عرضه اصل چهل و چهاری‌ها تا 7سال دیگر

فارس - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به اجرای اصل ۴۴ عرضه سهام شرکت‌ها تا سال ۱۳۹۳ ادامه خواهد شد. علی صالح‌آبادی ابراز داشت: اجلاس بورس کشورهای عضو اکو در ۱۹ و ۲۰‌آذرماه برگزار خواهد شد و مسوولان بورس کشورهای عضو اکو در تهران برای بررسی همکاری در حوزه بازار سرمایه‌ گرد هم خواهند آمد.

وی ادامه داد: دستور جلسه این گردهمایی مشخص شده است و با توجه به وضعیت بازار سهام کشورهای اکو بیشترین تمرکز روی بورس‌های پاکستان و ترکیه خواهد بود.

کشورهای آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، قرقیزستان و قزاقستان ۱۰‌عضو اکو هستند.

عرضه سهام شرکت‌ها تا سال ۹۳

رییس و سخنگوی سازمان بورس با بیان این مطلب که عرضه ۵‌درصدی سهام شرکت‌ها برای کشف قیمت کاملا جاافتاده است، گفت: به منظور افزایش نقدشوندگی و گردش سهام مجموعه بورس، علاقه‌مند به واگذاری ۲۰‌درصد سهام در عرضه‌های اولیه است و بر همین اساس شرکت بورس طی نامه‌ای از سازمان خصوصی‌سازی خواسته است تا با نظر مدیرعامل شرکت بورس تا سقف ۲۰‌درصد از سهام شرکت‌ها در اختیار باشد تا در مرحله کشف قیمت عرضه شود.

صالح‌آبادی ادامه داد: اما با توجه به وضعیت و حجم بانک‌ها در عرضه سهام این گروه به جای ۲۰‌درصد ۵‌درصد سهم برای کشف قیمت واگذار خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اجرای اصل ۴۴ عرضه سهام شرکت‌ها تا سال ۱۳۹۳ ادامه خواهد داشت.

وضعیت عرضه سهام شرکت‌های جدید

صالح‌آبادی با اشاره به این مطلب که سهام شرکت‌های فولاد خراسان و پتروشیمی فن‌آوران در ۸ و ۱۶ آبان عرضه خواهد شد، ابراز داشت: در رابطه با پالایشگاه‌های اصفهان و تبریز قرار شده است که گزارشی از وضعیت این دو شرکت تهیه و بررسی شود و در خصوص حضور شرکت مخابرات مقرر شد که با توجه به برنامه‌ زمان‌بندی موجود در صورت حل ودایع، بعد از پذیرش در دی ماه سهام این شرکت نیز واگذار شود.

وی ادامه داد: وضعیت عرضه سهام پست بانک و بانک‌های ملت وصادرات در جلسه روز گذشته بررسی شد.

بر اساس این گزارش، معاون سازمان خصوصی‌سازی دو روز پیش اعلام کرده بود، ابتدا در تاریخ ۴ آذر ماه سهام بانک ملت، ۱۴‌آذر سهام بانک صادرات و ۲۵‌آذر سهام بانک تجارت در بورس عرضه خواهد شد و سهام دو بانک رفاه کارگران و پست بانک نیز در دی‌ماه واگذار خواهند شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به برنامه عرضه بلوکی سهام فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ایرالکو اشاره و خاطر نشان کرد: جلسه‌ای که در خصوص عرضه ۴ بلوک ۵‌درصدی فولاد مبارکه و دو بلوک ۱۰‌درصدی فولاد خوزستان و ایرالکو با مسوولان سازمان خصوصی‌سازی و شرکت بورس برگزار شد، مربوط به جلسه هماهنگی بود نه جلسه تصمیم‌گیری.

وی ادامه داد: در جلسه تصمیم‌گیری واگذاری بلوکی سهام این شرکت‌ها مطرح خواهد شد.

بررسی مجدد تشکیل OTC در شورا

رییس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت چگونگی راه‌اندازی بازار OTC ‌چیست؟ ابراز کرد: شورای‌عالی بورس، پیشنهاد شرکت بورس مبنی‌بر سهامی خاص بودن این بازار را نپذیرفت و در عوض پیشنهاد داد که با تشکیل شرکت سهام عام ۲۵‌درصد مالکیت در اختیار شرکت بورس و باقی سهام به صورت پذیره‌نویسی باشد که شرکت بورس در رابطه با انصراف یا تشکیل بازار فرابورس با این ساختار مختار بود.

وی ادامه داد: اما با این حال مقرر شد که روی بازارهای فرابورس دیگر کشورها مطالعات و بررسی‌هایی انجام شود تا با مشخص شدن ساختار حقوقی و مالکیتی دیگر بازارها نسبت به چگونگی تشکیل بازار فرابورس در ایران در اولین جلسه شورای عالی بورس تصمیم‌گیری شود.

صالح‌آبادی در پاسخ به این سوال که این جلسه چه زمانی برگزار خواهد شد، گفت: تا دو هفته دیگر شورای عالی بورس جلسه‌ای را برگزار نخواهد کرد.

اصلاح دستور‌العمل رفع گره‌های معاملاتی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در برابر این پرسش که چرا برخی از کارشناسان نسبت به نحوه اجرای دستور‌العمل رفع گره‌های معاملاتی انتقاداتی دارند؟ گفت: با توجه به اینکه زمان چندانی از اجرای این دستور‌العمل سپری نشده با جمع‌آوری نظرها و آثار آن، در صورت لزوم این آیین‌نامه در آینده‌ای نزدیک اصلاح خواهد شد.

دو اقدام برای افزایش حضور بخش خصوصی

رییس هیات‌مدیره سازمان بورس در برابر این مطلب که با توجه به حضور شبه دولتی‌ها در واگذاری شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ سازمان بورس چه برنامه‌ای برای افزایش حضور بخش خصوصی در بازار سرمایه دارد، گفت: به منظور افزایش مشارکت پررنگ مردم در اجرای اصل ۴۴ به هر کارگزار سهمیه مشخصی از سهام در عرصه‌های اولیه تعلق می‌گیرد تا همگان فرصت خرید داشته باشند.

صالح‌آبادی ادامه داد: از طرف دیگر در عرضه‌های بلوکی سهام به جای واگذاری انبوه و یک جا با تقسیم کردن بلوک‌ها به ‌درصدهای کوچک‌تر مشارکت بخش خصوصی بیشتر خواهد شد و از طرف برنامه ارائه تسهیلات هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومانی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر، واگذاری سهام شرکت‌های اصل ۴۴ در قالب سهام عدالت نوعی عرضه خرد و به منظور افزایش مشارکت مردم است.

«کدال» آماده است

صالح‌آبادی در پایان به لزوم استفاده شرکت‌ها از شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) اشاره کرد و گفت: ظرف روزهای آینده با چند شرکت برتر بورس از لحاظ اطلاع‌رسانی چگونگی استفاده از این شبکه نوین بررسی خواهد شد.