گروه بورس- رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد افت ۷/۱۵ واحدی تحت تاثیر عرضه‌های سنگین رخ داده در بازار بود.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تشکیل صف‌های خرید به تعداد کمتر از تعداد انگشتان یک دست بودند. فولاد مبارکه با ۱۶۲میلیون سهم خرید، فولاد خوزستان با ۷/۱۸میلیون سهم صف خرید و پتروشیمی خارک، سرمایه‌گذاری ملی و سرمایه‌گذاری ساختمان صف‌های خرید دیگر بازار بودند که البته تا پایان بازار دو صف خرید سرمایه‌گذاری ساختمان و پتروشیمی خارک

دوام نیاوردند.

با آغاز بازار نماد پتروشیمی خارک با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه شد و پس از معامله یک میلیون سهم نرم‌افزار معاملاتی قفل کرده و معاملات این نماد متوقف شد.

دقایقی پس از آن صف فروش رفته‌رفته در سه نماد ملی مس، معادن و فلزات و چادرملو تشدید شده و با معامله این سهام در درصد منفی شاخص رو به کاهش نهاد.

با توجه به این شرایط در ساعت ۱۰ و ۵ دقیقه در نهادهای ملی مس ۱/۴ واحد تاثیر منفی، صندوق ۱۴/۵ واحد، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات ۳۵/۴ واحد و سایپا ۵/۴ واحد تاثیر منفی پذیرفت تا به‌رغم تاثیر مثبت اولیه ۳/۵ واحدی پتروشیمی خارک و ۱۴/۴ واحدی نماد بدون حجم مبنای فولاد مبارکه شاخص صورت می‌گیرد که نماد «فولاد» در انتظار تعدیل EPS قرار دارد و انتظار می‌رود پس از پایان عرضه‌های کنونی نماد فولاد شاهد تعدیل EPS باشد.

در ساعت ۱۰ و ۳۰دقیقه نماد خدمات انفورماتیک شاهد معامله یک بلوک ۱۰۰هزار سهمی در نرخ ۹هزار و ۵۰۰ریال بود. در ساعت ۱۱ و ۴۶دقیقه نماد حق تقدم دارویی سبحان شاهد دادوستد یک بلوک ۹۳۵هزار سهمی در نرخ ۲هزار و ۱۵۰ریال بود. در ساعت ۱۲ و ۶دقیقه بانک کارآفرین شاهد دادوستد یک بلوک ۴/۶میلیون سهمی بود. در ساعت ۱۲ و ۱۵دقیقه نیز نماد توسعه صنعتی دادوستد یک بلوک ۶میلیون سهمی را در نرخ ۶۱۲ریال تجربه کرد. با توجه به عرضه ۴میلیون سهمی فولاد مبارکه نماد فولاد مبارکه ۱/۱۵واحد تاثیر مثبت گذاشت اما نتوانست تاثیری در نهایت بر شاخص بگذارد و با توجه به کاهش تاثیر نماد پتروشیمی خارک در نهایت شاخص با ۵/۱۷ واحد افت به کار خود پایان داد.