بهبود بازار - ۲۵ مهر ۸۶

گروه بورس - همایون دارابی: توقف عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی و تلاش برخی از معامله‌گران عمده موجب شد بازار سهام روز گذشته در شرایط معاملات خود شاهد بهبود نسبی باشد. در بازار دیروز معامله‌گران پس از قریب به سه روز تاثیرپذیری بازار از عرضه سهام ملی مس و فولاد مبارکه شاهد توقف عرضه سهام ملی مس و فولاد مبارکه بودند. اگرچه در مورد ملی مس به نظر می‌رسد، عرضه سازمان خصوصی‌سازی به میزان ۳درصد متوقف شده است، اما در مورد عرضه ۳۰میلیون سهام باقی‌مانده از بلوک ۴۰میلیونی فولاد مبارکه خبرهای ضدونقیضی در بازار منتشر شده است. تغییر قیمت یک ریالی نماد فولاد مبارکه با معامله ۵۸هزار و ۸۶۲سهم (در حالی که این تغییر نیازمند دادوستد اندکی بیش از ۹۷هزار سهم می‌باشد) احتمال تداوم عرضه سهام دولتی را پدید آورده است، هر چند که در این زمینه هنوز هیچ خبر موثقی وجود ندارد. در بازار دیروز اطمینان معامله‌گران مبنی‌بر اندک بودن عرضه سهام مبارکه (۴۰میلیون در برابر برآورد اولیه ۱۵۰میلیون سهمی) موجب توقف عرضه‌های معامله‌گران برای تجهیز منابع خرید سهام مبارکه شد، از سویی با احتمال بازگشایی نماد گل‌گهر بازار شاهد چرخش روند معاملاتی نمادهای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و چادرملو تحت‌تاثیر تغییر حرکت معامله‌گران عمده بود. با احتمال بازگشایی گل‌گهر بازار در انتظار ارزیابی جدید از وضعیت گروه سنگ‌آهنی است، امری که برای سرمایه‌گذاری امید مالک گل‌گهر و چادرملو که در انتظار ورود به تابلوی بورس می‌باشد هم اهمیت‌ دارد. از سوی دیگر، بازار دیروز شاهد انتشار خبرهایی مبنی بر حل مساله معافیت مالیاتی صادرات محصولات پتروشیمی نیز بود. امری که دیروز متعاقب برگزاری جلسه‌ای مرکب از نمایندگان شرکت‌های صادرکننده و مسوولان دولتی صورت گرفت و زمینه جمع‌آوری صف‌ فروش پتروشیمی‌های اراک و اصفهان و تشکیل صف خرید دوباره برای پتروشیمی خارک شد. با توجه به این شرایط بازار دیروز بهبود نسبی را تجربه کرد و شاخص کل نیز تنها اندکی معادل ۹۷/۲واحد افت کرد.

در معاملات دیروز درگروه فلزی- معدنی علاوه بر بازگشایی قریب‌الوقوع نماد گل‌گهر، بازدید کارگزاران از شرکت در آستانه ورود به تابلوی فولاد خراسان زمینه اقبال بیشتر معامله‌گران به نمادهای فولادی و سرمایه‌گذاری معدن و فلزات مالک ۲۲درصدی فولاد خراسان شده و از سوی دیگر، انتشار گزارش فوق‌العاده فولاد خوزستان در پوشش EPSا ۳۸۶ریالی این شرکت در ۶ماه نخست امسال (۷۹درصد از پیش‌بینی EPSا ۴۸۷ریالی شرکت) توقف نماد را برای تعدیل EPS قطعی نموده است.

از سوی دیگر، مخالفت مهندس محرابیان، سرپرست وزرات صنایع‌و‌معادن با کاهش تعرفه واردات ورق، اطمینان به سالی پرسود برای نمادهای فولادی را دوچندان نموده است. با توجه به این شرایط عدم عرضه سهام فولاد خوزستان در ۲ماه گذشته نیز توجیه‌پذیر شده است.

در گروه ساختمانی اعلام عرضه عمده ۳/۳درصدی سهام سرمایه‌گذاری ساختمان توسط سرمایه‌گذاری ملی آخرین برگه بازی «وساخت» را کامل کرده تا با برتری‌یابی گروه استراتوس عملا رقابت بر سر مدیریت سرمایه‌گذاری ساختمان پایان یابد. «وساخت» دیروز با صف فروش ۲/۱میلیون سهمی مواجه شد تا پس از مدت‌ها این نماد از مرکز توجه معامله‌گران دور شود. عرضه «وساخت» راه را برای پوشش EPS(سود هر سهم) سرمایه‌گذاری ملی باز کرد. در این گروه نماد سخت آژند و سرمایه‌گذاری آذربایجان پس از مدت‌ها دیروز بازگشایی شدند.

در مجموع بازار دیروز شاهد بهبود نسبی بود. در این بازار ۲۰میلیارد تومان سهم داد‌و‌ستد شده و از ۱۵۹نماد مورد داد‌وستد، ۵۶نماد با رشد قیمت و ۷۳نماد با افت ارزش دادوستد شدند.