گروه بورس- هدیه لطفی: فرابورس ایران آخرین روز کاری هفته را در سایه جابه‌جایی بلوکی حق‌تقدم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با رشد چشمگیری به پایان برد، به طوری که حجم کل اوراق بهادار مبادله شده در این بازار رشد 187 درصدی را نسبت به معاملات روز سه‌شنبه به ثبت رسانده و این بازار در مجموع خرید و فروش بیش از 643 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 282 میلیارد ریال را شاهد بود.

اما دیروز در شرایطی مهلت پذیره‌نویسی حق تقدم خرید سهام شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان پایان یافت که در این روز ۵۹۵ میلیون و ۸۵۹ هزار حق‌تقدم پترول به ارزش ۵/۷۴ میلیارد ریال به صورت بلوکی جابه‌جا شد. بر این اساس، دارندگان حق‌تقدم پترول تا پایان وقت اداری امروز
(پنج‌شنبه 11 آبان) نسبت به پرداخت مبلغ اسمی سهام خریداری شده فرصت دارند و در صورت عدم واریز بهای اسمی، حق تقدم مذکور به عنوان حق تقدم استفاده نشده تلقی می‌شود.
ذوب‌آهن اصفهان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه بازار دیروز بود که با معامله ۶/۳۴ میلیون سهم به ارزش ۷/۹۴ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد، هرچند که در پایان ساعات کاری دیروز هر سهم آن با نوسان منفی ۲ درصدی مواجه شده و به نرخ ۲۷۳۴ ریال رسید.
در این روز اوراق اجاره مپنا و اجاره ماهان نیز هر کدام به ترتیب دادوستد 6/61 و 2/18 میلیارد ریالی از اوراق را شاهد بودند و در فهرست نمادهای پرتوجه دیروز قرار گرفتند. در بازار پایه نیز 7/1 میلیون سهم از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع معادن فلات به صورت توافقی معامله شد. آینده‌سازان بهشت پارس نیز در روز چهارشنبه با خرید و فروش 2/1 میلیون سهم به ارزش 2/1 میلیارد ریال با اقبال بازار مواجه شد.
عرضه‌های بلوکی در راهند
در همین حال اعلام شد که سهام دو شرکت کالای پتروشیمی و موج تامین ارتباطات پارس به صورت بلوکی و از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس به فروش خواهد رسید.
بنابر این گزارش، سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت کالای پتروشیمی متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی را به قیمت پایه هر سهم ۳۸ هزار و ۹۳۷ ریال در روز چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه در بازار سوم عرضه کند.
همچنین در روز مزبور تعداد 86 میلیون سهم معادل 49 درصد از سهام شرکت موج تامین ارتباطات پارس به قیمت پایه هر سهم 34 هزار و 97 ریال و به ارزش کل دو هزار و 932 میلیارد ریال روی میز فروش قرار می‌گیرد.