بازار در انتظار - ۶ آبان ۸۶

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد حاکمیت جو انتظار بر معامله‌گران و تلاش آنان برای کسب نقدینگی جهت بازگشایی نماد فولاد مبارکه و عرضه اولیه فولاد خراسان بود. در معاملات دیروز معامله‌‌گران تحت تاثیر بحث تحولات کلان موثر بر بازار با دقت روند تحولات سیاسی به ویژه تصمیم ایالات‌متحده آمریکا را برای اعمال تحریم‌های یک‌جانبه جدید علیه کشورمان بودند. هرچند که این تحریم‌ها بدون همراهی کشورهای دیگر عملا کارآیی قابل قبولی نخواهند داشت، اما بر وزن و اهمیت تحولات اقتصادی در صحنه تصمیم‌گیری‌های کلان مدیریتی کشور افزوده است. در کنار تحولات سیاسی بازار دیروز بیشتر درگیر تحولات درونی از جمله نیاز معامله‌گران برای تجهیز نقدینگی متعاقب انتظار برای بازگشایی نماد فولاد مبارکه، عرضه اولیه فولاد خراسان و احتمال عرضه سهام دولتی در نماد فولاد خوزستان است. در کنار نماد مبارکه، معامله‌گران احتمال بازگشایی این نماد را پیش از عرضه فولاد خراسان در روز سه‌شنبه قوی ارزیابی می‌کنند.

برخی بر این عقیده‌اند که با توجه به عدم کسب فرصت خرید مناسب توسط معامله‌گران عمده حقوقی، بخش عمده عرضه‌های دوهفته قبل از توقف نماد توسط معامله‌گران حقیقی خریداری شده موجب خواهد شد، بازار شاهد تقابل سنگین عرضه و تقاضا در بازگشایی نماد باشد.

از سوی دیگر بازار پس از بازگشایی نماد مبارکه شاهد آغاز صف‌بندی برای خرید بلوک‌های ۵درصدی سهام فولاد مبارکه خواهد بود، شرایط نقد و اقساط فروش بلوک‌های ۵درصدی موجب می‌شود هر خریدار بهای تنها یک‌درصد سهام مبارکه (۲۰درصد نقد و بیش از ۷۰میلیارد تومان) پرداخت کند که این امر باعث جلب توجه معامله‌گران حقوقی به این بلوک‌ها خواهد بود، از سوی دیگر روز سه‌شنبه بازار عرضه ۱۵درصدی سهام فولاد خراسان را شاهد خواهد بود، این عرضه می‌تواند نقدینگی بازار را به سوی خود جلب کند، در بازار دیروز شایعات متعددی در مورد قیمت عرضه فولاد خراسان مطرح بود که در این زمینه رنج قیمتی ۳هزار تا ۳هزار و ۵۰۰ریال بیش از قیمت‌های دیگر شنیده می‌شد.

در مورد فولاد خوزستان نیز شنیده‌ها حکایت از احتمال عرضه سهام این شرکت پس از عبور آن از قیمت ۵هزار ریال دارد. این حد قیمتی در روز سه‌شنبه حاصل خواهد شد که به نظر می‌رسد پس از عرضه ۵درصد سهام اولیه در نرخ ۳هزار و ۳۷۵ریال این حد قیمتی مورد توافق سهام‌دار عمده برای عرضه خرد این سهم در بازار قرار گرفته است. با توجه به این تحولات در گروه مورد اقبال بازار،‌ معامله‌گران بیش از هر چیز در تلاش برای تجهیز نقدینگی برای تصمیم‌های آتی خود بوده‌اند. از این رو به نظر می‌رسد، بازار با مجموعه‌ای از تصمیم‌های مختلف مواجه باشد که در این میان زمان‌بندی رخ داده این سه تحول می‌تواند استراتژی معامله‌گران را تغییر دهد، چرا که تنها زمان عرضه اولیه فولاد خراسان قطعی بوده و دو تحول دیگر می‌تواند با تاخیر یا تقدم مواجه شود.

در بازار دیروز در گروه سرمایه‌گذاری، انتشار خبرهایی مبنی بر تاخیر عرضه اولیه پتروشیمی فن‌آوران باعث ضعف نماد صندوق بازنشستگی مالک ۴/۱۷واحدی این شرکت شد. فناوران نخستین واحد از پتروشیمی‌های تازه تاسیس عسلویه با مسائلی از جمله فقدان قرارداد بلندمدت خرید گاز، همچنین ۹۵میلیارد تومان مطالبات از سهامدار عمده رو به روست. در سال‌جاری اکثر شرکت‌های عرضه شده توسط دولت از جمله مپنا و فولاد خوزستان مطالبات قابل ملاحظه‌ای از سهامداران عمده خود داشته و دارند. عرضه فن‌آوران می‌تواند بر کل بازار سرمایه کشور و به ویژه گروه پتروشیمی موثر باشد.

در معاملات دیروز موج جدیدی از ارائه گزارش‌های ۶ ماهه در اختیار معامله‌گران قرار گرفت که به سنت همیشگی بورس در مورد شرکت‌هایی که با تاخیر گزارش خود را منتشر می‌کنند، چندان دلچسب نبود. ایران‌خودرو، کالسیمین، ملی سرب و روی و مس باهنر دیروز گزارش‌های ۶ ماهه خود را منتشر کردند. ایران‌خودرو به ویژه در این سری با اعلام هزینه‌ای مالی بیش از سود عملیاتی شرکت بار دیگر شرایط سخت بدهی‌های بانکی خود را در معرض دید کارشناسان بازار قرار داد. تولیدکنندگان روی نیز تحت تاثیر افت قیمت جهانی فلز روی و مشکلات تامین مواد اولیه از معدن انگوران با مشکل مواجه هستند.

در بازار دیروز، در گروه بانکداری اعلام برنامه واگذاری سهام دولتی در سه بانک ملت، بانک صادرات، بانک تجارت (۲ دی) و بانک رفاه در (۱۸ دی‌ماه) کارشناسان را با شگفتی مواجه کرد. این عرضه‌ها که البته می‌توان انتظار داشت با تاخیر همراه شوند، فشار کمبود نقدینگی را در بازار تشدید می‌کند، از سویی وجه قابل در این بانک‌ها وجود دارایی سنگین در برابر سود خالص اندک است که این امر رشد P/E گروه بانکداری را غیرقابل گریز می‌کند. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف با حاکمیت جو انتظار بود که در آن ۵/۱۷میلیارد تومان سهام دادوستد شد. از ۱۳۳ نماد مورد دادوستد در بازار دیروز ۴۱ نماد با رشد قیمت و ۷۸ نماد با افت ارزش دادوستد شدند. شاخص نیز ۹/۲۶ واحد افت نمود.