بازار روی موج شایعه «فولادی‌»ها

گروه بورس- علیرضا باغانی:شکست تعادل و ایجاد صف فروش برای سه نماد تاثیرگذار مس، چادرملو و گل‌گهر افت شاخص قیمت را موجب شد، این در حالی است که سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز با تلاش و حمایت‌های گروهی از سهامداران مثبت باقی ماند. برخی تحلیل‌گران دلیل عرضه برخی از نمادها را به دلیل ایجاد نقدینگی لازم جهت خریداری عرضه اولیه سهام فولاد خراسان می‌دانند، این در شرایطی است که در برخی محافل از افزایش قیمت عرضه اولیه سهام «فخاس» تا محدوده ۴۰۰تومان سخن گفته می‌شود.

شایعات بازار دیروز همچون گذشته با محوریت نمادهای معدنی و فلزی مطرح می‌شد که منابع موثق به برخی از این شایعات پاسخ گفته‌اند.

در بازار روز شنبه نماد بهنوش ایران بازگشایی شد.

دیروز سهام شرکت کارخانجات مخابراتی ایران در سطح ۱۲میلیون و ۲۸۰هزار سهم معادل ۲۰درصد به قیمت پایه هر سهم ۵۰۰۰ریال توسط شرکت زیمنس عرضه و احتمالا از سوی یک شرکت سرمایه‌گذاری خریداری شد.

تامین مواد اولیه «کگل» مشکلی ندارد

گفته‌های بازار: همزمان با ایجاد صف فروش برای نماد گل گهر در بازار شایعاتی از مشکل تامین مواد اولیه سنگ‌آهن گل گهر به گوش می‌رسید.

در ظاهر، معدن شرکت در این زمینه دچار مشکلاتی شده است، این در حالی است که گروه دیگری در بازار شایع کرده‌اند که صادرات محموله‌های جدید گل گهر با قیمت بیش از ۱۲۹ دلار این شرکت را با احتمال تعدیل مثبت و پیش‌بینی سودی فراتر از ۲۴۰ تومان مواجه کرده است.

شنیده‌های ما: اما منابع موثق اطمینان می‌دهند که گل گهر در تامین مواد اولیه خود هیچ مشکلی نداشته و نخواهد داشت.

این شنیده‌ها حاکی است که اگر محموله‌های جدید گل گهر با قیمت بیش از قیمت‌های اعلام شده، فروخته شود، تعدیل مثبت «کگل» بعید نیست، اما در‌حال‌حاضر گل گهر به دلیل انجام تعدیل خود، هیچ افزایشی در پیش‌بینی سود شاهد نیست.

تعدیل قریب‌الوقوع «ومعادن»

گفته‌های بازار: در آستانه ورود فولاد خراسان به بورس و همچنین تعدیل قریب‌الوقوع مس و قطعی شدن معامله بزرگ آن، معادن و فلزات در حالی به محدوده قیمتی ۸۰۰ تومان نزدیک می‌شود که با شایعه توقف نماد بعد از عرضه «فخاس» به منظور اعلام EPS ن۸۰ تومانی روبه‌رو است.

شنیده‌های ما: براساس شنیده‌های ما تعدیل در EPS معادن و فلزات امری بدیهی است و در هر حال این اتفاق رخ می‌دهد، اما میزان این تعدیل‌های احتمالی به زودی اعلام خواهد شد.

معادن و فلزات در اواخر آبان ماه مجمعی به منظور اطلاع‌رسانی برگزار خواهد کرد و شاید میزان این تعدیل‌ در آستانه برگزاری این مجمع مشخص شود.

مس، در آستانه تعدیل

گفته‌های بازار: مس که دیروز رقمی بالغ بر ۶/۲۲میلیارد ریال از ارزش معاملات را به خود اختصاص داده بود، این بار طرفدارانش در بازار از توقف نماد آن پس از بازگشایی نماد فولاد مبارکه به دلیل اعلام EPS ن۱۷۰ تومانی سخن می‌گفتند. به اعتقاد این دسته از معامله‌گران تعدیل مس به بورس اعلام شده؛ اما توقف نماد فولاد مبارکه موجب شد که این تعدیل و توقف نماد آن، پس از بازگشایی نماد «فولاد» صورت گیرد. چرا که توقف دو نماد مزبور به صورت همزمان از حجم معاملات خواهد کاست.

شنیده‌های ما: خبرهای رسیده از یکی از سهامداران اصلی شرکت حاکی از آن است که تعدیل مس قطعی است، اما زمان انجام این تعدیل مشخص نبوده و میزان این تعدیل هم در حال بررسی است. بنابراین هیچ رقمی در مورد تعدیل مس نهایی نشده است.

تعدیل «فولاد» ۵۰تومان است

گفته‌های بازار: شایعه‌سازان بازار از اعلام عایدی ۵۰تومانی از سوی فولاد مبارکه سخن می‌گویند.

این شایعات حاکی از آن است که فولاد مبارکه در ۶ماه ۲۷تومان از EPS خود را پوشش داده است.

دیگر خبر مربوط به فولاد مبارکه حاکی از آن است که «راوی رویا» بنیانگذار فولاد اسار «Essar» هفته گذشته از کارخانه فولاد مبارکه بازدید و نسبت به خرید نزدیک به ۵۰درصد از سهام این شرکت ابراز تمایل کرده است.

شنیده‌های ما: در بازدید بنیانگذار Essar صحبت‌هایی در رابطه با خرید سهام فولاد مبارکه مطرح شده، اما تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.

درباره پیش‌سود اعلامی شرکت هم گفته می‌شود که رقم آن ۵۲تومان است، همچنین این شرکت در ۶ماهه بیش از ۶۰درصد از EPS خود را پوشش داده است.

کارگران «فخاس» سهام ترجیحی می‌گیرند

گفته‌های بازار: در حالی که سقف میزان عرضه اولیه سهام فولاد خراسان ۲۰درصد اعلام شده، گفته می‌شود که همزمان با این عرضه بخش زیادی از سهام شرکت در قالب سهام ترجیحی به کارگران شرکت و با قیمت روز بازار واگذار می‌شود.

شنیده‌های ما: ظاهرا براساس توافقات صورت گرفته ۲۰روز پس از انجام عرضه اولیه، کارگران فولاد خراسان می‌توانند تا ۵درصد از سهام شرکت متبوع خود را در قالب سهام ترجیحی دریافت کنند.

براساس خبرهای رسیده به دلیل افزایش EPS فولاد خراسان، در قیمت عرضه اولیه آن تغییراتی رخ داده و احتمالا این عرضه با قیمتی بیش از ۳۵۰تومان عرضه خواهد شد، این در حالی است که قبل از تعدیل از عرضه این سهام با قیمت ۳۳۰تومان سخن گفته می‌شد.