گزارش‌های متفاوت از برنامه تقسیم سود فولاد خراسان

گروه بورس- علیرضا باغانی: سهامداران عمده فولاد خراسان روز چهارشنبه درحالی در آستانه ورود به بازار این شرکت نشست معارفه برگزار کردند که در شرایط مناسب فعلی صنعت فولاد، معامله‌گران بازار استقبال بسیار زیادی از این جلسه کرده بودند.

این استقبال به حدی بود که در سالن برگزاری نشست در هتل سیمرغ به دلیل کمبود جا، حدود ۱۰۰نفر ایستاده به سخنان مسوولان واگذاری سهام «فخاس» گوش می‌دادند. در این نشست طبق معمول بیشترین پرسش‌ها مربوط به سیاست تقسیم سود شرکت بود. در گزارش معرفی فولاد خراسان به معامله‌گران بازار، از تقسیم فقط ۱۰درصد از سود تحقق یافته به عنوان پیشنهاد هیات‌مدیره شرکت یاد شده بود. این پیشنهاد موجب واکنش برخی از فعالان بازار شد که در پی این واکنش‌ها حسین ملاحسین آقا مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سهامدار ۲۳درصدی «فخاس» از احتمال تقسیم ۳۰درصد از سود شرکت در مجمع سال آینده سخن گفت. این در حالی است که برخی از محافل خبری می‌گویند: معادن و فلزات موافق تقسیم ۵۰درصد از سود شرکت نیز هست.

دکتر ایرج اکبریه،‌ عضو هیات‌عامل ایمیدرو، سهامدار عمده «فخاس» نیز که با تاخیر خود را به جلسه معارفه سهام این شرکت رسانده بود، در پاسخ به پرسش‌های مکرر فعالان بازار مبنی‌ بر اعلام سیاست تقسیم سود شرکت گفت: شاید ۵۰ تا ۶۰درصد سود هم در مجمع تقسیم شود، اما در هر حال مجمع شرکت در این رابطه باید تصمیم بگیرد.

ایمیدرو به تنهایی ۴۸درصد از سهام «فخاس» را در اختیار دارد.

اکبریه درباره قیمت عرضه سهام این شرکت گفته که قیمت سهام فولاد خراسان هنوز مشخص نیست و عرضه هم در یکی و دوماه آینده صورت خواهد گرفت.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی نیز در این نشست از برگزاری جلسه‌ای در هفته‌جاری به منظور عرضه سهام این شرکت خبر داد و گفت: تمام مقدمات عرضه سهام شرکت فولاد خراسان در بورس انجام شده و این سازمان با عرضه سهام «فخاس» هیچ مشکلی ندارد. گفته می‌شود این جلسه در روز دوشنبه، با حضور نمایندگان سهامداران عمده، رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس‌ها و مسوولان سازمان خصوصی‌سازی برگزار می‌شود و با برگزاری آن زمان عرضه سهام که احتمالا ۱۰ روز آینده است، مشخص می‌شود.

سهامداران عمده «فخاس» طبق تعهد خود باید ۲۰درصد از سهام تحت مالکیت خود را عرضه کنند که احتمالا در روز نخست عرضه ۱۰درصد از سهام این شرکت عرضه خواهد شد. این در حالی است که در امید نامه شرکت از عرضه ۲۰درصد از سهام شرکت در روز اول عرضه سخن گفته شده است.

برخی اخبار غیررسمی حکایت از احتمال عرضه اولیه سهام شرکت از سوی یکی از سهامداران عمده دارد و سهامداران دیگر شرکت در روزهای بعدی نسبت به عرضه سهام خود اقدام می‌کنند.

اخبار دیگر از قیمت عرضه سهام «فخاس» حاکی است که قاطبه سهامداران عمده با عرضه سهام شرکت با P/E ی۵ /۶ یعنی قیمت ۲۹۶ تا ۳۰۰ تومان موافق هستند اما در این بین به دلیل وضعیت مناسب فولادی‌ها در بازار، گروهی از سهامداران نسبت به عرضه سهام با قیمت بالاتر از این ارقام تمایل دارند. در عین حال بسیاری از فعالان بازار معتقدند که استقبال سهامداران از سهام فولادی‌ها نباید منجر به گران فروشی شود، هر چند معامله‌گران معتقدند تا مشخص نشدن سیاست تقسیم سود شرکت نمی‌توان در رابطه با قیمت عرضه سهام آن اظهار نظری کرد.

با این وصف سیاست تقسیم ۳۰ یا ۵۰درصد از سود شرکت در مجمع باید تا تاریخ عرضه سهام در بازار مشخص شود.

نام شرکت فولاد خراسان به عنوان چهارصد و چهلمین شرکت پذیرفته شده در بورس تهران درج شده است.

کارگزاری حافظ کارگزار معرف و عرضه‌کننده اولیه سهام فولاد خراسان است.

سازمان توسعه و نوسازی معاون و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، صندوق بازنشستگی فولاد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که به ترتیب ۴۸، ۲۶ و ۲۳‌درصد از سهام این شرکت ۱۰۰‌میلیارد تومانی را در اختیار دارند، متعهد شده‌اند حداقل ۲۰‌درصد از سهام فولاد خراسان را در روز اول عرضه اولیه و با نظر مدیر عامل شرکت بورس واگذار کنند.

همچنین این سهامداران عمده تعهد داده‌اند که قبل از انجام انتقال سهام غیرقهری نسبت به بیش از ۵۰‌درصد سهام متعلق به سهامداران عمده، قبل از پایان سال دوم پذیرش، موافقت هیات پذیرش و اظهار نظر کتبی مدیر عامل بورس را کسب کنند.

آخرین EPS اعلام شده از سوی شرکت رقم ۴۵۵ریال است.

دیگر خبر بازار اینکه طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری بیش از ۹/۱‌میلیون سهم دو شرکت حاضر در تابلوی چهارم به طور عمده عرضه می‌شود.

سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از یک سهامدار حقیقی روز یکشنبه ۶۹۴‌هزار و ۱۷ سهم (معادل ۹/۶‌درصد) لیفتراک‌سازی سهند را عرضه خواهد کرد.

براساس گزارش فارس، قیمت پایه این عرضه ۴۰۰ تومان تعیین شده و کارگزاری مهرآفرین در روز یکشنبه (۲۹ مهر ماه) به صورت یکجا و نقد و یا طبق شرایط اعلامی بین ساعت ۸ و سی دقیقه تا ۹ صبح روز یاد شده این تعداد سهام را در تابلوی چهارم معاملات بازار سهام عرضه خواهد کرد.

براساس این گزراش، روز دوشنبه نیز سازمان خصوصی‌سازی به طور اصالتی یک‌میلیون و ۲۲۱‌هزار و ۵۷۶ معادل (۸/۳‌درصد) از سهام صنایع بسته‌بندی مشهد را در تابلوی چهارم معاملات عرضه می‌کند.

قیمت پایه هر سهم این عرضه نیز ۱۰۰تومان تعیین شده و کارگزاری سهم آشنا در ساعت ۸ و ۳۰ تا ۹ صبح روز یاد شده این عرضه را انجام خواهد داد.

همچنین در معاملات روز شنبه بازار سهام ۱۰ شرکت بورسی بدون اعمال حجم مبنا داد‌وستد خواهند شد.

براین اساس، ۸ شرکت دشت مرغاب، صدرا، پارس مینو، نورد قطعات فولادی، سیمان اردبیل، سرمایه‌گذاری نیرو، قند شیروان قوچان و بجنورد و پارس سوئیچ که در ده جلسه متوالی دارای صف فروش بودند، به همراه دو شرکت ایتالران و فولاد خوزستان که در ده جلسه معاملاتی متوالی صف خرید داشتند، روز شنبه بدون اعمال حجم مبنا مورد داد و ستد خواهند گرفت.

عرضه دوم بلوکی گل‌گهر

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که سرمایه‌گذاری امید در هفته جاری ۵/۲درصد دیگر از سهام سنگ‌آهن گل‌گهر را به صورت بلوکی عرضه می‌کند که احتمالا خریدار این بلوک، نیز سرمایه‌گذار صندوق بازنشستگی است.

شنیده‌های ما: براساس خبرهای رسیده این عرضه بلوکی در حال بررسی است و هنوز میزان آن، قیمت آن و خریدار آن مشخص نشده است، با این وصف نمی‌توان به زودی عرضه بلوکی گل‌گهر را از سوی سرمایه‌گذاری امید شاهد بود.

باز هم افزایش سرمایه «کچاد»

گفته‌های بازار: در حالی که شایعه افزایش سرمایه چادرملو پیش از این تایید نشده بود، در بازار باز هم از شایعه افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی «کچاد» سخن گفته می‌شد.

شنیده‌های ما: اما منابع موثق اساس شایعه افزایش سرمایه چادرملو را غیرواقعی عنوان کرده و بر نبود چنین تصمیمی در شرکت تاکید می‌کنند.

در رابطه با تعدیل مثبت پیش‌بینی سود شرکت هم گفته می‌شود که این هم فقط یک شایعه است.