گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس در حالی اولین روز کاری زمستانی خود را با گرمی و رونق آغاز کرد که عرضه‌های بلوکی همراه با بازگشایی نماد جدید در روزهای آینده نوید از بازاری پررونق در این هفته دارد. به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز بیش از ۳۰ میلیون برگه اوراق بهادار در ۵۹۵۹ مرتبه میان سهامداران جابه‌جا شد و ارزش کل مبادلات به حدود ۲/۴۵۱ میلیارد ریال رسید که ذوب‌آهن اصفهان با خرید و فروش ۱۲ میلیون سهم بخش‌عمده‌ای از معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد.

افزون بر این، صف خرید تشکیل شده برای سهام ذوب‌آهن باعث نوسان مثبت هر سهم آن شد و در پایان مبادلات ۴/۳۵ میلیارد ریالی برای «ذوب» به ثبت رسید.

نماد تازه‌وارد صدرا نیز از دیگر نمادهایی بود که با تشکیل صف خرید سنگین مواجه شد، به طوری که نه تنها ۹ میلیون سهم آن به ارزش ۹ میلیارد ریال دادوستد شد بلکه در نهایت صف خریدی معادل ۸/۳۴ میلیون سهم در بازار باقی ماند.

در این روز معاملات اوراق مشارکت نیز با استقبال زیادی روبه‌رو شد، به طوری که اوراق اجاره ماهان با خرید و فروش ۶/۱۱۰ میلیارد ریالی خود بیشترین ارزش معاملات دیروز را تشکیل داد. گواهی سپرده انصار، اجاره امید و مشارکت مجد نیز به ترتیب مبادلات ۶۶، ۳/۴۷ و ۴۷ میلیارد ریالی را به ثبت رساندند.

در مجموع در بازار دیروز ۷۵ نماد در بازارهای فرابورس جابه‌جا شدند، که در این میان ۱۴ نماد با نوسان مثبت، ۳۵ نماد با نوسان منفی و مابقی بدون تغییر به کار خود پایان دادند.

از سوی دیگر، امروز ۹۰میلیون سهم معادل ۱۵درصد از سهام شرکت بیمه آرمان به قیمت پایه هر سهم ۲۵۰۰ریال در بازار پایه عرضه می‌شود. در همین حال، شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران قصد دارد، ۹۰میلیون سهم معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت بیمه آرمان را به قیمت پایه ۲۵۰۰ریال به طور یکجا و نقد در بازار پایه به فروش برساند.

شرکت بیمه آرمان ۶۰۰میلیارد ریال سرمایه دارد و شرکت کارگزاری آگاه کارگزار عرضه‌کننده این بلوک ۱۵درصدی است.

نخستین عرضه اولیه در زمستان

همچنین با شروع زمستان شرکت ۶۰میلیارد ریالی سهامدار عمده زرین معدن آسیا ۱۰درصد از سهام خود را فردا در بازار دوم عرضه می‌کند. به دنبال پذیرش و درج شرکت ۶۰میلیارد ریالی سهامدار عمده زرین معدن آسیا در بازار دوم،۱۰درصد از سهام این شرکت عرضه اولیه می‌شود.

براساس محدودیت‌های موجود در اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، این صندوق‌ها هیچ گونه سهمیه‌ای برای خرید سهام ندارند.

همچنین سقف خرید سهام برای هر کارگزاری به همراه تمامی شعب ۶۸هزار سهم و هر معامله‌گر بر خط ۲۰۰سهم تعیین شده است.

یک عرضه بلوکی دیگر در راه است

افزون بر این، بازار فرابورس در روز سه‌شنبه هفته جاری میزبان عرضه بلوکی سهام شرکت صنعت روی زنگان است.

بر این اساس، شرکت توسعه معادن روی ایران در نظر دارد ۳۹ میلیون سهم معادل ۷۸ درصد از سهام کنترلی شرکت صنعت روی زنگان را به طور یکجا و مطابق با شرایط اعلامی از طریق عرضه در بازار فرابورس به قیمت پایه هر سهم ۴ هزار ریال به فروش رساند.