حجم مبنای فولاد خوزستان از امروز باید حذف شود

گروه بورس- علیرضا باغانی: سرانجام پس از آنکه شرایط فولادمبارکه به منظور اجرای دستورالعمل رفع گره معاملاتی محرز شد، بورس اوراق بهادار از اجرای این آیین‌نامه خودداری کرد. اما در حالی که بازار هفته گذشته در انتظار رفع گره معاملاتی «فولاد» بود، با فشارهای صورت گرفته، دولت مجبور به عرضه سهام این شرکت شد. این عرضه که قرار است، طی یک هفته تا مرز یک‌درصد انجام شود، هر روز رشد ۲درصدی قیمت را برای مبارکه به ارمغان می‌آورد.

سهام فولاد مبارکه دیروز در سطح ۴میلیون سهم عرضه شد، در حالی که ۲۰۰میلیون سهم در صف فروش داشت.

رفتار بازار نشان‌دهنده آن است که عرضه تنها یک درصد از سهام فولاد، نمی‌تواند به از بین رفتن گره معاملاتی در این نماد کمکی نماید و بهتر است بورس اوراق‌بهادار به اجرای دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی درباره این شرکت تن دهد.

از امروز نیز باید دستورالعمل رفع گره معاملاتی در رابطه با سهام فولاد خوزستان اجرا شود.

در شرایطی که بازار معاملات سهام فولادی‌ها و فلزی‌ها در بورس تهران داغ است، فولاد خراسان نیز امروز میزبان گروهی از کارگزاران و فعالان بازار خواهد بود.

براین اساس، با بازدید فعالان بازار از مجتمع فولاد خراسان، بازار خود را برای عرضه سهام شرکت مزبور آماده خواهد کرد.

این شرکت به یگانه فولادساز شرق کشور مشهور است.

دیگر خبر بازار اینکه بازارسازی نماد معاملاتی شرکت ایران‌خودرو دیروز آغاز شد.

بنابراین گزارش سرمایه‌گذار بازارساز این نماد شرکت سرمایه‌گذاری سمند است و کارگزار بازارساز آن نیز شرکت کارگزاری نهایت‌نگر خواهد بود.

بازارگردان ایران‌خودرو متعهد شده در یک دوره بازارسازی ۶۰روزه، روزانه یک‌میلیون سهم این شرکت را بازارسازی کند.

حداکثر تعداد سهام قابل فروش به بازارساز از هر کد معاملاتی در هر روز ۵۰۰۰سهم اعلام شده است.

تعدیل مثبت «غپینو»

گفته‌های بازار: در بازار شایعاتی از تعدیل مثبت EPS پارس‌مینو از محل افزایش قیمت فروش محصولات شرکت مینو به میزان ۲۰درصد به گوش می‌رسید.

شنیده‌های ما: براساس شنیده‌های ما چنین تعدیلی در پیش‌بینی سود شرکت وجود ندارد و آخرین EPS اعلام شده شرکت همان ۷۱۰ریال است.

شایعه افزایش ۱۵تومانی EPS «خپارس»

گفته‌های بازار: در حالی که پیش از این گفته می‌شد که میزان تعدیل پیش‌بینی سود پارس‌خودرو ۵۰ریال است، اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که معافیت مالیاتی افزایش سرمایه «خپارس» موجب تعدیل ۱۰تومانی EPS شده است.

شنیده‌های ما: اما منابع خبری موثق گزارش داده‌اند که پارس خودرو در آستانه تعدیل مثبت ۱۰ تا ۱۵تومانی پیش‌بینی سود خود است که میزان دقیق آن به زودی در قالب گزارش ۶ماهه اعلام خواهد شد.پیش‌بینی درآمد هر سهم پارس خودرو ۵۰۱ریال اعلام شده بود.

رازک، این بار با شایعه EPS ۳۰۰تومانی

گفته‌های بازار: همزمان با بروز شایعاتی مبنی بر اعلام EPS ۲۵۰تومانی از سوی دارویی رازک، دیگر شایعه‌سازان بازار از احتمال اعلام EPS ا۳۰۰تومانی از سوی این شرکت سخن می‌گویند.

شنیده‌های ما: گرچه «درازک» همواره توانایی تعدیل پیش‌بینی سود خود را داشته، اما در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش EPS خود ندارد.

۳۰تومان EPS برای «فوکا»

گفته‌های بازار: شایع شده فولاد کاویان از محل افزایش تولید و فروش، در گزارش ۶ماه پیش‌بینی سود خود را تا سطح ۳۰تومان افزایش داده است.

شنیده‌های ما: گزارش ۶ماه شرکت هنوز آماده نشده و در حال بررسی است. در‌حال‌حاضر هم آثاری از تعدیل در EPS شرکت دیده نشده است و اساسا میزان سود شرکت مشخص نیست.