گروه بورس- مشاور وزیر صنایع و معادن در امور مجامع عمومی‌و شوراهای عالی گفت: با تاکید سرپرست وزارت صنایع و معادن تا پایان امسال، ۸۰‌درصد واگذاری شرکت‌های صنعتی و معدنی مشمول صدر اصل ۴۴ انجام می‌شود. ایرج اکبریه با اشاره به تاکید‌های سرپرست وزارت صنایع و معادن برای سرعت بخشیدن به روند واگذاری‌ها در این وزارتخانه افزود: در وزارت صنایع و معادن ۵ شرکت مشمول صدر اصل ۴۴ بوده‌اند که تاکنون بخش عمده‌ای از ۴ شرکت واگذار شده است و حتی در برخی از آنها مثل مس و ایرالکو سهم دولت به کمتر از ۵۰‌درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا پایان سال نیز کار ۸۰‌درصد واگذاری این شرکت‌ها پایان می‌یابد. اکبریه افزود: در این راستا در ۶ ماهه دوم، مجوز واگذاری ۵۱‌درصد سهام فولاد خوزستان و ۴۸‌درصد سهام فولاد خراسان با وجود آنکه مشمول اصل ۴۴ نیست و ۴۸‌درصد باقیمانده سهام مس واگذار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه وزارت صنایع و معادن پیشروترین وزارتخانه در امر واگذاری به بخش خصوصی و اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ است، خاطرنشان کرد: حتی در سال ۸۴ که سال رکود بازار سهام هم بوده، عملا ۵‌هزار و ۷۲۱‌میلیارد ریال سهام این وزارتخانه به بخش‌خصوصی واگذار شده و میزان واگذاری در سال ۸۵ نیز ۱۸‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد ریال بود که این مساله نشانگر اهتمام وزارت صنایع و معادن به این مقوله است.

وی افزود: هم اکنون تنها شرکت مشمول صدر اصل ۴۴ که کار واگذاری سهام آن به سال آینده موکول شده مجتمع ذوب‌آهن اصفهان است که علت این تعویق بهره‌برداری از طرح توسعه توازن این مجتمع است که با افتتاح آن تا پایان امسال، سوددهی این مجتمع متناسب با سرمایه‌گذاری آن شده و سهام آن قابل واگذاری خواهد شد.

براساس این گزارش وزارت صنایع و معادن، مشاور وزیر صنایع و معادن در امور مجامع عمومی‌و شوراهای عالی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه همه این واحدها برنامه‌های توسعه‌ای دارند، تلاش و برنامه‌ریزی می‌شود تا جریان خصوصی‌سازی به نحوی پیش برود که برنامه‌های توسعه‌ای واحدها راکد نشود و در این زمینه نیز سه سازمان توسعه‌ای شامل توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ شناسایی شده است.

اکبریه گفت: این سازمان‌ها هلدینگ‌هایی هستند که دارایی آنها به‌صورت سهام است و در مقابل تعهدهایی دارند. به طور مثال برای اجرای پروژه‌های هرمزال و هرمزگان از بانک‌های اروپایی اخذ فاینانس شده تا در آینده به صورت بای بک، جنس تحویل شود و این قبول تضمین از سوی بانک‌های اروپایی با توجه به صورت‌های مالی ایمیدرو با ۴‌میلیارد دلار سرمایه صورت گرفته است که سرپرست وزارت صنایع و معادن در تلاش است برای بازگشت نقدینگی آنها به منظور جلوگیری از توقف روند توسعه آنها اقداماتی در دولت صورت دهد.