چهره متفاوت معامله‌گران

گروه بورس- اعظم شریفی: معامله‌گران این هفته دو چهره متفاوت را از بازار شاهد بودند. بورس تهران در هفته‌ای که سپری شد باوجود پیش‌بینی اولیه مبنی بر نوسانات منفی، بار دیگر حضور خریداران را به نظاره نشست.

به گزارش خبرنگار ما، انتشار اخبار مثبت در گزارش‌های ۶ ماهه و بازگشایی نمادهای سیمانی در کنار رشد قیمت‌ها در بورس کالا و افزایش نرخ ارز از عواملی بودند که با ارائه چشم‌‌انداز مثبت بار دیگر معامله‌گران را به ادامه افزایش قیمت‌ها امیدوار کرد. بر این اساس با تثبیت شاخص بورس در کانال ۲۹ هزار واحدی و حرکت گروه‌هایی نظیر فلزات اساسی، معدنی و پتروشیمی می‌توان در انتظار ثبت رکوردهای جدید برای شاخص بود.

این در حالی است که طی چهار روز نخست هفته همچنان حقیقی‌ها فروشنده بودند و معادل ۱۴۰ میلیارد ریال تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی صورت گرفت.

حقوقی‌ها خریدار بودند

حقوقی‌های بازار اولین روز هفته را با افزایش حجم خرید و فروش‌ خود آغاز کردند و با حمایت از سهام زیرمجموعه خود عرضه‌های کم‌حجمی را در نمادهای دارای صف خرید صورت دادند.

روز شنبه دلیران پارس به جمع خریداران پیوست و در نمادهای داروسازی کوثر، بانک دی و شاهد خریدار بود. سرمایه‌گذاری مهر از «وسپه» حمایت کرد و سرمایه‌گذاری غدیر هم خریدار «پارسان» بود. از سوی دیگر تدبیرگران آتیه ایرانیان برای حمایت از توسعه معادن روی ۴۱۰ هزار سهم خرید. در ادامه تحولات این روز تعاونی خاص کارکنان ایران‌خودرو در نمادهای «وایران» و «وگستر» خریدار بود.

همچنین سرمایه‌گذاری فرهنگیان در نماد ذوب‌آهن، مهر‌آفرینان دوران در نماد بانک پارسیان و صباتامین در نماد بیمه ملت خریدهای حمایتی را انجام دادند. در این روز صندوق نفت در نوسان‌های منفی حدود ۲ میلیون سهم بانک کارآفرین را به پرتفولیوی خود افزود، این در حالی است که سرمایه‌گذاری بوعلی و تجلی سامانه به ترتیب در دو تک‌سهم خوراک دام پارس و تکنوتار فروشنده بودند.

اما در روز شنبه غدیر با عرضه ۹/۹ میلیون سهمی در نماد کویرتایر رکورددار بود. همچنین نور همدانیان ۳۲۰ هزار سهم قند نیشابور را عرضه کرد و اندوخته شاهد نیز در نماد سرمایه‌گذاری شاهد اقدام به فروش یک میلیون سهمی کرد. همچنین سرمایه‌گذاری توسعه ملی نیز در کنار خرید ۲۶۰ هزار سهم فولاد صبانور عرضه‌کننده ۲۰۰ هزار سهم صنعتی بهشهر بود.

کاهش حجم معاملات حقوقی‌ها

صندوق عشایر در بازار روز یکشنبه خریدهای پرحجمی را در نمادهای فولاد و غدیر صورت داد. صندوق نفت هم به حضور پررنگ در نمادهای بانک کارآفرین و خدمات انفورماتیک ادامه داد. در همین حال صباتامین با خرید یک میلیون سهم بیمه ملت و مهرآفرینان دوران با خرید یک میلیون سهم بانک پارسیان حضور فعالی در معاملات بازار داشتند.

از سوی دیگر، دلیران پارس در نمادهای بانک دی و سرمایه‌گذاری شاهد خریدهای کم‌حجمی را به ثبت رساندند. این در حالی است که حمایت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و سمند نتوانست تعادل را به نماد ایران‌خودرو بازگرداند. بنابراین اطلاعات روز یکشنبه بانک سامان در بیمه سامان و تدبیر در نماد سرمایه‌گذاری پردیس معاملات کم‌حجمی را به ثبت رساندند. در این روز عرضه‌های قابل توجه حقوقی‌ها در دو نماد پارس مینو و سرمایه‌گذاری ساختمان رخ داد که سه میلیون سهم پارس مینو از سوی سرمایه‌گذاری بهمن و یک میلیون سهم «وساخت» از سوی سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی عرضه شد.

نگاه امیدوارانه معامله‌گران به بازار

بازار روز دوشنبه پس از تجربه یک روز منفی نشانه‌های برگشت بازار را با تشکیل صف‌های خرید شاهد بود که در آن گروه معدنی نوسانات مثبت را رقم زدند. در این روز فعالیت «گروه پتروشیمی ایرانیان» در نماد پتروشیمی کرمانشاه با خرید ۳۰۰ هزار سهم دیگر ادامه داشت. صبا تامین حجم خرید خود را در نماد بیمه ملت تا ۳ میلیون افزایش داد و فعالیت صندوق نفت و صندوق عشایر نیز به ترتیب در نمادهای «وکار» و غدیر و فولاد ادامه داشت. در این روز خرید ۵/۱ میلیون سهم ایران‌خودرو نیز از سوی سرمایه‌گذاری صنعت و معدن صورت گرفت. در مقابل، بازگشت خریداران موجب عرضه حقوقی‌ها در چند نماد پرطرفدار از جمله پارس مینو، «کشرق» و چینی ایران شد؛ به طوری که سرمایه‌گذاری بهمن با عرضه یک میلیون سهمی و «وتوصا» و «وبوعلی» با فروش ۷۰۰ و ۱۷۰ هزار سهمی در نمادهای «وساخت» و «کشرق» فعال بودند. اما نکته قابل توجه عرضه ۶/۴ میلیون سهمی «پارسان» از سوی غدیر بود که مانع از تشکیل صف خرید در این نماد شد.

نکته قابل توجه دیگر عرضه یک میلیون سهم ملی مس از سوی صندوق ذخیره فرهنگیان بود. همچنین بلوک ۲۶ میلیون سهمی توکاریل از سوی حمل‌ونقل توکا عرضه شده است. با بازگشایی سرمایه‌گذاری بوعلی معامله‌گران جهش قیمتی را در این نماد شاهد بودند و آتیه‌سازان دی نیز طی روز یادشده در نقش خریداران ۶/۲ میلیون سهمی «وبوعلی» ظاهر شد. فولاد مبارکه نیز در اقدامی قابل توجه اقدام به خرید ۸ میلیون سهم توکا فولاد کرد. همچنین خرید ۶۰۰ هزار سهم چادرملو از سوی سرمایه‌گذاری سپه و ۵۵۰ هزار سهم «ونیکی» از سوی بانک تجارت نیز در روز دوشنبه انجام شد.

عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها

در معاملات روز سه‌شنبه شاهد حضور پررنگ صندوق بازنشستگی نفت و ساتا بودیم. صندوق نفت در نمادهای «شبندر»، پاکسان، چادرملو، گل‌گهر و معادن و فلزات عرضه‌های سنگینی را رقم زد و در مقابل مطابق روزهای گذشته خریدار ۱/۱ میلیون سهمی بانک کارآفرین بود.

در این روز، خریدهای صندوق عشایر در نمادهای «فولاد» و غدیر ادامه داشت؛ فولاد و صبانور در نماد معادن و فلزات اقدام به عرضه ۲/۲ میلیون سهم کرد. مهرآفرینان دوران ۷۸۰ هزار سهم «وپارس» را از بازار جمع کرد و «وبهمن» در صف خرید میلیونی پارس مینو تنها ۱۸۵ هزار سهم فروخت. در بازار روز سه‌شنبه تدبیر و «وتوصا» در نمادهای «سفارس» و «وساخت» عرضه‌های کم‌حجمی را انجام دادند و در مقابل سرمایه‌گذاری صنعت و معدن خریدار ۵۰۰ هزار سهم ایران‌خودرو و ۵/۱ میلیون سهم سیمان فارس و خوزستان بود. در این روز «ومعادن» و صندوق ذخیره فرهنگیان هم در نوسانات مثبت ۴ میلیون سهم ملی مس را عرضه کردند. در همین حال، سرمایه‌گذاری سپه ۲ میلیون سهم امید را به همراه ۲۰۰ هزار سهم چینی ایران فروخت. سرمایه‌گذاری غدیر نیز دیگر عرضه‌کننده روز سه‌شنبه بود که ۷/۶ میلیون سهم «پارسان» را فروخت. از سوی دیگر آتیه‌سازان دی و ملی انفورماتیک خریداران بوعلی و «رانفور» بودند. همچنین ساتا با خریدهای خود در نمادهای حفاری و توکافولاد فعالیت قابل توجهی داشت. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری مهر نیز در نماد «وسپه» در نقش فروشنده ۲ میلیون سهمی ظاهر شد. در مجموع هفته جاری را می‌توان دوره‌ای توام با تجدید قوای خریداران دانست که در روزهای آغازین هفته نقش فعالان حقوقی و در روزهای اخیر نقش فعالان حقیقی در خرید سهام پررنگ‌تر بوده است.