سنا- عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران به سهامداران توصیه کرد با تحلیل و شناخت لازم در بازار تخصصی سهام سرمایه‌گذاری کنند. عضو هیات مدیره شرکت بورس با اشاره به دو مقوله ریسک و بازده در بحث سرمایه‌گذاری، مزایای سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به سایر بازارها را تشریح کرد.

امیرحسین ارضاء تصریح کرد: درحوزه سرمایه‌گذاری باید به دو مقوله ریسک و بازده توجه داشت، در خصوص بازده، آمارها نشان می‌دهد که در سال ۸۸ بازدهی بورس تهران حدود ۵۷ درصد و در سال ۸۹ حدود ۸۶ درصد بود. وی با اشاره به اینکه میزان بازدهی بورس در سال ۹۰ به ۱۱ درصد رسید، تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در بورس باید در یک افق بلندمدت باشد، به‌طوری‌که اگر فردی طی سه سال ۸۸ تا ۹۰، در بورس سرمایه‌گذاری کرده باشد، سرمایه ابتدایی‌اش ۲۵/۳ برابر شده است. مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام با اشاره به مزایای سرمایه‌گذاری دربورس، اظهار کرد: بحث اول درمورد تنوعی است که در بورس وجود دارد، به‌طوری‌که با توجه به صنایع و شرکت‌های مختلف فعال در بورس، سرمایه‌گذار گزینه‌های مختلفی برای انتخاب پیش رو دارد، برای مثال تغییر نرخ ارز در بسیاری از شرکت‌ها تاثیر مثبتی دارد یا سایر مزایایی که در بحث تنوع مطرح می‌شود و در بازارهای موازی وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه نقدشوندگی، مزیت دومی است که بازار سرمایه دارد، تصریح کرد: نقدشوندگی یعنی تبدیل سریع‌تر دارایی به وجه نقد، این در حالی است که با نگاهی به آمارهای چند سال گذشته مشاهده می شود نقدشوندگی در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه مزیت سوم بورس را شفافیت اطلاعات دانست و ابراز کرد: امروزه اطلاعات تمامی شرکت‌هایی که در بورس یا فرابورس پذیرفته شده‌اند مانند گزارش‌های مالی، گزارش بودجه و سود و زیان شرکت در اختیار همگان قرار دارد.

وی تصریح کرد: مزیت چهارم بازار سرمایه، نظام‌مند بودن آن است. بازار سرمایه کشور یک بازار ساختار یافته است به این نحو که بر اساس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود، شرایط کار در این بازار مشخص و تحت نظارت است و حقوق سرمایه‌گذار به خوبی حفظ می‌شود.

ارضاء با بیان اینکه مزیت پنجم بحث وجود فضای رقابتی است و تمامی شرایط برای فعالان این بازار یکسان است، تصریح کرد: مزیت دیگر بورس این است که افراد با هر میزان سرمایه می‌توانند به این بازار وارد شوند.

این عضو هیات مدیره شرکت بورس تصریح کرد: بازار سرمایه یک بازار تخصصی است و از همین رو به سرمایه‌گذاران توصیه اکید می‌کنم که از طریق نهادهای حرفه‌ای که همگی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دارندگان مجوز مشاور سرمایه‌گذاری و مشورت با شرکت‌های کارگزاری وارد بازار شوند، زیرا این بازار یک بازار تخصصی است و افراد باید با اطلاع و برنامه وارد شوند.