نقدینگی اندک!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته فعالیت خود را پس از تعطیلی ابتدای هفته تحت‌تاثیر اعلام عرضه‌های جدید در نمادهای ملی مس و فولاد مبارکه آغاز کرد. در بازار دیروز معامله‌گران پس از تعطیلی ابتدای هفته به مناسبت فرارسیدن عیدسعیدفطر، در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که با توجه به اعلام مسوولان بازار، دو عرضه خرد در نمادهای ملی مس به میزان ۳درصد و کمتر از یک‌درصد فولاد مبارکه در انتظار بازار است، عرضه‌هایی که البته ماهیتا با یکدیگر متفاوت هستند.

عرضه سهام مس که در بازار دیروز آغاز شد، در شرایطی برنامه‌ریزی شده است که با توجه به مسائل رخ داده پس از معامله بلوک ۲۰درصدی سهام این شرکت، اعضای کنسرسیوم نتوانستند بلوک را به صورت کامل خریداری کنند. از این رو مقامات خصوصی‌سازی با توجه به نرخ اولیه عرضه ۳هزار و ۶۰۰ریالی، همچنین نرخ ۸هزار و ۷۷۵ریال عرضه بلوک ۲۰درصدی، از فرصت فروش بالای ۹هزار ریال استفاده کرده و عرضه‌های خود را آغاز کردند. این عرضه فشار قابل ملاحظه‌ای را به نقدینگی بازار وارد خواهد ساخت و می‌تواند پس از شوک تامین نقدینگی پس از خرید بلوک ۲۰درصدی (تامین حدود ۲۰۰میلیارد تومان، ۲۰درصدی ثمن معامله) بار دیگر زمینه خروج بیش از ۱۵۰میلیارد تومان را از ساختار نحیف نقدینگی بازار فراهم کند.

در کنار عرضه ملی مس، عرضه فولاد مبارکه از اهمیت برخوردار است. این عرضه که احتمالا در حد ۶/۰درصد خواهد بود، سبب خواهد شد احتمالا حجم سهام دولتی در این نماد کمتر از ۵۰درصد شود، هر چند که در شرایط کنونی به دلیل عدم اطلاعات کافی نمی‌توان در این مورد قضاوت قطعی کرد اما در صورت تحقق این امر، فولاد مبارکه از شمول شرکت‌های دولتی خارج خواهد شد. اعلام عرضه فولاد مبارکه سبب شد. دیروز صف خریدی بالغ بر ۲۰۰میلیون سهم برای مبارکه تشکیل شد، صفی که تجهیز نقدینگی صف‌نشینان عرضه‌های سنگینی را در اکثر نمادها فراهم آورد. با توجه به ۶۴میلیارد تومان ارزش صف خرید مبارکه، معامله‌گران بازار با فشار خارج از حد تحمل خروج نقدینگی مواجه است و در صورت عدم تزریق نقدینگی بازار تحت فشار خروج نقدینگی عرضه‌های قابل ملاحظه، از بین رفتن صف‌های خرید را شاهد خواهد بود.در بازار دیروز معامله‌گران نیم‌نگاهی نیز به مسائل سیاسی به ویژه سفر قریب‌الوقوع ولادیمیرپوتین، رییس‌جمهور روسیه به تهران دارند.

سفر پوتین که متعاقب دیدارهای وی با سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه و رایس، وزیر خارجه آمریکا صورت می‌گیرد، به احتمال قوی حامل نقطه‌نظرات اتحادیه اروپا و آمریکا به تهران خواهد بود. امری که در تحولات آتی صحنه سیاسی کشور به ویژه مساله پرونده هسته‌ای مهم خواهد بود.

اعلام دیدار سولانا با دکتر لاریجانی و جلسه کاری گروه ۱+۵ در اواخر هفته جاری سهم تحولات سیاسی از روند بازار را پررنگ‌تر می‌سازد. به‌‌رغم این مسائل بازار دیروز بیش از مسائل سیاسی به تحولات درون بازار متمایل بود، جایی که سطح نقدینگی در آن حرف نخست را می‌زند.

از سوی دیگر همزمان با اعلام عرضه‌های بیش از ۲۰۰میلیارد تومانی دولتی، اعلام برنامه بازدید و برگزاری جلسه معارفه فولاد خراسان، سومین فولادساز اصل ۴۴ گره جدیدی بر مساله نقدینگی بازار خواهد زد. عرضه فولاد خراسان که سرمایه‌گذاری معادن وفلزات مالک ۲۲درصدی آن به شمار می‌رود، می‌تواند ارزش خالص دارایی‌های (NAV) سرمایه‌گذاری معادن و فلزات را بالا ببرد اگرچه انتظار نمی‌رود معادن و فلزات اقدام به فروش گسترده‌ای از سهام فولاد خراسان کند، اما احتمال تعدیل در محل فروش احتمالی این سهام نیز محتمل می‌نماید هر چند که این امر مانع از عرضه‌های گسترده سهام معادن و فلزات در بازار نشد و صف خرید این نماد دیروز از میان رفت.

در حال حاضر اکثر سرمایه‌گذاران برای تهیه نقدینگی برای خرید سهام اصل ۴۴ اقدام به عرضه سهام خود با اولویت سهام با تجربه رشد قیمت (که فروش آنها سود نیز برای فروشنده به همراه دارد) از جمله سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و زیر مجموعه‌های این شرکت نظیر چادرملو و ملی مس می‌کنند که این امر توجیه‌کننده وضعیت عرضه‌های سنگین در این بخش بازار است.

در بازار دیروز در گروه خودرو، ایران‌خودرو پس از مدت‌ها با حضور بازارگردان مواجه شد، امری که از فشار فروش در نماد کاست. در گروه تجهیزات نیز قراردادهای جدید مپنا انگیزه‌ای را برای خرید اندکی بیش از ۳میلیون سهم از صف فروش این نماد فراهم آورد.

در مجموع بازار دیروز تحت‌تاثیر عرضه سهام دولتی در شرکت‌ ملی مس و فولاد مبارکه و ادامه تجهیز نقدینگی معامله‌گران عمده قرار داشت. در بازار دیروز ۱/۲۲میلیارد تومان سهام دادوستد شد از ۱۵۳نماد مورد معامله ۵۸نماد با رشد قیمت و ۶۲ نماد با افت ارزش دادوستد شدند. شاخص هم ۲/۰ واحد افت کرد.