گمانه‌های بازار درباره فولاد خراسان در آستانه ورود به بازار

گروه بورس- علیرضا باغانی: بازدید کارگزاران و نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری از مجتمع فولاد خراسان حاشیه‌هایی نیز داشت که دانستن آن خالی از لطف نیست.

شنیده‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که قبل از این بازدید برخی کارگزاران حاضر در این برنامه، درصد نوسان مثبت دست‌کم دوهفته‌ای را برای سهام فولاد خراسان پس از عرضه پیش‌بینی کرده و بر این اساس خریداری سهام قطب سوم فولاد کشور را ارزنده قلمداد کرده‌اند و این امر را به دیگران توصیه می‌کردند. این شنیده‌ها می‌افزاید، در حالی که بازار، خرید سهام فولاد خراسان را با P/E معادل ۶ تا ۵/۶مناسب ارزیابی می‌کنند، گروهی از فعالان بازار برای خرید سهام این شرکت با P/Eا،۵/ ۷ نیز خود را آماده کرده‌اند.

گفته می‌شود، توجه فعالان بازار به عرضه اولیه سهام فولاد خراسان زمانی بیش از گذشته تقویت شد که مدیرعامل این شرکت تلویحا تعدیل‌های پی‌درپی پیش‌بینی سود شرکت را بعید ندانسته و گفته است، سود شرکت با احتیاط در سال ۸۸ دست‌کم به ۵۷۸میلیارد ریال خواهد رسید، که همین در نظر گرفتن کمترین سود برای کارخانه فولاد خراسان می‌تواند، بیانگر احتمال تعدیل مثبت EPS این شرکت در آینده باشد.

برخی از کارگزاران‌ نیز از هم‌اکنون ظاهرا دستور خریدهایی از مشتریان دائمی خود برای خرید سهام فولاد خراسان با قیمت معادل ۳۰۰تومان دارند، اما ظاهرا یکی از سهامداران عمده شرکت در محفلی گفته که سهام مزبور با قیمتی بالاتر از رقم ۳۰۰تومان عرضه خواهد شد.

یکی دیگر از کارگزاران نیز گفت که بازار به این نتیجه رسیده که سهام فولادی‌ها در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد، بنابراین خرید آن با قیمت ۳۳۰تومان هم توجیه‌پذیر است.

استقبال از فولاد خراسان را می‌توان از حضور برخی اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس در برنامه بازدید از این مجتمع پیش‌بینی کرد، افرادی که حتی در برنامه بازدید از فولاد مبارکه اصفهان هم حضور نداشتند.

از لابه‌لای اخبار رسیده از خرید و فروش سهام فولاد خراسان نیز در بین سهامداران حقیقی، شنیده شد سهام شرکت مزبور در حالی که در سال گذشته با قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰تومان هم در بین سهامداران جزء معامله شده است، اما این جماعت در حال حاضر برای فروش سهام خود دست نگاه داشته و منتظر ورود سهام این مجتمع به بورس اوراق‌بهادار هستند. براساس شنیده‌های غیررسمی، خبرنگار ما ظاهرا در آخرین دادوستد، سهام فولاد خراسان، با قیمت ۲۹۰تومان در استان خراسان معامله شده است، اما مدیرعامل این شرکت در رابطه با قیمت معامله سهام فولاد خراسان در بازار آزاد ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.

عرضه اولیه سهام فولاد خراسان در سطح ۳درصد و از سوی کارگزاری حافظ انجام خواهد شد. سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز به عنوان یکی از سهامداران عمده فولاد خراسان نقش به‌سزایی در عرضه سهام و حمایت از آن در بازار خواهد داشت.

برخی از فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به احتمال ادامه افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی و همچنین وضعیت مطلوب سهام فلزی‌ها در بازار، سهام فولاد خراسان مورد توجه معامله‌گران در بازار واقع شود.

پیش‌بینی سود هر سهم فولاد خراسان با سرمایه ۱۰۰میلیارد تومانی، ۴۵۵ریال اعلام شده است.

دیگر خبر روز بازار اینکه، سرمایه‌گذاری ملی ایران ۱/۲۹‌میلیون سهم سرمایه‌گذاری ساختمان را به ارزش ۱/۱۳‌میلیارد تومان روی میز فروش می‌گذارد.

براساس گزارش بورس، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران امروز ۲۹‌میلیون و ۱۵۹‌هزار و ۷۱۹‌برگ سهم این شرکت را روی میز فروش خواهد گذاشت.

قیمت پایه هر سهم این بلوک ۴۵۰‌تومان تعیین شده و در صورت انجام دادن این معامله سرمایه‌گذاری ملی ایران بیش از ۱/۱۳‌میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد.

این عرضه فردا در تابلوی اصلی معاملات بازار سهام و توسط کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران به صورت یک‌جا و نقد و یا طبق شرایط اعلامی انجام خواهد شد.

براساس شرایط تعیین شده کارگزار متقاضی خرید در صورتی حق شرکت در رقابت را خواهد داشت که ۵‌درصد از ارزش معامله را براساس قیمت پایه، قبل از شروع جلسه معاملاتی مربوط از متقاضی دریافت و به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی

اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا به صورت ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط به این شرکت ارائه کند. در صورت انصراف خریدار از ایفای تعهدات خود به هر دلیل، این مبلغ برای جبران خسارات وارده ضبط می‌شود و مسترد نخواهد شد.

تاثیر ورود فولاد خراسان بر «ومعادن»‌

گفته‌های بازار: با عرضه سهام فولاد خراسان در بورس اوراق بهادار تهران که ارزشی معادل ۴۰۰میلیارد تومان دارد، شایع شده که NAV سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، سهامدار ۲۲درصدی شرکت به نزدیک هزار تومان خواهد رسید.

شنیده‌های ما: بر اساس محاسبات انجام شده از سوی منابع موثق با ورود فولاد خراسان به بورس NAV «ومعادن» به رقم ۹۰۰تومان خواهد رسید. از سویی دیگر ارزش پرتفوی بورس معادن و فلزات بدون در نظر گرفتن ۶درصد از سهام مس به رقم ۸۷۰تومان و با در نظر گرفتن سهام تحت تملک مس با فرض خرید نقدی به ۱۱۳۰تومان خواهد رسید. سهام فولاد خراسان از طریق کشف قیمت در بازار در تالار بورس عرضه خواهد شد.

این بار سرب، EPS باما را تعدیل می‌کند

گفته‌های بازار: شایعه‌سازان بازار می‌گویند «باما» از محل افزایش قابل توجه هر تن سرب تا ۳۸۰۰دلار توانایی افزایش EPS خود را دارد، اما این تعدیل به دلیل جزئی بودن به توقف نماد منجر نخواهد شد.

شنیده‌های ما: گرچه افزایش قیمت سرب تاثیر بسزایی در افزایش سود باما دارد، اما به دلیل عدم افزایش قیمت جهانی روی، تعدیل چندان قابل توجهی از باما مورد انتظار نیست. باما این روزها بخش قابل توجهی از فعالیت خود را روی افزایش تولید سرب به دنبال افزایش بهای جهانی آن متمرکز کرده است. در هر حال اگر روال افزایش بهای جهانی سرب طی شود، EPS باما به صورت جزئی می‌تواند، تعدیل شود.

مپنا: تعدیل بی‌تعدیل

گفته‌های بازار: تداوم صف فروش ۲۷میلیون سهمی برای مپنا موجب بروز این شایعه شده که شرکت مزبور با تعدیل مثبت مواجه است، اما این تعدیل در گزارش ۹ماهه یا ۱۲ماهه اعلام خواهد شد.

شنیده‌های ما: شنیده‌های ما از منابع خبری، وجود چنین تعدیلی را تائید نمی‌کند، هر چند که بارها این شایعه از سوی مسوولان شرکت رد شده است.

رد شایعه «شپترو»

گفته‌های بازار : در حالی که شرکت‌های پتروشیمی به دلیل ابلاغیه دولت مبنی‌بر حذف معافیت مالیاتی محصولات صادراتی خود، باتوجه معامله‌گران بازار مواجه نیستند، اما پتروشیمی آبادان با این شایعه مواجه است که در صورت عدم‌اجرای این ابلاغیه می‌تواند پیش‌بینی سود خود را ۳۰تومان افزایش دهد، اما این تعدیل در گزارش شش ماهه شرکت اعمال نشده است، چراکه هنوز سرنوشت این ابلاغیه مشخص نیست.

شنیده‌های ما: شرکت پتروشیمی آبادان شایعه فوق را مبنی‌بر تعدیل ۳۰تومانی پیش‌بینی درآمد هر سهم خود رد کرد.