گروه بورس- هدیه لطفی: معاملات روز گذشته بازار فرابورس در حالی با ثبت خرید و فروش بیش از 71 میلیون برگه اوراق بهادار همراه شد که نسبت به مبادلات روز دوشنبه رشد 100 درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار ما، ارزش کل معاملات دیروز بازار با دادوستد ۷۱ میلیون و ۸۴۰ هزار سهم به حدود ۷۳۱ میلیارد ریال رسید که در مقایسه با معاملات روز ماقبل از رشد چشمگیری برخوردار شد. در این روز گواهی سپرده انصار با جابه‌جایی بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال از اوراق حدود نیمی از ارزش کل معاملات دیروز را تشکیل داد. ذوب‌آهن اصفهان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه بازار دیروز بود، به طوری که نه تنها ۸/۴۵ میلیون سهم مزبور به ارزش ۸/۱۳۴ میلیارد ریال خرید و فروش شد، بلکه در پایان با صف خرید به کار خود پایان داد و هر سهم آن نوسان مثبت ۴/۴ درصدی را به ثبت رساند. نمادهای ساختمانی نیز همچنان با تشکیل صف خرید روبه‌رو شدند که به دلیل عدم عرضه با نوسان مثبت در محدوده ۵ درصد به کار خود پایان دادند و در این میان می‌توان به نمادهای باغمیشه، سرمایه‌گذاران مسکن تهران و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق اشاره کرد.
تاخیر در گشایش
قرار بود امروز نماد معاملاتی شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان (واحیا۱) در بازار پایه بازگشایی شود که با تاخیر این نماد، دوشنبه ۲۹آبان گشایش‌ می‌یابد. همچنین دیروز نماد معاملاتی حق‌تقدم خرید سهام بانک دی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت بر اساس دامنه نوسان نماد اصلی سهام، معامله می شود. در همین حال، نماد معاملاتی شرکت تکادو در نماد «وکادو»، با مرحله پیش گشایش، در بازار پایه فرابورس ایران بازگشایی شد که در اولین روز معاملاتی ۱۱ میلیون سهم مزبور به ارزش ۲/۱۷ میلیارد ریال خرید و فروش شد.افزون بر این، دیروز نماد معاملاتی بانک دی پس از برگزاری جلسه هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه و نماد معاملاتی شرکت عمران و توسعه شاهد پس از ارائه اطلاعات، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵ درصد، بازگشایی شدند.
توقف دو نماد
این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت همکاران سیستم، با توجه به وجود ابهام وقوع تعدیل با اهمیت در اطلاعات پیش بینی برای سال مالی ۹۱، متوقف شد. همچنین نماد معاملاتی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی فروردین، به منظور تامین مالی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید و پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق در تاریخ۲۵آبان، در پایان معاملات دیروز متوقف شد.
عرضه‌های بلوکی در راه است
همچنین دیروز اعلام شد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در نظر دارد: تعداد ۸۶میلیون و ۴هزارو۸۰۰ سهم معادل ۴۹ درصد از سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت موج تامین ارتباطات پارس را امروز به نرخ پایه هر سهم ۳۴هزارو ۹۷ ریال در بازار سوم به فروش برساند. بنابر این گزارش، بلوک ۱۰۰درصدی از سهام شرکت کالای پتروشیمی به ارزش ۶/۱۹۴ میلیارد ریال و به نرخ پایه هرسهم ۳۸هزارو ۹۳۷ ریال امروز روی میز فروش قرار می‌گیرد.