گروه بورس- هدیه لطفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک همگام با رشد بی‌سابقه شاخص کل بورس، هفته منتهی به ۲۸ آذرماه را بسیار چشمگیر سپری کردند، به طوری که در بررسی عملکرد این نهادهای مالی تنها صندوق ارگ با بازدهی منفی ۹/۰ درصدی مواجه شده و بقیه با عملکردی مثبت به کار خود پایان دادند.

در هفته مورد گزارش، صندوق مشترک آرمان با ثبت بازدهی ۸/۶ درصدی توانست از ۶۲ صندوق دیگر پیشی گیرد. همچنین صندوق‌های یکم دانا و راهنما هر کدام با بازدهی مثبت ۳/۶ درصدی به طور مشترک در رتبه دوم قرار گرفتند.

صندوق کارگزاری بانک صادرات نیز در حالی با ثبت بازدهی ۲/۶ درصدی رتبه سوم را به خود اختصاص داد که ۱۰ صندوق دیگر از جمله نوین، سپهر اول صادرات، سینا، مشترک آسمان یکم و رضوی با بازدهی در محدوده ۵ درصد در سکوهای بعدی ایستادند.

در هفته مورد گزارش شاخص کل بورس نیز هرچند از ۲۷ صندوق عقب مانده‌ بود، اما توانست با ثبت بازدهی ۶/۳ درصدی با دو صندوق شاخص کارآفرین و توسعه صادرات در یک رتبه قرار گیرد و به این ترتیب از ۳۴ صندوق سبقت گرفت.

بر این اساس صندوق‌های فارابی، بورس ۲۴، آرین و بورس بیمه در رتبه‌های پایین‌تر از شاخص جای گرفتند.

افزون بر این ۶ صندوق سرمایه‌گذاری از جمله پاسارگاد، توسعه فردا، یکم ایرانیان و آتیه ملت با بازدهی کمتر از یک درصد در انتهای فهرست قرار گرفتند.

این در حالی است که صندوق سرمایه‌گذاری امید سهم در هفته یادشده عملکردی خنثی داشت و بازدهی صفر را به نمایش گذاشت.

کارنامه بلندمدت

ادامه تعدیل‌های مثبت در شرکت‌های بورسی، پاییز امسال را برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به یادماندنی کرد تا سرمایه گذاران حقیقی به ادامه کسب بازدهی از این صندوق‌ها‌ امیدوارتر شوند. بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سه ماه اخیر نشان‌دهنده وضعیت بسیار مطلوب این نهادهای مالی است به طوری که در این دوره تمام ۶۲ صندوق فعال توانستند با بازدهی مثبت سرمایه‌گذاران خود را راضی کنند.

در این دوره صندوق کارگزاری بانک صادرات ایران با بازدهی ۶/۴۸ درصدی در رتبه نخست جای گرفت.

صندوق سرمایه‌گذاری عقیق نیز با کمی اختلاف در رتبه دوم ایستاد و بازدهی ۵/۴۶ درصدی را به ثبت رساند. صندوق‌های راهنما، یکم دانا، بانک مسکن و مشترک آسمان یکم نیز هر کدام به ترتیب با بازدهی ۴/۴۶، ۶/۴۴، ۲/۴۴ و ۲/۴۴ درصدی در رتبه‌های سوم تا ششم قرار گرفتند.

شاخص کل بورس نیز در این سه ماهه توانست بازدهی ۴/۳۲ درصدی را به ثبت رساند و با صندوق سرمایه‌گذاری نوین به طور مشترک رتبه بیستم را به خود اختصاص دادند.

در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری تجربه ایرانیان، تدبیران سرمایه، مهر ایرانیان، آتیه ملت، توسعه فردا و یکم ایرانیان هرچند بازدهی کمتر از ۱۰ درصد داشتند اما همچنان در نوسانات مثبت به کار خود پایان دادند.