روه بورس- هدیه لطفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هفته معاملاتی منتهی به 25 مهرماه را در شرایط نسبتا مطلوبی پشت سر گذاشتند، به طوری که از 63 صندوق معامله شده در هفته مورد گزارش، 53 نماد با بازدهی مثبت به کار خود پایان دادند و این موضوع سبب شده که بار دیگر این نهادهای مالی با سرمایه‌گذارانی جدید مواجه شوند و این سرمایه‌گذاران نگاه امیدوارانه‌ای به کسب بازدهی از صندوق‌های مشترک داشته باشند.

گدر این هفته صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آسمان یکم با کسب بازدهی ۹/۴ درصدی، توانست در صدر دیگر صندوق‌ها قرار گیرد. صندوق‌های پاسارگاد، حافظ، ایساتیس، بورسیران و بورس ۲۴ نیز هر کدام با بازدهی در محدوده ۳ تا ۴ درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم تا ششم قرار گرفتند. در هفته مزبور شاخص کل بازار نیز هرچند از ۴۰ صندوق دیگر عقب ماند، اما توانست با بازدهی ۷/۰ درصدی با صندوق ارگ در یک جایگاه قرار گیرد و به این ترتیب از ۲۰ صندوق دیگر پیشی گرفت. بر این اساس صندوق‌های آپادانا، کارگزاری بانک ملت و سپهر اول صادرات هر کدام با بازدهی ۵/۰ درصدی در رتبه‌های بعد از شاخص ایستادند. این در حالی است که در هفته معاملاتی منتهی به ۲۵ مهرماه، ۱۰ صندوق از جمله نواندیشان، خبرگان، پارس، خوارزمی و امیدسهم با بازدهی منفی روبه‌رو شده و سرمایه‌گذاران خود را با زیان مواجه کردند. در این میان صندوق‌های آرین، بورس بیمه، فارابی و تدبیرگران سرمایه بیشترین بازدهی منفی در محدوده یک تا دو درصد را به ثبت رساندند.
عدم به‌روزرسانی اطلاعات
صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرایطی دو هفته اخیر را پشت سر گذاشتند که سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران، اطلاعات ماهانه، ۳ ماهه، شش ماهه و یک ساله صندوق‌ها را به‌روزرسانی نکرده است. این در حالی است که سامانه مزبور تنها مرجع قابل اعتماد برای رصد بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اساسا مجموع عملکرد آنها است. در حال حاضر به‌روزرسانی اطلاعات صندوق‌ها در این سامانه به NAV و عمر صندوق‌ها محدود شده است.