گروه بورس- اعظم شریفی: با قطعی شدن معاملات بلوکی در شرکت‌های باغمیشه و آس‌پ ارزش معاملات بازارهای فرابورس ایران، با جابه‌جا‌یی 394 میلیون اوراق بهادار به سطح 1292 میلیارد ریال رسید.
به گزارش خبرنگار ما، این دو بلوک در تاریخ ۱۲ مهرماه عرضه شده بود و قطعی شدن این معاملات در بازار دیروز ارزشی معادل ۹۸۴ میلیارد ریال برای این بازار به همراه داشت. این در حالی است که در بازار دیروز فرابورس ۹۱ میلیون سهم به ارزش ۳۰۸ میلیون ریال معامله شد که در مقایسه با ابتدای هفته کاهش داشت.

بیشترین حجم معاملات را نیز در بازارهای اول و دوم فرابورس، ذوب‌آهن اصفهان در بازار دوم با جابه‌جایی 49 میلیون و 953 هزار سهم و با نرخ 2 هزار و 673 ریال داشت. از سوی دیگر کمترین حجم معاملات را سبحان دارو در بازار اول فرابورس با جابه‌جا‌یی هزار سهم و با قیمت پایانی 9 هزار و 900 ریال کسب کرد. در این روز بیشترین افزایش قیمت را هم بازرگانی و تولیدی مرجان کار در بازار اول با افزایش قیمت 9/4 درصد و با قیمت پایانی 6 هزار و 316 ریال در سیستم معاملات ثبت کرد. بیشترین کاهش قیمت را شهر سازی و خانه سازی باغمیشه در بازار اول با کاهش قیمت 8/4 درصد و با قیمت پایانی 2 هزار و 646 ریال از آن خود کرد.
در همین حال در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جا‌یی ۲۹ هزار و ۲۰۰ برگه داشت.
در این روز نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و ارائه اطلاعات واقعی، با محدودیت دامنه نوسان تا سقف 50 درصد بازگشایی شد، اما معامله‌ای نداشت. همچنین نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده انصار نیز به منظور پرداخت سود علی الحساب ماهانه متوقف شد.
از سوی دیگر قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز حدود یک درصد کاهش داشت و در مرز ۵۸ هزار تومان مبادله شد.
درج سه نماد در بازار پایه فرابورس
در این روز شرکت بهمن دیزل، شرکت تولیدی اشتاد ایران و تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده در فهرست نرخ های بازار پایه فرابورس درج شدند.
بهمن دیزل در گروه تولید وسایل نقلیه موتوری، شرکت تولیدی اشتاد ایران در گروه قطعات یدکی و جانبی وسایل نقلیه موتوری فعالیت و شرکت تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده هم که در گروه محصولات سرامیکی نسوز فعالیت دارد، به عنوان یکصد و یازدهمین، یکصد و دوازدهمین و یکصد و سیزدهمین نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس درج شدند.
پاسخ یک شرکت فرابورسی به دو شایعه
مدیرعامل شرکت فرابورسی رهشاد سپاهان به شایعات مربوط به برنده شدن این شرکت در یک مناقصه و فروش ساختمانی واقع در عسلویه پاسخ داد. محمدجواد عاملیان با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: در خصوص برنده شدن این شرکت در مناقصه مکانیزم سبک شرکت ذوب‌آهن به اطلاع می رساند اخیرا این شرکت در مناقصه مزبور به مبلغ سالیانه حدود 8/8 میلیارد تومان به مدت 3 سال از اول آبان 91 تا 30 مهرماه 94 برنده شده که سهم سال جاری حدود 5/3 میلیارد تومان است و با توجه به پیش‌بینی این میزان در جمع قراردادهای شرکت با در نظر گرفتن هزینه‌های پروژه مزبور، تاثیری بر سود و زیان حاصل در سال جاری ندارد، ولی از آنجا که نوع فعالیت این شرکت مبتنی بر شرکت در مناقصات جدید است، این شرکت در مناقصه‌های فعلی و آتی حضور یافته و خواهد یافت که در صورت برنده شدن در مناقصات و تاثیر بر درآمدهای شرکت مراتب به بازار اعزام خواهد شد.
وی در رابطه با فروش ساختمان شرکت واقع در عسلویه هم توضیح داد که ساختمان مذکور حدود۹۷ درصد تکمیل بوده و نیاز به انجام مخارجی جهت تکمیل و فروش دارد. این ساختمان به صورت مشارکتی با سه شرکت دیگر که همگی عضو شرکت تکادو بوده با کاربری یک طبقه تجاری، دو طبقه اداری و دو طبقه مسکونی احداث شده و هزینه‌های احداث ساختمان به صورت مشارکتی پرداخت شده که سهم رهشاد سپاهان ۴۰ درصد از عرصه و اعیان ساختمان است. همچنین برای فروش ساختمان مذاکراتی در جریان است که تا این تاریخ به نتیجه نرسیده و به محض حصول نتیجه مراتب به بازار اعلام و در بودجه شرکت اصلاحات لازم انجام خواهد گرفت.