فارس- تابلوهای اصلی، فرعی و چهارم بورس ظرف چهار روز شاهد ۷ عرضه عمده سهام شرکت‌های بورسی خواهند بود و طی آن بیش از ۲۳۱‌‌میلیون سهم با قیمت‌های متفاوت روی میز فروش قرار خواهند گرفت.

بازار سهام در روزهای ۲۹- ۲۴ مهرماه شاهد عرضه عمده از سوی سهامداران حقوقی عرضه عمده خواهد بود. براساس این گزارش، سازمان خصوصی‌سازی در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری (۲۵ و ۲۴ مهرماه) به وکالت از شرکت ساتکاب اقدام به عرضه یک‌‌میلیون و ۸۸۳‌هزار و ۴۸۲ سهم (معادل ۸/۳ درصد) از سهام شرکت نیروکلر به قیمت ۱۵۸ تومان و ۴۰‌‌میلیون و ۳۵۱‌هزار و ۱۶۴ سهم کنتور سازی به قیمت پایه ۸۸۴ ریال خواهد کرد.

این دو عرضه از طریق شرکت‌های کارگزار مهرآفرین و بانک ملی و به صورت یکجا و یا طبق شرایط اعلامی در تابلو‌های فرعی و اصلی انجام خواهد شد.

براساس این گزارش، سازمان خصوصی‌سازی در روز شنبه هفته آینده (۲۸ مهر ماه) یک عرضه عمده دیگر را به وکالت از سازمان گسترش انجام خواهد داد و طی آن اقدام به فروش ۳۱‌‌میلیون و ۵۲۱‌هزار و ۹۵۱ سهم (معادل ۸/۱۴ درصد) از سهام ریخته‌گری تراکتورسازی به قیمت پایه هر سهم ۹۵۲ ریال خواهد کرد.

این عرضه از سوی کارگزاری بورسیران در تابلوی اصلی انجام خواهد شد.

از طرف دیگر در این روز (شنبه ۲۸ مهرماه) سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدوو) نیز اقدام به عرضه ۸۷‌‌میلیون و ۸۳‌‌هزار و ۷۷۸ سهم (معادل ۳/۲۹ درصد) از سهام سیمان دشتستان خواهد کرد.

قیمت پایه هر سهم عرضه عمده سهام سیمان دشستان ۲‌هزار و ۵۱۳‌ریال تعیین شده و کارگزاری حافظ در تابلوی فرعی این تعداد سهام را روی میز فروش خواهد گذاشت. در شرایط اعلامی این چهار عرضه آمده است، چنانچه قیمت در آخرین روز قبل از عرضه سهام از قیمت پایه تعیین شده فوق بیشتر باشد آن قیمت مبنای قیمت پایه مورد عمل قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر کارگزار متقاضی خرید در صورتی حق شرکت در رقابت را خواهد داشت که سه درصد از ارزش معامله را براساس قیمت پایه، قبل از شروع جلسه معاملاتی مربوطه، از متقاضی دریافت و به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار تهران ارائه کند.

در صورت انصراف خریدار از ایفای تعهدات خود به هر دلیل، این مبلغ جهت جبران خسارات وارده، ضبط شده و مسترد نخواهد شد.

سپرده سایر متقاضیان حداکثر ظرف ۲روز کاری پس از اعلام برنده مسترد خواهد شد.

سه عرضه در تابلوی چهارم

بر اساس این گزارش در روز یکشنبه ۲۹ مهرماه نیز سه عرضه عمده در تابلوی چهارم انجام خواهد شد و سازمان خصوصی‌سازی ۱۲‌‌میلیون و ۴۵‌هزار و ۷۸۹ سهم نساجی قائم‌شهر را به قیمت پایه یک‌ریال خواهد فروخت.

این عرضه به صورت یکجا و نقد و از طریق کارگزاری سهم آشنا انجام خواهد شد.

از طرف دیگر صندوق بازنشستگی و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در روز یکشنبه (۲۹ مهرماه) به ترتیب ۳۸‌‌میلیون و ۳۶۵‌هزار و ۳۹۲ سهم (معادل ۹/۶۰ درصد) و ۷‌‌میلیون و ۷۳۸‌هزار و ۲۹۹ (معادل ۲/۱۲ درصد) از سهام تولیدی تهران را در دو بلوک جداگانه عرضه خواهند کرد.

قیمت پایه هر دو عرضه فوق یک‌هزار و ۹۲۹‌ریال تعیین شده و شرکت کارگزاری آرمون در تابلوی چهارم این دو عرضه را انجام خواهد داد. چنانچه قیمت در آخرین روز قبل از عرضه سهام از قیمت پایه تعیین شده فوق بیشتر باشد آن قیمت مبنای قیمت پایه مورد عمل قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش، سه عرضه عمده مزبور مطابق دستورالعمل نحوه انجام معاملات در تابلوی غیررسمی بین ساعت ۸ و سی دقیقه تا ۹ صبح صورت می‌گیرد.

کارگزار متقاضی خرید در صورتی حق شرکت در رقابت را خواهد داشت که سه درصد از ارزش معامله را براساس قیمت پایه، قبل از شروع جلسه معاملاتی مربوطه از متقاضی دریافت و به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار تهران ارائه کند. در صورت انصراف خریدار از ایفای تعهدات خود به هر دلیل، این مبلغ جهت جبران خسارات وارده ضبط شده و مسترد نخواهد شد. سپرده سایر متقاضیان حداکثر ظرف ۲ روز کاری پس از اعلام برنده مسترد خواهد شد.

مجموع این ۷ واگذاری عمده بیش از ۲۳۱‌‌میلیون سهم بوده و در صورت انجام معامله به قیمت‌های پایه تعیین شده، بیش از ۶۷ میلیارد تومان جابه‌جا خواهد شد.