گروه بورس- فرابورس ایران اولین روز کاری هفته را با معاملات مطلوبی آغاز کرد. به طوری که کل مبادلات این بازار با جابه‌جایی بیش از 51 میلیون برگه اوراق بهادار به 453 میلیارد و 639 میلیون ریال رسید.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز ذوب‌آهن اصفهان با معاملات چشمگیر خود حدود ۷۸ درصد از حجم کل معاملات را به خود اختصاص داد و در صدر دیگر نمادها قرار گرفت؛ تا جایی که ارزش کل مبادلات «ذوب» با خرید و فروش ۵/۴۰ میلیون سهم به ۱۱۹ میلیارد ریال رسید.
اوراق اجاره مپنا نیز از دیگر نمادهای مورد توجه بازار دیروز بود که با دادوستد 6/106 میلیارد ریال از اوراق خود روبه‌رو شد. همراه اول نیز به دنبال اخبار مربوط به افزایش سرمایه معاملات پرحجمی در محدوده 5/1 میلیون سهم را به ثبت رساند که ارزش معاملات آن به 65 میلیارد ریال رسید و در پایان هر سهم این شرکت با نوسان مثبت 5 درصدی به کار خود پایان داد. در این بازار اوراق دیگر شرکت‌ها از جمله گواهی سپرده انصار، مشارکت نارنجستان، اجاره سامان، اجاره ماهان و اجاره امید نیز معاملات پرحجمی داشتند و هر کدام به ترتیب با دادوستد 28، 2/20، 20، 5/15 و 11 میلیارد ریال از اوراق خود روبه‌رو شدند. در مجموع، روز گذشته 72 نماد در بازار فرابورس معامله شد که از این تعداد 34 نماد با نوسان مثبت، 17 نماد با نوسان منفی و 21 نماد دیگر بدون تغییر قیمت بودند.
نماد احیاء سپاهان بازگشایی می‌شود
افزون بر این، مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: نماد شرکت 9/689 میلیارد ریالی مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان فردا در بازار پایه گشایش می‌یابد.
امیر ‌هامونی با اعلام این خبر افزود: با توجه به احراز شرایط درج شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان با سرمایه ۹/۶۸۹ میلیارد ریال در بازار پایه و در راستای اجرای دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه نماد معاملاتی سهام این شرکت پس از ارائه اطلاعات به سازمان بورس و درج در سایت کدال دوشنبه ۲۹ آبان گشایش می‌یابد. وی با توجه به اینکه در عرضه اولیه به روش گشایش نماد، نماد شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان گشایش می‌یابد، یادآور شد: قیمت پایانی معاملات بر اساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روز تعیین می‌شود.
مدیر عامل فرابورس با اشاره به اینکه پس از گشایش، دامنه نوسان قیمت به میزان 5 درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل تعیین می‌شود، تاکید کرد: استفاده از کد معاملاتی به‌صورت گروهی(ددد)در بازار پایه ممنوع بوده ومعامله گران برخط مجاز به ثبت سفارش در نماد‌های این بازار نیستند.
سرانجام دو عرضه بلوکی
از سوی دیگر با عرضه بلوک 6/36 درصدی شرکت تامین ماشین‌آلات ساختمانی و نصب (تامکو) در بازار سوم هر سهم آن به نرخ پایه 58هزار و 437ریال به فروش رفت.
شرکت تامین ماشین آلات ساختمانی و نصب دو میلیون و ۲۰۵ هزار و ۳۱۵ سهم معادل ۶۸/۳۶ درصد از سهام این شرکت به ارزش ۸/۱۲۸ میلیارد ریال دیروز در بازار سوم عرضه کرد و هر سهم آن به همان قیمت پایه ۵۸ هزار و ۴۳۷ ریال به فروش رفت. این شرکت ۱/۶۰ میلیارد ریالی در زمینه اجاره، خرید و فروش ماشین آلات و تجهیزات به منظور انجام عملیات احداث، نصب و راه اندازی فعالیت می کند. همچنین در دومین روز رقابت برای تصاحب بلوک ۱۰۰ درصدی سهام کنترلی شرکت کالای پتروشیمی پس از رسیدن نرخ هر سهم به ۴۲ هزار و ۳۱۲ ریال، ادامه رقابت به امروز موکول شد.