انتظارها و گمانه‌های بازار درباره «فولاد خراسان»

گروه بورس- علیرضا باغانی: ۱۵درصد از سهام فولاد خراسان در حالی فردا (هشتم آبان ماه) عرضه می‌شود که به دلیل تعدیل قریب‌الوقوع پیش‌بینی سود این شرکت تا سطح ۵۳۴ ریال، برخی از پیش‌بینی‌ها در رابطه با قیمت احتمالی این عرضه به هم خورده است.

با این حال کارشناسان بازار معتقدند که با در نظر گرفتن این تعدیل، سهامداران اصلی شرکت از جمله دولت نباید به گران‌فروشی سهام مزبور اقدام کنند؛ زیرا بازار از عرضه‌های اولیه غیرمنطقی تجربه خوبی ندارد. قبل از وقوع تعدیل غیرمنتظره پیش‌بینی سود هر سهم فولاد خراسان، کارشناسان بازار عرضه سهام «فخاس» تا سقف ۳۳۰تومان را منصفانه عنوان می‌کردند؛ اما در شرایط کنونی بیشتر کارشناسان ترجیح می‌دهند که در رابطه با قیمت عرضه مزبور اظهارنظر صریحی نکنند.

توجه به طرح‌های توسعه

«هادی بیدختی» کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فولاد خراسان طرح‌های توسعه مهمی دارد، گفت: طبیعی است که طرح‌های توسعه شرکت، باید در قیمت عرضه سهام در نظر گرفته شود؛ اما این به آن معنی نیست که قیمت عرضه اولیه غیرمنطقی باشد.

این کارگزار بورس افزود: از آنجا که قیمت فولاد در بازارهای جهانی افزایش یافته و سهام فولادی‌ها هم در بورس تهران مورد توجه قرار گرفته، طبیعی است که «پی‌ بر ای» فلزی‌ها در بورس تهران افزایش یابد؛ ولی الزاما نباید عرضه اولیه سهام با P/E کنونی فولادی‌ها در بازار صورت گیرد.

دلیل رونق P/E های بالا

وی گفت: نقدشوندگی مناسب و نوسان دهی قابل توجه فولادی‌ها در بازار موجب شده که «پی بر ای» فولادی بالا برود؛ اما بهتر است قیمت عرضه مناسب باشد و معامله‌گران هم برای خرید سهام هجوم نیاورند و حداقل بگذارند که سهام به وسیله عرضه و تقاضای منطقی در بازار قیمت بخورد.

بلندمدت نگاه کنید

«بیدختی» با تاکید بر این که معامله‌گران بازار باید نگاه بلندمدتی نسبت به سهام شرکت فولاد خراسان داشته باشند، گفت: سهامداران براساس ارزش روز شرکت و طرح‌های توسعه‌ای که در آینده به بهره‌برداری می‌رسد، باید نسبت به خرید سهم «فخاس» اقدام کنند و این نگاه بلندمدت بر سهام چنین شرکت‌هایی باید بیش از هر چیز در بازار مورد توجه قرار گیرند و خرید سهام با نگاه نوسان‌گیری به طور کوتاه مدت اقدام مناسبی نیست.

بازار بدون تحلیل

وی افزود: برخی رفتارهای بازار در رابطه با ایجاد صف خرید یا فروش برای گروهی از نمادها نشان می‌دهد که استفاده از تحلیل هنوز در بازار سرمایه ایران نماد نشده است و جایگاه تحلیل در بازار ما همچنان مناسب نیست.

وی تاکید کرد، سهامداران در خرید سهام فولاد خراسان بیش از هر چیز با نگاه بلندمدت به طرح‌های توسعه شرکت نگاه کنند و شاید بتوان گفت قبل از توجه به P/E باید به این طرح‌هایی که در آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، توجه کرد.

نهایتا ۳۳۰ تومان

وی با ذکر این نکته که در قیمت خوردن عرضه اولیه فضای حاکم بر بازار، مسائل سیاسی، فضای کسب و کار، اقتصاد کلان و دیدگاه‌های متفاوت کارشناسان بازار تاثیرگذار هستند، در این شرایط می‌توان قیمت ۳۰۰ تا ۳۳۰ تومان را برای عرضه اولیه فولاد خراسان مناسب ارزیابی کرد.

۷P/E مناسب است

جواد عبادی دیگر کارشناس بازار نیز که از نزدیک فولاد خراسان را بازدید کرده است با تاکید بر ارزنده بودن سهام مزبور ۷P/E را برای این نماد مناسب می‌داند.

اهمیت قراضه در سرنوشت «فخاس»

وی گفت: در گزارش‌های ارائه شده از سوی شرکت به انعقاد قرارداد خرید ۷۱۶هزار تن آهن قراضه اشاره شده که متوسط قیمت هر کیلو قراضه رقم ۱۹۰ تومان برآورد شده است.

اما در گزارش ۶ماه، قیمت هر کیلو قراضه ۲۷۰ تا ۲۸۰تومان برآورد شده است؛ حال سوال این است که آیا شرکت قراضه‌های آن قرارداد ۷۱۶هزار تنی را دریافت و مصرف کرده است یا نه؟

وی گفت: اگر شرکت این میزان قراضه را دریافت کرده و آن را مصرف نکرده باشد، باتوجه به قیمت ۲۹۰تومانی قراضه در بازار امروز، کیلویی ۱۰۰تومان سود کرده و طبیعتا توانایی تعدیل سود را خواهد داشت؛ اما در این زمینه گزارش شفافی ارائه نشده است.

باز هم نگاه بلندمدت

این کارشناس بازار سرمایه به دلیل تعدیل‌های احتمالی سهام فولاد خراسان خرید سهام این شرکت را با P/Eن۷ مناسب ارزیابی کرده، اما در این حال به داشتن نگاه بلندمدت برای خرید سهام این شرکت تاکید می‌کند.

تعدیل‌های جدید در راه است

مدیر امورمالی شرکت توسعه معادن و فلزات به عنوان مدیر امور مالی سهامدار عمده فولاد خراسان، خبر از افزایش عایدی فولاد خراسان تا پایان سال جاری داد.

مرتضی علی‌اکبری، مدیر امور مالی شرکت توسعه معادن و فلزات، درخصوص عرضه اولیه فولاد خراسان در بورس اظهارداشت: با توجه به مشخص بودن P/E فولاد مبارکه و فولاد خوزستان، قطعا عرضه اولیه سهام فولاد خراسان با P/E کمتر از P/E موجود فولادی‌ها صورت می‌گیرد.

وی در گفت‌و گو با موج با اشاره به استقبال بازار سرمایه از سهام فولادی‌ها، ادامه داد: فعالان بازار سرمایه مشاهده می‌کنند که این شرکت‌ها ضمن برخورداری از EPS مناسب و بازارهای جهانی و داخلی، مشکل تولید و فروش ندارند.

علی اکبری با بیان اینکه «نیاز بازار کشور به فولاد بیش از فولاد تولیدی است»، بر رشد این سهم تاکید کرد. وی با تاکید بر اینکه «EPS فولاد خراسان به صورت محتاطانه برآورد شده است»، اضافه کرد: در صورت استمرار روند بازرگانی موجود تا پایان سال جاری، حتما این شرکت تا آخر امسال تعدیل مثبت خواهد داشت، مگر اینکه روند بازرگانی موجود عکس شود.

بازگشایی قریب‌الوقوع فولاد مبارکه

وی در پاسخ به این سوال که «‌آیا نماد فولاد مبارکه تا قبل از عرضه این سهم باز می‌شود؟»، گفت: درخصوص باز شدن نماد فولاد مبارکه در هنگام عرضه اولیه سهام فولاد خراسان با فولاد مبارکه هماهنگی نکرده‌ایم که بخواهیم با یک برنامه از قبل تعیین شده، عرضه را انجام دهیم.

مدیر امور مالی شرکت توسعه معادن و فلزات با تاکید بر اینکه «عرضه این سهم، طبق برنامه قبلی و شرایط در نظر گرفته شده صورت می‌گیرد»، اضافه کرد: احتمالا فولاد مبارکه اطلاعات خود را به سازمان بورس ارسال کرده است و سازمان بورس هم احتمالا طی روزهای آتی نماد فولاد مبارکه را باز می‌کند.

تاثیرات یک عرضه

در شرایطی که بازار از محل عرضه فولاد خراسان در بورس در انتظار تعدیل EPS تنها سهامدار عمده بورسی یعنی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات تا سطح ۹۰تومان است، اما خبرهای غیررسمی رسیده حکایت از تعدیل EPS «ومعادن» در کمتر از ۷۰تومان دارد؛ زیرا معادن و فلزات به دلیل وجود کابل‌های شهید قندی در پرتفوی خود نیاز به در نظر گرفتن ذخیره کاهش ارزش دارد، بنابراین مهم‌ترین تاثیر این عرضه بر معادن و فلزات تقویت NAV در سطح ۹۵۰تومان خواهد بود. افزون بر این معادن و فلزات هزینه‌های مالی دیگری دارد که در کاهش میزان تعدیل مثبت EPS تاثیرگذار خواهد بود.

آخرین اخبار رسیده حاکی از آن است که فولاد خراسان با P/E کمتر از عدد ۷ در بورس عرضه نخواهد شد؛ چرا که دولت به دنبال عرضه سهام مزبور با P/E بالاتری است، اما ظاهرا یکی از سهامداران این شرکت به دلیل توجه به آینده سهم در بازار، تمایلی به عرضه با P/E

بالاتری ندارد.