انتظار روزهای خوب برای بازار

گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، روزهای معاملاتی پررونقی را تجربه کرد، حال آنکه به نظر می‌رسد با اتفاقاتی که طی روزها و هفته‌های آینده در بازار رخ می‌دهد، این رونق موجود دو چندان شود. از جمله این اتفاقات می‌توان به ورود قریب‌الوقوع دو شرکت فولاد خراسان و سرمایه‌گذاری امید به بازار اشاره کرد، از سویی دیگر گزارش‌های ۶ماه شرکت‌های معظم بورسی همراه با تعدیل‌های قابل توجه، در دست بررسی است که به نظر می‌رسد که این گزارش‌ها به زودی اعلام شود.

در بازار روز چهارشنبه ۳هزار و ۵۱۰خریدار در بیش از ۷هزار مرتبه به دادوستد سهام ۱۷۶شرکت بورسی پرداختند.

بانک مسکن نیز در روز چهارشنبه به عرضه‌های خود ادامه داد.

روز چهارشنبه تعداد ۱۳۱۳۱۵۷۴ سهم (معادل ۹۶/۵درصد) از سهام شرکت سیمان کرمان به صورت یک جا و نقد به قیمت پایه هر سهم ۶۲۰۳ریال توسط بانک مسکن عرضه شد.

عرضه معادل ۷۴/۶درصد از سهام شرکت سیمان شمال هم به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم ۷۵۸۶ریال، معادل ۲۳/۶درصد از سهام شرکت سیمان صوفیان نیز به صورت یک جا و نقد به قیمت پایه هر سم ۴۵۹۷ریال و معادل ۳۷/۱۰درصد از سهام شرکت سیمان تهران به صورت یک جا و نقد به قیمت پایه هر سهم ۴۱۴۹ریال، عرضه‌های دیگر بانک مسکن محسوب می‌شدند.

در پایان معاملات چهارشنبه نماد معاملاتی حق تقدم کاشی حافظ به علت پایان مهلت پذیره‌نویسی و نماد معاملاتی کمباین‌سازی ایران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شد.

از دیگر خیرهای روز بازار اینکه معاون امور واگذاری سازمان خصوصی سازی اعلام کرده ۳‌درصد سهام شرکت ملی صنایع مس ایران و کمتر از یک‌درصد سهام شرکت فولاد مبارکه از هفته آینده به طور تدریجی عرضه می شود.

سید مهدی عقدایی گفت: سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از ایمیدرو این عرضه‌ها را انجام می دهد.

وی افزود: برای عرضه بین‌المللی بلوک‌های ۵۱‌درصدی سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان منتظر صدور مجوزهای لازم هستیم که در آن امکان رقابت برای خریداران داخلی و خارجی وجود دارد.

وی تصریح کرد: ۴۹‌درصد سهام شرکت پتروشیمی فن‌آوران نیز در نیمه اول آبان ماه سال جاری برای عرضه به بخش خصوصی وارد بورس می‌شود.

عقدایی از نهایی شدن زمان واگذاری سهام بانک‌ها خبر داد و گفت: براساس این زمان‌بندی سهام اولین بانک مشمول خصوصی‌سازی، آذرماه سال جاری وارد بورس خواهد شد.

پوشش ۵۵درصدی EPS «سقائن» در ۶ ماه

گفته‌های بازار: همزمان با بازار داغ تعدیل‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی، نماد سیمان قائن هم با شایعه تعدیل پیش‌بینی سود خود مواجه است. همچنین گفته می‌شود که «سقائن» در گزارش ۶ ماهه ۵۵درصد از EPS خود را پوشش داده است.

شنیده‌های ما: براساس خبرهای رسیده سیمان قائن در گزارش ۶ماهه نزدیک به ۵۵درصد از EPS خود را پوشش داده است، اما آثاری از تعدیل مثبت در پیش‌بینی سود شرکت وجود ندارد. تا زمانی هم که وضعیت نرخ سیمان به همین منوال است، ‌نباید انتظار تعدیلی مثبت از شرکت‌های سیمانی داشت.

EPS مس بالاخره تعدیل می‌شود

گفته‌های بازار: در حالی که قیمت جهانی مس، در بالای ۸ هزار دلار قرار دارد، شایعه‌سازان بازار همچنان از اعلام EPSا۱۵۰تومانی شرکت ملی صنایع مس سخن می‌گویند. مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها این تعدیل را قطعی عنوان کرده بود.

شنیده‌های ما: براساس شنیده‌های موثق ما، افزایش پیش‌بینی سود شرکت ملی صنایع مس، هم‌اکنون تا سطح ۱۴۰تومان در شرکت در حال بررسی است و احتمالا این تعدیل به‌زودی انجام می‌شود، ولی زمان قطعی آن مشخص

نیست.

«فجر» نه تعدیل و نه دریافت اعتبار دولتی

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که شرکت گالوانیزه فجر سپاهان در بازدیدهای مسوولان دولتی توانسته اعتباری بالغ بر ۱۰میلیارد تومان از دولت به منظور اجرای طرح تولید ورق گرم بگیرد.

شنیده‌های ما: اما شنیده‌های ما اخذ چنین اعتباری را تایید نمی‌کند. همه مباحث مربوط به تولید ورق گرم در شرکت در حال بررسی است و هنوز اعتباری هم در این زمینه اخذ نشده است. شایعه اعلام EPSا۳۰ تومانی از سوی «فجر» نیز همچنان مورد تایید منابع موثق قرار نمی‌گیرد.

EPS «فروم» منفی نمی‌شود

گفته‌های بازار: همزمان با کاهش قیمت جهانی برخی فلزات، شرکت فرومولیبدن کرمان نیز با شایعه تعدیل منفی پیش‌بینی سود خود از ۳۳۰ تا ۳۰۰ریال مواجه است.همین شایعات ایجاد صف فروش برای این نماد را در بازار رقم زده است.

شنیده‌های ما: شرکت در این زمینه می‌گوید که صورت‌های مالی در رابطه با پیش‌بینی سود، هیچ تغییری نیافته و گزارش ۶ماهه هم به زودی به بورس ارائه خواهد شد.

ماجرای حق‌تقدم‌های بانک پاسارگاد

گفته‌های بازار : در بازار شایع شده که بانک پاسارگاد حق‌تقدم‌های‌ سهامداران را به قیمت ۳تومان به فروش رسانده، در حالی که بازار معتقد است ارزش حق‌تقدم‌های فروخته شده بیش از رقم گفته شده است.

شنیده‌های ما: در تماس تلفنی خبرنگار ما با مدیریت مالی بانک پاسارگاد، اعلام شد که رقم صحیح حق‌تقدم‌های فروخته‌شده، ۷تومان بوده که بعد از اعلام مهلت قانونی بوده است.