گروه بنگاه‌ها- در آستانه عرضه ۵ درصدی سهام قند چهارمحال مدیران این شرکت به تشریح آخرین وضعیت این شرکت فرابورسی پرداختند. در این جلسه مدیرعامل سرمایه‌گذاری پانید که مالک سهام چهار شرکت قند اصفهان، شیروان، قزوین و چهارمحال است، گفت: پیش‌بینی سود شرکت برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۱ معادل ۴۴۵ ریال است که ۴۳۰ ریال آن تقسیم خواهد شد. جمال حسین‌زاده افزود: ۷۰ درصد این پیش‌بینی طی ۱۰ ماه اول امسال محقق شده است.

به گفته وی، سال قبل سود هر سهم قند چهارمحال مبلغ ۲۱۹ ریال پیش‌بینی شده بودکه ۲۰۰ ریال آن تقسیم شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر در کشور مصرف می‌شود، گفت: ۵۰ درصد شکر مصرفی کشور هرساله وارد می‌شود.

وی سهم سرمایه‌گذاری پانید پارس را معادل ۵ درصد تولید کل کشور دانست و افزود: استراتژی جدید ما این است که علاوه بر استفاده بهینه از امکانات تولیدی در بازار تجارت شکر وارد شویم. حسین‌زاده ادامه داد: اکنون شرکت قند چهارمحال علاوه بر اینکه ۱۰۰روز از سال را صرف فرآیند مربوط روی چغندر می‌کند و بیشترین سوددهی را نیز از این طریق دارد، اما ۲۰۰ روز دیگر را به تصفیه شکر خام وارداتی به کشور می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر علاوه بر اینکه شکر خام وارداتی دیگر تجار را تصفیه می‌کنیم خودمان واردات شکر را در برنامه داریم. این فعال صنف قند افزود: هدف ما این است یک‌چهارم عرضه شکر به بازار شکر را مجموعه سرمایه‌گذاری پانید پارس به عهده بگیرد. حسین‌زاده در همین حال پیش‌بینی درآمد حاصل از فروش قند چهارمحال را برای امسال ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۷۴ میلیارد ریال از این مبلغ تاکنون محقق شده است.

وی در ادامه با انتقاد به اینکه واردات شکر به کشور با نرخ ارز مرجع صورت می‌گیرد، گفت: این در حالی است که ما به‌رغم افزایش قیمت نهاده‌های تولید معادل ارز آزاد مجبور هستیم شکر را به قیمت یک هزار و ۳۰۰ تومان بفروشیم.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه پیشنهاد افزایش قیمت شکر تا یک هزار و ۷۰۰ تومان را در سندیکای قند مطرح کرده‌ایم و در حال پیگیری است، گفت: در حال حاضر رقابت بین تولیدکنندگان و واردکنندگان شکر ناعادلانه است و در صورت وجود ارز تک‌نرخی تولیدکنندگان از پتانسیل خوبی در این زمینه برخوردارند. مدیرعامل سرمایه‌گذاری پانید در حالی که میانگین حاشیه سود صنعت را معادل ۱۲ تا ۳ درصد دانست، افزود: هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از واحدهای تولید قند از جمله قند شازند، آبکوه، بردیسر کرمان و... را به تعطیلی کشاند و تولید برخی واحد را نیز به حداقل ظرفیت رسانده است. بنابر این گزارش، ۵ درصد سهام شرکت ۱۴ میلیارد تومانی قند چهارمحال فردا (سه‌شنبه) توسط کارگزاری بورس بهگزین در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود و سهم هر کارگزار ۷۷ هزار سهم است.