سبقت حقیقی‌ها در خرید سهام

گروه بورس - اعظم شریفی: بازار این هفته در حالی به پایان رسید که انتظار معامله‌گران برای بازگشایی نمادهای متوقف بی‌نتیجه ماند. به گزارش خبرنگار ما، هرچند افزایش قیمت فولاد در بورس کالا از یک سو و موج مثبت در نماد غدیر و زیرمجموعه‌هایش در آستانه برگزاری مجمع پتروشیمی پردیس از سوی دیگر نوسان‌های مثبتی را در پی داشت اما معامله‌گران همچنان منتظر گزارش‌های ۹ماهه و بازگشایی نمادهای متوقف هستند.

رویکرد مثبت بازار در نمادهای مورد توجه که با فعالیت پرحجم حقوقی‌ها نیز همراه بود توانست تغییر مالکیت را در این هفته به میزان ۲۴۰ میلیارد ریال از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها رقم بزند. در این بین نمادهای «پارسان»، پتروشیمی پردیس و «فولاد» مورد توجه حقیقی‌ها بودند و حقوقی‌ها نیز از سهام ملی مس، صندوق بازنشستگی و بانک ملت حمایت کردند.

بازار بر مدار لیدر پتروشیمی‌ها

معامله‌گران روز یکشنبه را با معاملات پرحجم و افزایش فعالیت حقوقی‌ها آغاز کردند. در این میان با افزایش تقاضای خرید در نماد نفت و گاز پارسیان، غدیر ۵۰ میلیون سهم پارسان را عرضه کرد که صندوق عشایر خریدار ۱۷ میلیون سهمی این بلوک بود. افزایش تقاضای خرید برای «پارسان» در این روز با توجه به تقسیم سود پتروشیمی پردیس و افزایش سود در این نماد قابل توجه بود. بر همین اساس، سرمایه‌گذاری سپه نیز با خرید ۸۶۰ هزار سهم پتروشیمی پردیس در این نماد فعالیت داشت. در همین حال، گروه مالی ملت با خرید ۷ میلیون سهم بانک ملت از این نماد حمایت کرد. در ادامه معاملات روز یکشنبه صنایع معدنی امید خریدار ۴۰۰ هزار سهم «وسپه» و مسکن شمال شرق بود. همچنین بانک تجارت از سرمایه‌گذاری ملی و لیزینگ ایران حمایت کرد. خرید ۱۰۰ هزار سهم لیزینگ صنعت و معدن از سوی «وصنعت» و فروش ۱۰۰ هزار سهم نفت بهران از سوی بنیاد مستضعفان نیز در معاملات روز یکشنبه قابل رصد بود. در همین حال دانایان پارس با خرید ۴/۲ میلیون سهم سرمایه‌گذاری ساختمان و دلیران پارس با فروش ۷/۴ میلیون سهم بانک دی معاملات این روز را پشت سر گذاشتند.

در بازار روز یکشنبه صباتامین خرید ۸ میلیون سهمی در ملی مس و ۳۰۰ هزار سهمی در صندوق بازنشستگی را رقم زد. این در حالی است که صندوق نفت با عرضه ۱۰ میلیون سهم در نماد بانک صادرات فعال بود و آتیه‌سازان دی نیز ۲/۶ میلیون سهم سرمایه‌گذاری بوعلی را عرضه کرد. در این روز آتیه دماوند و معادن و فلزات به ترتیب در نمادهای صنایع شیمیایی ایران و فولاد صبانور خریدار بودند. کارکنان مپنا نیز ۱/۱ میلیون سهم مپنا را خرید.

رونق بازار با حمایت حقوقی‌ها

روز دوشنبه معامله‌گران در گروه خودرویی که این روزها با اعلام زیان‌های سنگینی مواجه است، شاهد جابه‌جایی بلوک ۵/۱۰۳ میلیون سهمی سایپا بود که ستاره تابان خریدار و حمل‌ونقل تامین فروشنده بودند. در همین حال سرمایه‌گذاری سمند و سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه خریدهای کم‌حجمی را در نمادهای «خاور» و «وصنعت» صورت دادند.

همچنین در حالی که حجم خریدهای صباتامین در ملی مس به مرز ۲/۹ میلیون رسید، این شرکت در صندوق بازنشستگی تنها ۲۰۰ هزار سهم خریداری کرد. همچنین سرمایه‌گذاری سپه با خرید ۸۶۰ هزار سهم پتروشیمی پردیس در نقش فروشنده ۱۰۵ هزار سهمی پتروشیمی شازند ظاهر شد.

در همین حال، معادن و فلزات نیز با خرید کم‌حجم در نمادهای چادرملو و کابل شهید قندی فروشنده ۵۰۰ هزار سهم گل‌گهر و یک میلیون سهم ملی مس بود. از سوی دیگر، حجم خریدهای دانایان پارس در نماد سرمایه‌گذاری ساختمان به یک میلیون رسید و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز یک میلیون سهم لیزینگ صنعت و معدن را از بازار جمع کرد.

گروه مالی ملت برای حمایت از بانک ملت ۱۳ میلیون سهم خرید و صنایع معدنی امید ۲/۱ میلیون سهم سرمایه‌گذاری سپه را به پرتفولیوی خود افزود. همچنین صندوق عشایر ۹۰۰ هزار سهم «فولاد» و بانک تجارت ۶۰۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری ملی را خریداری کردند. در ادامه تحولات بازار نیز فروش ۳۹ میلیون سهم بانک دی از سوی دلیران پارس در این روز قابل توجه بود.

حقوقی‌های سرشناس فعال بودند

در بازار روز سه‌شنبه بلوک ۲۱ میلیون سهمی سرمایه‌گذاری سپه معامله شد که در این بین، صندوق نفت فروشنده و صنایع معدنی امید خریدار آن بودند. گروه مالی ملت در این روز کم‌کار بود و تنها ۳/۱ میلیون سهم بانک ملت را خرید؛ این در حالی است که آتیه صبا در نقش فروشنده ۵/۳ میلیون سهمی بانک ملت ظاهر شد.

روز سه‌شنبه سرمایه‌‌گذاری توسعه اعتماد و سرمایه‌گذاری توسعه ملی به ترتیب خریداران بانک انصار و فولاد صبانور بودند. همچنین فولاد صبانور یک میلیون سهم معادن و فلزات را عرضه کرد. در ادامه معاملات روز سه‌شنبه صباتامین با خرید ۹ میلیون سهمی در ملی مس و خرید ۸ میلیون سهمی در صندوق بازنشستگی قدرت‌نمایی کرد.

از سوی دیگر کارکنان مپنا ۵/۱ میلیون سهم مپنا و سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه ۷۲۰ هزار سهم «وصنعت» را خریداری کردند. همچنین سرمایه‌گذاری بوعلی و «ومعادن» دیگر حقوقی‌های فعال این روز بودند؛ به طوری که معادن و فلزات در کنار حمایت از صبانور، چادرملو و کابل‌های شهید قندی به فروش ۵/۲ میلیون سهم ملی مس اقدام کرد. در همین راستا، سرمایه‌گذاری بوعلی خریدار نمادهای شمال شرق شاهرود، سرمایه‌گذاری ساختمان، گروه توسعه ملی، پتروشیمی پردیس، گل‌گهر و نفت و گاز پارسیان بود و تنها ۱۸۰ هزار سهم صبانور را عرضه کرد. فعالیت دانایان پارس در نماد سرمایه‌گذاری ساختمان در بازار روز سه‌شنبه هم با خرید ۲/۱ میلیون سهم ادامه داشت. بانک تجارت هم ۷۰۰ هزار سهم «ونیکی» را به پرتفولیوی خود افزود.

در مجموع هفته جاری را می‌توان دوره‌ای توام با تقویت ذائقه خرید در بین فعالان بازار دانست که در این میان، وزنه حقیقی‌ها در سمت خرید و تمایل حقوقی‌ها به فروش سهام بیشتر بوده است.