گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد فزونی قابل‌ملاحظه عرضه‌ها در ساعت پایانی معاملات بود. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی که بازار خوبی را آغاز کرده بودند در میانه راه با اعلام خبر استعفای دکتر لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی و مذاکره‌کننده اصلی پرونده هسته‌ای کشورمان با عرضه‌های قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شد. اعلام استعفای دکتر لاریجانی که دیروز در صدر خبرهای خبرگزاری‌های داخلی و خارجی قرار گرفت، از مدت‌ها قبل به صورت شایعه در میان کارشناسان سیاسی شنیده می‌شد، این امر حتی به غیبت چند هفته‌ای لاریجانی از صحنه سیاسی کشور منجر شد، به گونه‌ای که در جریان سفر ولادیمیر پوتین به تهران نیز لاریجانی حضوری نداشت، اما با اعلام دیدار سه‌شنبه آتی لاریجانی - سولانا حصول توافقی بر سر ادامه کار وی پررنگ شده بود، اما این امر با اعلام رسمی دولت در مورد جایگزینی سعید جلیلی (که پیش از این قرار بود قائم‌مقام وزارت امور خارجه شود) این پرونده بسته شد. همچنین دیروز صف‌های خرید چادرملو، معادن و فلزات، صندوق بازنشستگی و پتروشیمی اراک در نیم ساعت پایانی بازار با عرضه‌های سنگین مواجه شدند و از میان رفتند. نماد گل‌گهر نیز که در نرخ ۲۵هزار ریال بازگشایی شده بود با عرضه‌های قابل‌ملاحظه‌ به زیر ۲۴هزار ریال کشیده شد تا بازار بدون احساس تعادل از مساله سیاسی نخستین روز کاری را پشت سر بگذارد.

استعفای لاریجانی مهم‌ترین تحول سیاسی موثر بر بازار در خلال حدود ۳ ماه گذشته بازار سرمایه قلمداد می‌شود، اما به خودی خود تاثیر جدی بر شرایط کلی تحولات سیاسی ندارد، مگر آنکه استعفای لاریجانی ناشی از در پیش بودن تحول خاص یا تغییر سیاست جدی در سطح عالی تصمیم‌گیری کشور باشد. با این وجود اکثر کارشناسان منتظر دریافت اطلاعات تکمیلی در این زمینه هستند.در بازار دیروز پس از آغاز طبیعی معاملات، معامله‌گران با تاثیر بازگشایی ۷ نماد معاملاتی شامل نمادهای کاشی اصفهان، داروسازی زهراوی، کاغذسازی کاوه، گل گهر، شاهد، شیشه همدان و سرمایه‌گذاری پردیس (عایق پلاستیک سابق) مواجه شدند. این مساله بازار را تحت تاثیر خود قرار داد تا در ساعت پایانی بازار متاثر از استعفای لاریجانی قرار گیرد. در بازگشایی نمادها، نماد گل گهر از اهمیت بالایی برخوردار بود. گل‌گهر دیروز به رغم اعلام تعدیل نه چندان قابل ملاحظه، با رشد قیمت ۲هزار ریالی در نرخ ۲۵هزار ریال بازگشایی شد که تحت‌تاثیر مسائل سیاسی با افت مواجه شد. در بازار دیروز در گروه معدنی- فلزی کاهش قیمت‌های جهانی فلزات رنگین تاثیر کاهشی بر بازار تحمیل کرد. در کنار نمادهای تولیدکننده روی، ملی مس نیز با توجه به شرایط سیاسی بازار با صف فروش مواجه شد.

در گروه بانکداری، جمع‌آوری سهام و دفاع معامله‌گران خریدار موجب شد بانک پارسیان مجددا با صف خرید مواجه شود.

در گروه ساختمانی، نماد شاهد بازگشایی شد. در این گروه نماد سرمایه‌گذاری ساختمان خرید به میزان حجم مبنا را شاهد بود.

در بازار دیروز سازمان خصوصی‌سازی به عرضه سه بلوک شامل ۳/۲۹درصد سیمان دشتستان، ۸/۱۴درصد ریخته‌گری تراکتورسازی و ۸۳/۳درصد نیروکلر اقدام کرد که تنها بلوک نیروکلر خریداری شد. بلوک سیمان دشتستان نیز به رغم انتشار خبرهای اولیه مبنی‌بر حضور دو خریدار بر روی میز ماند.