گروه بورس - همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پس از رکورد‌شکنی روز چهارشنبه دیروز در شروع هفته کاری شاهد عقب‌نشینی ۷۶ واحدی بود. دیروز شاخص کل به عدد ۳۱هزار و ۲۶۰ واحد رسید. این در شرایطی است که شاخص روز چهارشنبه با عبور از مرز ۳۱هزار و ۳۳۶واحد یک رکود قابل ملاحظه را بر جای گذاشته بود. در همین شرایط، به نظر می‌رسد شاخص در چند هفته اخیر با مقاومت قابل ملاحظه‌ای در مرز ۳۱هزار واحد مواجه است که همین امر نیز موجب شده تا شاخص پس از عبور از مرز ۳۱ هزار واحد با بازگشت و اصلاح قیمتی مواجه شود.

در بازار دیروز معامله‌گران تحت تاثیر افت قیمت فلزات در بورس کالا نیز بودند، آن هم در شرایطی که با افت بهای فلزات در روز چهارشنبه معامله‌گران با کاهش بهای بیلت فولاد خوزستان انتظارات خود را برای رشد سود شرکت‌های فولادی و سنگ‌آهنی تعدیل کرده‌اند.

اما در تحولات کلان، دیروز یک عضو هیات رییسه مجلس گفت: رییس‌جمهور برای پاسخ به سوالات نمایندگان بعد از ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در مجلس حاضر می‌شود.

جواد جهانگیرزاده در خصوص سوال از رییس‌جمهور هم گفت: این سوال در دستور کار مجلس قرار دارد که رییس‌جمهور تا۱۴ آذر ماه فرصت دارد، در صحن مجلس حاضر شود.

یادآور می‌شود، سوال از رییس‌جمهور فقط یک محور دارد و مربوط به افزایش قیمت ارز و دلار است.

افزون بر این، در تحولات اقتصادی بحث کسری بودجه دولت و نحوه برخورد با آن در رسانه‌ها همچنان منعکس است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: متمم وقتی معنا پیدا می‌کند که بخواهیم مصارف و یا منابع جدیدی تعریف کنیم و با توجه به اینکه جنس منابع و مصارف تغییر نکرده است، باید منابع و مصارف موجود در قانون بودجه ۹۱ کل کشور را مدیریت کنیم.

اما حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم درباره کسری بودجه دولت در سال جاری اظهار کرد: روشی که دولت برای کسری بودجه در نظر گرفته، کاهش تخصیص‌هاست. در واقع تخصیص‌های عمرانی را بسیار کاهش داده‌اند و از ۳۷ هزار میلیارد تومان احتمالا تا پایان سال پنج هزار میلیارد تومان تحقق پیدا می‌کند.

مصباحی‌مقدم با اشاره به بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در بخش جاری، گفت: دولت بنا را بر این گذاشته که بودجه جاری را در سقف ۷۰ هزار میلیارد تومان تخصیص دهد، البته حقوق و مزایا یعنی فصل یک و شش قانون مدیریت خدمات کشوری به صورت صددرصد تخصیص پیدا می‌کند و چیزی کسر نمی‌شود، اما دولت سایر هزینه‌های جاری را با تخصیص کمتر حل خواهد کرد و به این شکل کسری بودجه به وجود نمی‌آید.

وی اضافه کرد: اگر دولت با دقت همین را عملیاتی کند، نیاز به اینکه متمم بودجه به مجلس ارائه کند، وجود نخواهد داشت و این نیازمند رای مجلس نیست، زیرا خود قانون بودجه می‌گوید که به تناسب درآمدها، تخصیص‌ها انجام خواهد گرفت. در همین حال، شرایط بازارهای موازی نیز برای معامله‌گران همچنان مورد توجه است و در حالی که بهای طلا و ارز در حال کاهش است سخنان دو مقام بلندپایه دولت و مجلس، نشانه‌هایی از تصمیمی جدید برای عبور رسمی از دلار ۱۲۲۶ تومانی عیان شده است. در آخرین اخبار و اظهارنظرها، شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت از مبنا قرار گرفتن نرخ ارز مبادلاتی در محاسبات مربوط به حقوق گمرکی سخن گفته و غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم پیش‌بینی کرده است که نرخ دلار در بودجه سال آینده ۲۰۰۰ تومان در نظر گرفته شود. مصباحی‌مقدم در حالی سخن از دلار ۲۰۰۰ تومانی در بودجه ۹۲ گفته است که نرخ محاسباتی امسال در قانون بودجه همان نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومان است. او در عین حال از پیشنهاد دولت برای کاهش برآورد صادرات نفت کشور به یک میلیون بشکه در روز برای سال آینده سخن گفته است. دولتی‌ها البته هنوز این اظهارات را رد یا تایید نکرده‌اند؛ اما وزیر اقتصاد در برنامه تلویزیونی چهارشنبه شب خود گفت: «حال که بازار به ثبات رسیده، مبنای محاسبه حقوق ورودی کالای وارداتی نرخ ارز در مرکز مبادلات خواهد بود.» دولت البته تصمیم گرفته از اول آذرماه حقوق ورودی گمرکی برای گروه‌های کالایی اول و دوم را ۵۰ درصد کاهش دهد تا تصمیم جدیدش به افزایش قیمت در بازار این کالاها نینجامد.

در صورت افزایش بهای ارز در حوزه مرجع انتظار می‌رود بازار ارز که همچنان تحت فشار دولت برای رسیدن به نرخ مبادله‌ای قرار دارد با موج جدیدی از تحولات مواجه خواهد شد.

یک عرضه اولیه در راه است

در بازار دیروز عرضه‌های اولیه احتمالی نیز مورد توجه بودند؛ دیروز نماد توسعه معادن روی با توجه به اعلام عرضه اولیه صنعت روی زنگان در روز دوشنبه در فرابورس با صف خرید همراه شد.در همین حال دیروز خبر احتمال انتقال همراه اول از فرابورس به بورس نیز این نماد را با صف خرید همراه کرد.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه پتروشیمی با شایعاتی در مورد احتمال تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی مواجه بودند. در همین زمینه مدیر عامل تامین اجتماعی نیروهای مسلح به عنوان سهامدار عمده غدیر و برخی از شرکت‌های پتروشیمی در بازار سرمایه، درباره خبر ارزی شدن خوراک پتروشیمی‌ها و در واقع افزایش نرخ خوراک این شرکت‌ها به خبرنگار بورس ۲۴ گفت: در حال مذاکره با دولت در این خصوص هستیم و تلاش می‌کنیم تا دولت را قانع کنیم که این افزایش نرخ به نفع صنعت پتروشیمی نیست.

سردار دقیقی همچنین از مذاکره مداوم با نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: تا به حال با ۷۰ نماینده مجلس درباره لزوم عدم افزایش نرخ خوراک مذاکره کرده ایم و علاوه بر این در همه کمیسیون‌های مربوطه در مجلس حاضر می‌شویم.

در گروه شیمیایی، توقف نماد کربن و لاستیکی سهند با انتشار خبرهایی در مورد این شرکت‌ها همراه بود.

موسی اشعریان، مدیر حسابداری شرکت کربن ایران در بیان دلایل کاهش اندک تولید در نیمه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل عنوان کرد: کاهش اندک تولید در این دوره عملکردی به دلیل انجام تعمیرات در ماه‌های تیر و مرداد بوده که در حال حاضر این تعمیرات پایان یافته و خطوط تولیدی شرکت نیز با ظرفیت سابق در حال تولید هستند.

به گزارش بورس‌نیوز، وی همچنین درباره وضعیت فروش و نرخ عرضه محصولات شرکت گفت: با توجه به اینکه حدود ۱۳ درصد از فروش شرکت، صادراتی است، با افزایش نرخ تسعیر ارز به نرخ مبادله‌ای در سال جاری درآمد فروش صادراتی شرکت نیز رشد قابل توجهی یافت. افزون بر اینکه افزایش نرخ فروش محصولات تولیدی شرکت نیز عاملی شد تا درآمد فروش در دوره شش ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۵۵ درصد افزایش یابد.

اشعریان در ادامه افزود: البته در مقابل افزایش نرخ‌های فروش محصولات، نرخ خرید مواد اولیه مورد نیاز تولید نیز با افزایش همراه بوده، به گونه‌ای که بهای تمام شده محصولات در دوره مذکور نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۴۴ درصد رشد کرده است.

مدیر حسابداری شرکت کربن ایران در بیان دلایل توقف نماد معاملاتی مذکور اذعان داشت: با توجه به اینکه شرکت کربن ایران مالکیت ۴۰ درصدی شرکت صنایع لاستیکی سهند را دارا بوده و بودجه پیش‌بینی شده شرکت مذکور به دلیل فروش بخشی از زمین کارخانه با تعدیل با اهمیتی همراه می‌شود، نماد «شکربن» نیز برای اعلام تعدیل از بابت سود احتمالی «پسهند»، متوقف شده است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک و با مشخص شدن وضعیت سودآوری شرکت لاستیکی سهند، نماد شرکت کربن ایران نیز بازگشایی شود.

در گروه فلزی، آمار منتشره نشان می‌دهد شرکت فولاد خوزستان در ۷ ماه امسال ۵ درصد بیش از برنامه تدوین شده شمش فولادی تولید کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی ولی کم عمق بود که در آن ارزش مبادلات به ۴/۸۵ میلیارد تومان رسید که ۴/۳۱ درصد آن را معامله ۹/۸۰ میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. گفته می‌شود این فروش گسترده سهام پالایشگاه بندر عباس با هدف تنظیم بازار برای عرضه بلوک ۱۷درصدی شرکت از سوی سهامداران عمده و سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفته است. همچنین از ۲۱۲ نمادی که روز گذشته به روی تابلو رفتند، ۱۲۵نماد با کاهش ارزش و ۸۰نماد با رشد ارزش مبادله شدند و مابقی نمادهای معاملاتی هم تغییر قیمتی نداشتند.