اشتیاق خرید سهام در حقیقی‌ها

گروه بورس- اعظم شریفی: عبور شاخص از مرز ۳۱ هزار واحدی در آغاز هفته با تقویت حضور معامله‌گران حقیقی همراه بود. به گزارش خبرنگار ما، هیجان خرید در میانه هفته جاری عرضه‌های سنگینی را در پی داشت. علاوه بر این، بازار این هفته با ادامه توقف چند نماد عمده همراه بود که حبس نقدینگی را به خصوص در نماد هایی از جمله مس و «ومعادن» در پی داشت. از سوی دیگر، بازگشایی نماد سایپا روند ضعیفی را در میانه هفته برای بازار رقم زد که عقب‌نشینی نسبی خریداران را به همراه داشت. علاوه بر این اخبار مربوط به ممنوعیت صادرات کالاها افت ۲۵۰ واحدی شاخص را در روز چهارشنبه موجب شد. رصد معاملات این هفته حاکی از آن است که نمادهای پالایش نفت بندرعباس، مخابرات، صندوق بازنشستگی و ساختمان ایران از نمادهای مورد توجه معامله‌گران حقیقی بودند تا میزان تغییر مالکیت سهام در این هفته از حقوقی به حقیقی به میزان ۲۶۰ میلیارد ریال رقم بخورد. بر این اساس نمادهای کالسیمین، توسعه معادن روی، فولاد مبارکه، نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری سپه و امید از سوی بازیگران حقوقی حمایت شدند.

خصوصی‌سازی درآمدزایی می‌کند

به دنبال صف‌های خرید بازار در روز شنبه سازمان خصوصی‌سازی در کنار معامله‌گران حقوقی عرضه‌های قابل توجهی صورت دادند. بر این اساس ۴۵ میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس و ۱۵ میلیون سهم ذوب‌آهن از سوی پالایش و پخش و سازمان توسعه و نوسازی عرضه شد.

در همین حال انتقال بلوک ۶۵ میلیون سهمی امید از سوی بانک سپه به موسسه رفاه و تامین آتیه کارکنان سپه صورت گرفت. همچنین فروش ۷/۱ میلیون سهمی پتروشیمی پردیس از سوی نفت و گاز پارسیان و عرضه ۲ میلیون سهمی سرمایه‌گذاری سپه در نماد گل‌گهر از دیگر اتفاقات روز شنبه بود.

بنابراین گزارش، صندوق عشایر در نمادهای غدیر و فولاد فعال بود و بانک تجارت تلاش زیادی در «ونیکی» برای کاهش نوسان منفی این نماد کرد. همچنین آتیه صبا معاملات این هفته را با عرضه ۵/۳ میلیون سهم بانک ملت آغاز کرد و ملی انفورماتیک ۵۰۰ هزار سهم خدمات انفورماتیک را فروخت. اما پس از مدت‌ها صباتامین در نمادهای ابوریحان و داروسازی جابر فعالیت اندکی داشت؛ همچنین سرمایه‌گذاری صنعت و معدن خریدار ۳۰۰ هزار سهم سیمان فارس و خوزستان بود و سرمایه‌گذاری فرهنگیان نیز با خرید ۵۰۰ هزار سهمی در نماد توسعه معادن روی فعال بود.

کفه سنگین‌تر عرضه‌ها

فعالیت حقوقی‌ها در معاملات روز یکشنبه چشمگیر بود، هرچند کفه عرضه‌های این بازیگران بازار در نمادهای مورد توجه سنگین‌تر بود.

در این روز صندوق نفت در نماد بانک ملت ۶/۲ میلیون سهم عرضه کرد و نوردنا نیز دیگر فروشنده ۲ میلیون سهم این بانک بود. در همین حال پالایش و پخش در نماد شرکت پالایش نفت بندرعباس ۵۰ میلیون سهم عرضه کرد و سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی به عرضه‌های خود در نماد «وساخت» ادامه داد.

بنابر این گزارش صندوق عشایر حجم خرید خود را در روز یکشنبه تا ۸/۱ میلیون سهم افزایش داد و «ونیکی» نیز خریدار ۴/۱ میلیون سهم بانک تجارت بود.

توسعه اعتماد نیز در نماد بانک انصار خریدار ۳/۱ میلیون سهمی بود و مهرآفرینان دوران نیز یک میلیون سهم بانک پارسیان را به پرتفولیوی خود افزود. سرمایه‌گذاری فرهنگیان هم در دو نماد توسعه معادن روی و ماشین‌سازی اراک خریدار بود.

همچنین اعتضاد غدیر به حمایت از سیمان دورود و فرآوری مواد معدنی پرداخت. در این روز کارکنان مپنا در نوسان‌های منفی میزان خرید سهام در نماد مپنا را به میزان ۷۷۰ هزار سهم افزایش داد.

کاهش فعالیت حقوقی‌ها

در بازار روز دوشنبه حقوقی‌ها با توجه به افزایش عرضه‌های حقیقی‌ اقدام به حمایت از سهام زیرمجموعه خود کردند؛ به این ترتیب ۲۲۵ هزار سهم لیزینگ ایران و ۷۳۰ هزار سهم «ونیکی» از سوی بانک تجارت خریداری شد.

صندوق عشایر نیز خریدار «پارسان» و «فولاد» بود. در همین حال بلوک ۴۵ میلیونی بانک انصار به پرتفولیوی توسعه اعتماد منتقل شد. همچنین تامین آتیه کارکنان بانک ملت خریدار ۱۰ میلیون سهمی و گروه مالی ملت خریدار ۳ میلیون سهمی بانک ملت بودند.

از سوی دیگر روز دوشنبه سرمایه‌گذاری فرهنگیان خریدار ۱۳۵ هزار سهم «فاراک» بود و شرکت نیکروز نیلوفری نیز با خرید ۱۷۶ هزار سهمی از سامان‌گستر حمایت کرد. این در حالی است که میزان خرید تجلی سامانه در نماد «کروی» از ۵۰۰ هزار سهم گذشت و سرمایه‌گذاری تدبیر نیز ۳/۳ میلیون سهم سرمایه‌گذاری پردیس را به پرتفولیوی خود افزود تا حقوقی دیگر این سهم یعنی تحقیقات صندوق از ترکیب سهامداری پردیس خارج شود.

در این روز گوهران امید خریدار ۲۰۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاری سپه بود. نکته قابل توجه در رصد معاملات روز دوشنبه عرضه‌های صندوق نفت در نمادهای پالایش نفت بندرعباس، فولاد خوزستان و بانک ملت بود. همچنین نوردنا نیز ۷۵۰ هزار سهم بانک ملت را عرضه کرد و سرمایه‌گذاری توسعه ملی فروشنده ۳/۱ میلیون سهم کربن ایران بود.

عرضه‌های سنگین در بازار

در معاملات روز سه‌شنبه شاخص همچنان به لطف نماد مخابرات مثبت ماند.

حمایت صندوق عشایر از «فولاد» در بازار روز سه‌شنبه نیز تا ۲ میلیون سهم ادامه داشت و بانک تجارت نیز همچنان در نمادهای «ونیکی» و لیزینگ ایران فعال بود. این در حالی است که باوجود عرضه ۲ میلیون سهمی سرمایه‌گذاری آتیه صبا در نماد بانک ملت، گروه مالی ملت و تامین آتیه کارکنان بانک ملت دو حقوقی خریدار این سهم بودند.

تحرکات توسعه اعتماد و مهرآفرینان دوران در بانک‌های انصار و پارسیان در این روز ادامه داشت. در کنار عرضه ۴۵ میلیون سهمی «شبندر» از سوی ملی پالایش و پخش، صندوق نفت‌ نیز عرضه‌کننده ۴ میلیون سهم «شبندر» بود و ۳۳۰ هزار سهم «فخوز» را نیز فروخت.

بنابر این گزارش تجلی سامانه یک میلیون سهم «کروی» را به پرتفولیوی خود افزود و تدبیر نیز خریدار ۵/۱ میلیون سهمی سرمایه‌گذاری پردیس بود.

در همین حال، عرضه ۸/۱۴ میلیون سهم پارسان از سوی «غدیر» در نوع خود جالب توجه بود.

پس از مدت‌ها بانک پارسیان ۷/۴ میلیون سهم تجارت الکترونیک پارسیان را عرضه کرد و صندوق ذخیره فرهنگیان بلوک ۵۰ میلیون سهم ماشین‌سازی اراک را به سرمایه‌گذاری فرهنگیان منتقل کرد.

در مجموع هفته جاری را می‌توان دوره‌ای برای غلبه تقاضای خرید از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی دانست که این رویکرد البته با عرضه‌های بازیگران حقوقی به تعادل رسیده است.