گروه بنگاه‌ها- گروهی از فعالان بازار سرمایه در آستانه عرضه سهام سیمان آبیک از کارخانه این شرکت بازدید کردند. به گزارش خبرنگارما، مقصود پورابولی مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین درباره بازدید فعالان بازار سرمایه از سیمان آبیک گفت: این کارخانه که در ۸۰ کیلومتری تهران قراردارد، در حال حاضر با دو خط تولیدی خود روزانه ۱۲۵۰۰ تن (سالانه ۳۷۵۰۰۰۰ تن) سیمان تولید می‌کند و خط سوم تولید این شرکت هم در اواخر سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید که با راه‌اندازی این خط مجموع ظرفیت سالانه این شرکت به ۶۳۰۰۰۰۰ تن کلینکر و قریب به ۶۵۰۰۰۰۰ تن سیمان بالغ خواهد شد.

کارگزار عرضه‌کننده سیمان آبیک افزود: شرکت مزبور دارای خطوط تولید پاکت کاغذی به ظرفیت۴۰ میلیون پاکت در سال است که برنامه احداث خط تولید پاکت پلی‌پروپلین AD نیز در دستور کار قراردارد. در جریان بازدید مزبور، فعالان بازار از نزدیک با وضعیت پیشرفت طرح توسعه شرکت مزبور آشنا شده و سوالات این گروه نیز طی جلسه پرسش و پاسخ توسط اعضای هیات مدیره پاسخ داده شد.

به گفته وی، مهم‌ترین سوالات مطرح شده از جانب فعالان بازار سرمایه پیرامون وضعیت بازار داخلی و صادراتی محصولات، زمان بهره‌برداری از طرح توسعه و شرایط و نحوه بازپرداخت بدهی‌های ارزی شرکت سیمان آبیک بود. مطابق با اظهارات ارائه شده توسط نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت، خط سوم در اواخر سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی و به بهره‌برداری خواهد رسید. ضمن اینکه اقداماتی برای افزایش ظرفیت آسیاب‌های سیمان در حال انجام است که پس از خاتمه این فعالیت‌ها، امکان تولید روزانه ۲۵۰۰۰ تن سیمان (با لحاظ کردن افزودنی‌هایی نظیر پوزولان) در سال ۱۳۹۲ در شرکت مزبور فراهم خواهد آمد.

این کارگزار بورس خاطرنشان کرد: در این جلسه در مورد بدهی‌های ارزی، معاونت مالی و اقتصادی شرکت سیمان آبیک، از تسویه وام ارزی بانک ملیPLC لندن و نیز اقساط سررسید شده صندوق ذخیره ارزی در طول ۶ ماه اول سال ۱۳۹۱ با نرخ ارز مرجع خبر داد.

در ادامه مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین دسترسی به معادن غنی مواد اولیه در شعاع یک کیلومتری کارخانه باتوان تامین مواد اولیه در حدود ۱۰۰ سال را به عنوان یکی از مزیت‌های این شرکت ذکر کرد و افزود: ظرفیت بالای کارخانه (کارخانه سیمان آبیک به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده و عرضه‌کننده سیمان در خاورمیانه با ظرفیت مجموع ۳ خط معادل ۲۱۰۰۰ تن کلینکر و توان تولید ۲۵۰۰۰ تن سیمان با درنظر گرفتن افزودنی‌ها است.

وی افزود: دسترسی به بازار مصرف بزرگ و اشباع نشده در استان‌های تهران، قزوین، البرز و حضور قدرتمند محصولات این شرکت در بازار مشترک با سایر شرکت‌های رقیب در استان‌های تهران، قزوین و البرز بدون اعمال هیچ‌گونه تخفیف یا فروش اعتباری و همچنین پیش‌فروش بالغ بر یک‌ماه از ظرفیت تولید خود، چشم‌انداز حضور قدرتمندتر این شرکت در بازار را دارد. همچنین برون سپاری بیش از ۸۰درصد فعالیت‌های کارخانه (برون سپاری فعالیت‌های پایین دستی و بالادستی در تولید محصولات این کارخانه موجب افزایش توان کنترل و مدیریت هزینه‌ها می‌شود که در بلندمدت موجب افزایش توان رقابتی در بهای تمام شده هر تن محصول و افزایش سود شرکت خواهد شد.) وی گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده هرتن سیمان در این شرکت به مدد ظرفیت بالا و برون سپاری تولید، رقم بسیار پایین و قابل رقابتی است که با راه‌اندازی خط جدید این مزیت بارزتر خواهد شد.