گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید بلوک مدیریتی فولاد خوزستان بود. در حالی که رقابت بر سر خرید بلوک ذوب‌آهن اصفهان از روزدوشنبه و در راستای بزرگ‌ترین برنامه خصوصی‌سازی صنعت کشور شروع شده بود، دیروز در شگفتی تمام بلوک مدیریتی فولاد خوزستان که عنوان سومین واحد صنعتی بزرگ فولاد‌سازی کشور را یدک می‌کشد، در تابلوی بورس بدون خریدار ماند. بلوکی که می‌توانست از سوی دارندگان مدیریت معادن سنگ‌آهنی از جمله سرمایه‌گذاری امید، معادن و فلزات و میدکو جذاب باشد. بی‌توجهی به این عرضه اقساطی با نرخ ۱۵درصد در شرایطی است که با نرخ کنونی دلار ارزش بلوک مدیریتی فولاد خوزستان کمتر از یک میلیارد دلار بوده است. این در شرایطی است که هم‌اکنون تخصیص ارز برای ساخت یک کارخانه نظیر فولاد خوزستان بسیار دشوار است.

در همین حال تملک دو شرکت ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان می‌توانست هر شرکتی را در سطح آسیا به یک تولید‌کننده مطرح فولاد بدل کند. در همین رابطه علی صحرایی، مدیر بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: این بلوک که به قیمت پایه هر سهم ۳۰ هزار و ۱۱ ریال برای عرضه آماده شد، بدون حضور متقاضی خرید این تعداد سهم، همچنان روی میز فروش باقی ماند. وی در بیان دلایل عدم حضور خریدار برای این بلوک تصریح کرد: به نظر می‌رسد ابهاماتی که پیرامون شرکت فولاد اکسین وجود دارد، از حضور خریداران در این رقابت جلوگیری کرده است. مدیر بازار بورس اذعان داشت: شرکت فولاد اکسین در خصوص تعهدات دلاری خود با ابهاماتی مواجه است و عدم روشن شدن وضعیت این شرکت بابت این تعهدات، خریداری برای آن حاضر نشد و این بلوک در نهایت به فروش نرسید. صحرایی در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: زمان عرضه مجدد این بلوک به نظر سازمان خصوصی‌سازی وابسته است و این سازمان باید با بازنگری و بررسی‌های بیشتر زمان قطعی را به سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز شرکت بورس اعلام کند. در همین حال بلوک فولاد خوزستان به دلیل عرضه در قالب رد دیون نیز می‌تواند بدون عرضه مجدد به تامین اجتماعی منتقل شود. افزون بر این دیروز بورس کالا شاهد معامله مثبت ورق‌های فولادی بود. به طور کلی نرخ انواع ورق سرد و گرم شرکت در معاملات دیروز بورس کالا رشد ۱۱ تا ۱۴ درصدی را تجربه کردند و ارزش معاملات آنها نیز به ۶/۳۶ میلیارد تومان رسید. در بازار دیروز همچنین انتظار برای سخنان رییس‌جمهوری و وزیر اقتصاد نیز بر بازار موثر بود، انتظار می‌رود این سخنان و همچنین رفتار بازارهای ارز و سکه از اهمیت برخوردار باشد.

در گروه بانکی دیروز بانک پاسارگاد مجوز افزایش سرمایه ۱۰درصدی خود را دریافت کرد. بانک پاسارگاد با سرمایه فعلی ۸/۲۷۲۵ میلیارد تومانی قصد افزایش سرمایه ۲/۲۷۴ میلیارد تومانی (۵۸/۲۷۲میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی و ۶۲۰/۱میلیارد تومان از محل سود انباشته) در جهت توسعه فعالیت‌های بانکی را دارد. مجوز این افزایش سرمایه از سوی سازمان بورس صادر شده است.

رشد قیمت زغال‌سنگ

در گروه معدنی با تصویب ایمیدرو قیمت زغال‌سنگ و کک در سال جاری ۵/۱۶ درصد افزایش یافت. این افزایش قیمت توسط ایمیدرو تصویب و ابلاغ شده که تاریخ ابلاغ آن ۵ شهریور ۹۱ بوده است، ولی به دلیل مخالفت‌ها و چانه‌زنی‌های بخش خصوصی مبنی بر افزایش بیشتر قیمت‌ها، این مصوبه تا به امروز رسمی و اعلام نشده بود. متن مصوبه افزایش قیمت ۵/۱۶ درصدی ایمیدرو به این شرح است: «در راستای مفاد بند ۴ از دستور جلسه روز شنبه مورخ ۱۴/۵/۹۱ هیات عامل این سازمان، گزارش شماره ۱۱.۵۲۰۶ مورخ ۴ مرداد ۹۱ معاون برنامه‌ریزی و توسعه درخصوص درخواست تعیین قیمت زغال‌سنگ خام، کنسانتره و قیمت کک در سال ۹۱ مطرح شده است. به گزارش بورس۲۴، در این گزارش با اشاره به نامه شماره ۱۱.۱۱۲۰۷۹ مورخ ۱۵/۴/۹۱ معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت متبوع منضم به صورتجلسه کارشناسی مورخ ۳۱ اردیبهشت ۹۱ کمیته پشتیبانی زغال‌سنگ در خصوص پیشنهاد افزایش ۵/۱۶ درصد قیمت زغال‌سنگ کک شو خام، کنسانتره و قیمت کک در سال ۹۱ نسبت به قراردادهای سال گذشته اضافه شده که طبق روال سال‌های گذشته جلسه‌ای با حضور نمایندگان بخش خصوصی، نمایندگان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و شرکت‌های زغال‌سنگ دولتی (کرمان، شاهرود، طبس) و نمایندگان سازمان و وزارت متبوع به منظور تعیین قیمت زغال‌سنگ تشکیل و با بررسی شاخص‌های موثر در قیمت تمام شده، میزان افزایش قیمت نسبت به قراردادهای سال گذشته محاسبه شده و درخواست شده است که قیمت‌ها تا سال ۹۱ تثبیت و ابلاغ شود.

هیات عامل (ایمیدرو) با عنایت به مفاد گزارش و استماع توضیحات معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت متبوع و معاون برنامه‌ریزی و توسعه با افزایش ۵/۱۶ درصدی قیمت زغال‌سنگ کک خام، کنسانتره و قیمت کک در سال۹۱نسبت به قراردادهای سال گذشته موافقت و مقرر کرد اقدام لازم با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به عمل آید.»

براساس این گزارش،این مصوبه به مدیران عامل شرکت‌های تهیه و تولید مواد معدنی ایران، ذوب‌آهن، معاون مالی و اقتصادی و دو مدیر ایمیدرو رونوشت شده است. این امر موجب تشکیل صف خرید برای دو نماد زغال سنگی بازار سرمایه نگین طبس و شمال شرق شاهرود شد.

شکر اوج می‌گیرد

در گروه غذایی بهای شکر خام در معاملات بازار آتی ICE در نیویورک رشد چشمگیری را تجربه کرد تا به بالاترین حد خود در ۶ هفته اخیر برسد. به گزارش بورس‌نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از نیویورک، روز گذشته در بازار معاملات آتی ICE هر پوند شکر خام برای تحویل در ماه مارس با ۵/۳درصد افزایش قیمت نسبت به روز جمعه، ۱۳/۲۱ سنت معامله شد که این قیمت حداقل در ۶هفته اخیر برای شکر خام بی سابقه بوده است.

به این ترتیب بهای شکر خام به رقم ۳/۲۱یعنی میانگین متحرک ۱۰۰ روزه خود نزدیک شد. در هفته‌های اخیر چندین گزارش و پیش‌بینی مبنی بر رشد مازاد عرضه شکر در جهان منتشر شده است؛ هرچند رییس انجمن بین‌المللی شکر اعلام کرده که با توجه به پایین بودن موجودی انبارهای شکر در جهان که کشورها را ناگزیر به خرید شکر برای جبران این کسری موجودی خواهد کرد، نباید انتظار داشت که افزایش عرضه بتواند فشار زیادی بر قیمت‌ها وارد کند.

در خودرویی‌ها چه خبر است؟

در گروه خودرویی دیروز ایران خودرو با معاملات پر حجمی مواجه بود. این گروه با شایعاتی در مورد احتمال انتقال سهام ایران خودرو در سرمایه‌گذاری رنا به گروه بهمن مواجه است. این انتقال احتمالا در راستای تسویه بدهی‌های میان گروه سایپا و گروه بهمن صورت می‌گیرد. در همین حال دیروز یک مقام مسوول در شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با بیان اینکه مزایده بلوک ۷/۳۳ درصدی بانک پارسیان از ۱۵مهرماه در تابلوی معاملات بورس تهران آغاز خواهد شد، از تمرکز وجوه حاصل از این واگذاری در چهار صنعت جدید خبر داد. محمد‌رضا حیدری کرد زنگنه، معاون مالی و اقتصادی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در گفت‌وگو‌ با مهر، اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته، از ۱۵ مهر ماه جاری مزایده بلوک ۷/۳۳ درصدی سهام بانک پارسیان معادل چهار میلیارد و ۴۵۴ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۱۱۰ سهم و به قیمت پایه هرسهم ۴۰۰۱ ریال از سبد دارایی‌های گروه ایران‌خودرو و شرکت‌های تابعه آن روی میز فروش بورس خواهد رفت. وی با قطعی دانستن آغاز واگذاری این تعداد سهم در مدت زمان قانونی مقرر، خاطرنشان کرد: گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود ۵/۱۴ درصد از کل سهام بانک پارسیان را در اختیار داشته که قیمت تمام شده هر سهم آن به طور میانگین نزدیک به قیمت اسمی است. این مقام مسوول یادآور شد: قیمت تمام شده هر سهم بانک پارسیان در سبد دارایی‌های ایران خودرو و شرکت‌های تابعه آن بین ۱۶۰ تومان تا۶۳ تومان و ۷ ریال ثبت شده است. در عین حال، بخش زیادی از سهم‌های بانک پارسیان که برای دریافت تسهیلات در توثیق بانک‌ها بوده، اکنون آزاد شده و مابقی آن تا قبل از آغاز معامله بلوکی آزاد خواهند شد.

به گفته کرد زنگنه، خروج از سهام بانک پارسیان و یا کاهش وابستگی پرتفولیوی شرکت یکی از اهداف اصلی «خگستر» در سال گذشته بوده و این در حالی است که وجوه حاصل از این واگذاری پس از تحقق در چهار صنعت بورسی از جمله صنایع پتروشیمی، لاستیک‌سازی، فولاد و صنعت معدن متمرکز خواهد شد. در همین حال، معاون اقتصادی ایران خودرو شایعه لغو واگذاری بلوک۳۳ درصدی بانک پارسیان را که دیروز در بازار سهام مطرح شده را تکذیب کرد و از برگزاری جلسه‌ای با مسوولان‌ بورس برای هماهنگی این عرضه خبر داد.

علی مهری اظهار داشت: چنین شایعه‌ای قویا تکذیب می شود. دراین رابطه مقدمات اجرایی این واگذاری که چند روز پیش در رسانه ها آگهی شده در حال انجام است. وی ادامه داد: برای این منظور امروز جلسه‌ای با مسوولان‌ بورس برگزار خواهیم کرد تا در مورد زمان و چگونگی عرضه چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم معادل ۷۶/۳۳ درصد سهام بانک پارسیان تصمیم گیری شود. به گفته این مقام مسوول،‌ زمان دقیق و نهایی این واگذاری متعاقبا از طریق بورس اعلام خواهد شد. در گروه خودرویی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به شایعات مطرح شده درباره آزادسازی قیمت خودرو پایان داد و با تاکید بر اینکه موضوع آزادسازی قیمت خودرو به هیچ وجه مطرح نیست، مباحث مطرح شده در خصوص قطع عرضه خودرو از سوی برخی خودروسازان را تکذیب کرد.

به گفته صالحی‌نیا، تعیین قیمت خودرو در کمیته قیمت‌گذاری و ستاد تنظیم بازار در حال بررسی بوده و نتیجه آن به زودی اعلام خواهد شد. محسن صالحی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه مباحث مطرح شده درباره احتمال آزاد‌سازی قیمت خودرو صحت دارد یا خیر؟ اظهار داشت: موضوع تعیین قیمت خودرو در کمیته خودرو و ستاد تنظیم بازار در حال بحث و جمع‌بندی است و آزاد‌سازی قیمت این محصول نیز مطرح نشده است. وی ادامه داد: تا این لحظه چیزی تحت عنوان آزاد‌سازی قیمت خودرو از سوی ما مطرح نشده است.

موضوع تعیین قیمت خودرو در حال حاضر در کمیته خودرو و ستاد تنظیم بازار بحث شده و نتیجه آن به زودی جمع‌بندی و اعلام می‌شود. معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره انتقادات مطرح شده از توقف عرضه خودرو از سوی سایپا و ایران خودرو، گفت: منطق این است که عرضه‌ خودرو متوقف نشود، مگر اینکه تولیدی نباشد. در حالی که خودرو در سایپا و ایران خودرو در حال تولید است و امکان نگهداری و عرضه نشدن آن در بازار نیز محال است. در مجموع بازار سرمایه دیروز بازاری متعادل و تا حدودی با جمع آوری صف‌های فروش همراه بود که در آن شاخص ۷/۱۲۱ واحد افت کرد و به ۲۸هزار و ۶۶۷واحد رسید.ارزش معاملات دیروز هم به ۱۰۲میلیارد تومان رسید که ۷/۲۱ درصد آن را معامله ۱۲۹ میلیون سهم ایران خودرو تشکیل داد. از ۲۱۶نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۲۹نماد با کاهش قیمت و ۸۳نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقیه نمادها هم بدون تغییر بودند.