گروه بورس- علیرضا باغانی: پس از آنکه بازار از عدم تغییر گسترده در روند مذاکرات هسته‌ای اطمینان حاصل کرد، معاملات بورس بر روند روزهای گذشته خود بازگشت. روز دوشنبه عرضه سهام فولاد مبارکه از سوی دولت ادامه یافت تا جایی که معامله‌گران عرضه ۲۷میلیون سهمی این نماد را شاهد بودند. بازار داغ فولادی‌ها در بورس موجب شده است که معامله‌گران برای ورود سهام فولاد خراسان در بورس لحظه‌شماری کنند؛ اما در این میان گروهی از گران‌‌فروشی سهام «فخاس» در هراسند. این گروه از تحلیلگران معتقدند در شرایطی که بازار به P/Eهای بالا عادت کرده است، نباید دولت به عنوان عرضه‌کننده اصلی سهام دندان گردی کرده و در عرضه‌های اولیه خود گران‌فروشی کند؛ چرا که بخش عمده‌ای از خریداران این عرضه‌ها سهامداران جزء هستند. آخرین عرضه سهام دولتی در بورس، «وسینا» بود که با P/E ا۸ صورت گرفت. افزون بر این، بر اساس اعلام ناظر معاملات، امروز (سه‌شنبه) نماد فولاد خوزستان بدون محدودیت «حجم مبنا» مورد دادوستد قرار می‌گیرد.

۳۳۰تومان بالاترین قیمت عرضه «فخاس»

گفته‌های بازار: در شرایطی که برخی شایعات به دلیل استقبال احتمالی بازار از سهام فولاد خراسان از عرضه این سهم با قیمت بالای ۳۵۰تومان از سوی دولت حکایت دارد، اما گفته می‌شود که سازمان خصوصی‌سازی به دولت توصیه کرده است که برای جلوگیری از مشکلات بعدی این سهام با قیمت منطقی‌تری عرضه شود.

شنیده‌های ما: از منابع آگاه خبر می‌رسد که قیمت ۳۳۰تومان منطقی‌ترین و منصفانه‌ترین رقمی است که در عرضه فولاد خراسان می‌تواند، مدنظر قرار گیرد. مسوولان سازمان خصوصی‌سازی امروز با سهامداران شرکت در رابطه با قیمت عرضه سهام «فخاس» نشستی را برپا خواهند کرد.

«وصندوق» بدون تعدیل

گفته‌های بازار: شایعه‌سازان بازار از افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی سخن می‌گویند. براساس خبرهای رسیده صندوق بازنشستگی در پایان سال مالی خود در ۳۱ شهریورماه سال‌جاری عایدی خود را به ۴۰ تومان رسانده است.

شنیده‌های ما: منابع موثق تلاش «وصندوق» برای افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی را تایید می‌کنند، اما ظاهرا این موضوع هنوز مراحل مقدماتی را طی کرده و گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت به سازمان حسابرسی ارائه شده است که پس از نهایی شدن این گزارش تقدیم بورس خواهد شد.

در گزارش ۱۲ ماهه هم که به زودی به بورس ارائه خواهد شد، ۱۰۰درصد EPS شرک تحقق یافته، اما تعدیل خاصی لحاظ نشده است.

تعدیل ۵۰ ریالی «بکاب»

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که جوشکاب یزد پیش‌بینی یک‌هزار و ۲۰۰ریالی به بورس اعلام کرده که این تعدیل ۷۰ریالی در گزارش ۶ ماهه اعمال خواهد شد.

شنیده‌های ما: شرکت احتمال تعدیل مثبت در EPS «بکاب» را بعید نمی‌داند، اما در عین حال ارقام مزبور را تایید نمی‌کند. در ظاهر میزان تعدیل جوشکاب یزد ۵۰ریال است و پیش‌بینی «بکاب» را به ۱۱۸تومان افزایش می‌دهد.