تلاش برای بازگشت

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تلاش معامله‌گران برای بازگرداندن بازار به مدار تعادل بود. در بازار دیروز معامله‌گران متعاقب عرضه‌های سنگین ساعت پایانی بازار روز شنبه (که به دلیل انتشار خبر استعفای دکتر لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی محقق شده بود) با تداوم عرضه‌های سنگین مواجه شدند. موج عرضه‌ها که بر نمادهای معدنی - فلزی متمرکز بود، در اکثر نمادهای این گروه از جمله سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، گل‌گهر و چادرملو و همچنین در نمادهای گروه پتروشیمی از جمله پتروشیمی اصفهان و اراک صف‌های فروش را به وجود آورد. با آغاز بازار معامله‌گران عمده از جمله برخی از شرکت‌های بیمه‌ای برای دفاع از بازار دست به کار شده و اقدام به جمع‌آوری صف‌های فروش کردند. با توجه به این تلاش سهم عمده‌ای از موج عرضه‌ها جمع‌آوری شد. از سوی دیگر روند تحولات سیاسی نیز نشانه‌ای برای نگرانی معامله‌گران در بازار دیروز به همراه نداشت، از این رو باتوجه به ارزیابی مثبت کارشناسان مبنی‌بر عدم رخداد تغییر فوری و جدی در سیاست‌های خارجی کشورمان، شرایط بازار رو به آرامش نهاده است. اکثر کارشناسان بازار تغییر در شورای‌عالی امنیت ملی را به خودی خود در بردارنده تغییری فوری برای بازار ندانسته و از این رو چشم‌به‌راه تحولات آتی مانده‌اند.

از سوی دیگر در بازار دیروز برخی از خبرهای منتشره نیز به کمک بازار آمد. انتشار اطلاعیه بورس در مورد موضوع مالیات بر صادرات محصولات پتروشیمی و روغنی اگرچه تاحدودی از نگرانی‌ها کاست، اما پایانی نیز بر این مساله قرار نداد، به همین دلیل در گروه پتروشیمی شرایط متعادل شده و پتروشیمی اصفهان نیز برای دقایقی با صف خرید مواجه شد. براساس اعلام بورس کمیته‌ای در چند هفته آینده موضوع مالیات بر صادرات شرکت‌های پتروشیمی را بررسی خواهد کرد. از سوی دیگر، این اطلاعیه احتمال کاهش نرخ تخفیف خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را نیز در خود دارد که باید منتظر خبرهای تکمیلی در این زمینه شد.

در بازار دیروز، نتایج جلسه هیات‌عالی واگذاری همچنین اعلام برنامه عرضه ۲ سهم جدید نیز معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار داد. هیات عالی واگذاری با اعلام برنامه واگذاری فولاد مبارکه به صورت ۴ بلوک ۵درصدی (به جای یک بلوک ۵۱درصدی) و فولاد خوزستان به صورت ۲ بلوک ۱۰درصدی (به جای بلوک ۵۱درصدی) بر استحکام سهام فولادی‌ها در بازار افزود. بلوک‌های ۵درصدی و ۱۰درصدی این شرکت‌ها می‌تواند، رقابت بر سر خرید این بلوک‌ها را در بازار تشدید کند. از سوی خریداران بالقوه این بلوک‌ها همچنین مترصد خرید از درون بازار نیز خواهند بود. جایی که دیروز نماد فولاد مبارکه با ۱۸میلیون عرضه دولتی و ۲میلیون عرضه معامله‌گران مواجه شد. در‌حال‌حاضر، معامله‌گران همچنان با ابهام در تعداد عرضه‌های سهام دولتی در فولاد مبارکه مواجه هستند؛ چرا که با توجه به برداشت اولیه در مورد احتمال واگذاری تنها ۴۰میلیون سهم عرضه‌های دولتی خاتمه یافته باید تلقی می‌شد؛ اما در حال حاضر حداقل یک روز دیگر عرضه عمده دولتی در پیش روی بازار است و ممکن است میزان عرضه‌ها با توجه به انصراف دولت از واگذاری بلوک ۵۱درصدی تا سطح ۱۱۰میلیون سهم دیگر (کسر باقیمانده از یک‌درصد سهام مبارکه) ادامه یابد. از سوی دیگر سایت بورس اوراق‌بهادار دیروز برنامه عرضه‌های دو شرکت فولاد خراسان و پتروشیمی فناوران را به اطلاع بازار رساند. عرضه این دو سهم که به ترتیب شاهد ۱۰ و ۵درصد عرضه سهام خود در روز نخست خواهند بود به همراه تداوم عرضه فولاد مبارکه؛ بازار را با چالش نقدینگی مجدد مواجه خواهد ساخت، امری که به تشدید عرضه‌ها منجر خواهد شد. از سوی دیگر در هفته جاری آخرین موعدهای تصویب وجه خرید بلوک ۲۰درصدی ملی مس را نیز در خور خواهد داشت. کنسرسیوم خریدار بلوک ۲۰درصدی برای پرداخت پیش‌پرداخت بهای بلوک معادل ۲۰۰میلیارد تومان تا ۸ آبان ماه زمان خواهند داشت.

در بازار دیروز در کنار اعلام برنامه عرضه دو سهام فناوران و فولاد خراسان، تداوم تلاش مسوولان بازار برای برنامه‌ریزی جهت عرضه ذوب‌آهن اصفهان را به اطلاع بازار رساند. در معاملات دیروز در گروه فلزی-معدنی معامله‌گران با توجه به تعطیلی بازار جهانی و افت ارزش بهای فلزات در آخرین روز هفته میلادی احتیاط را در دستور کار خود قرار دادند و اکثر نمادهای وابسته به بازار جهانی بدون تحولی خاص با صف‌های فروش مواجه بودند.

در مجموع بازار دیروز در تداوم بازار پرنوسان روز شنبه همچنان شاهد تقابل عرضه‌ها و تقاضاها بود. در معاملات دیروز مجموعا ۴/۳۱میلیارد تومان سهم دادوستد شد، از ۱۵۷نماد مورد داد و ستد ۴۸نماد با رشد قیمت و ۷۷نماد با افت ارزش دادوستد شدند و شاخص نیز تحت تاثیر جمع‌آوری صف‌های فروش و افت‌ ارزش سهام ملی مس ۵/۲۰ واحد کاهش را تجربه کرد.