گروه بورس- مجید اسکندری: فرابورس ایران روز پررونقی را پشت سر گذاشت. این رونق در سایه انتشار خبر عرضه اولیه نفت پاسارگاد و به دنبال آن استقبال چشمگیر فعالان این بازار از سهام نفت ایرانول رخ داد.

به گونه‌ای که تا پایان ساعت معاملات حدود ۶۲ میلیون سهم این شرکت دادوستد شد. در همین حال نمادهای «شراز» و «شاوان» نیز با اقبال مناسبی همراه بودند.
همچنین بازار دیروز، نظاره‌گر عرضه عمده حق‌تقدم بانک گردشگری بود که در این عرضه 180 میلیون حق‌تقدم این شرکت به خریداران عرضه شد. از سوی دیگر دومین روز پذیره‌نویسی سهام بانک آینده با خرید 100 میلیون سهم این بانک در فرابورس خاتمه یافت و ادامه پذیره‌نویسی 2 میلیون سهم این بانک به امروز موکول شد.
به گزارش خبرنگار ما دیروز نفت ایرانول توانست با دادوستد حدود ۶۲ میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات بازار فرابورس را به خود اختصاص دهد.
پس از ایرانول، حق‌تقدم پتروشیمی دهدشت و پالایش نفت شیراز به ترتیب با 38 میلیون و 7/12 میلیون برگه، پرمعامله‌ترین نمادهای بازار بودند.
براساس این گزارش نفت ایرانول توانست با ارزش معاملات ۷۲۶ میلیارد ریالی، رتبه نخست را در فرابورس به خود اختصاص دهد. پالایش نفت شیراز و بانک آینده نیز به ترتیب با ارزش معاملات ۱۴۹ میلیارد ریالی و ۱۰۰ میلیارد ریالی پس از ایرانول، بیشترین ارزش معاملات بازار را کسب کردند.
این در حالی است که نمادهای «کشرق»، «قچار» و «قشیر» در معاملات روز گذشته فرابورس با صف فروش مواجه شدند. در گروه پتروشیمی نیز پتروشیمی‌های زاگرس و مارون با کاهش قیمت روبه‌رو شدند.
همچنین دیروز نمادهای «زنگان» و «فزرین» با تشکیل صف‌های فروش و نوسان منفی به کار خود پایان دادند.
گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد حاکی است دیروز نفت ایرانول توانست با 5 درصد افزایش قیمت، بیشترین رشد را در میان نمادهای حاضر در فرابورس کسب کند.
همچنین نمادهای «شاوان» و «ثعمرا» به ترتیب با افزایش قیمت ۹۹/۴ درصدی و ۹/۴ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم رشد قیمت ایستادند.
از سوی دیگر بانک گردشگری با 95/4 درصد کاهش قیمت، بیشترین افت را در بازار شاهد بود. «کشرق» و «خفناور» نیز به ترتیب شاهد افت قیمت 94/4 درصدی و 93/4 درصدی بودند.
در جریان دادوستدهای روز گذشته فرابورس، ۸۷ نماد معامله شدند که از این تعداد ۴۳ نماد با افت قیمت و ۱۷ نماد با رشد قیمت همراه شدند. ۲۷ نماد نیز بدون تغییر قیمت ماندند.
بیشترین حجم معاملات را به ترتیب، سه نماد اجاره سامان 56هزارو 830برگه، مشارکت نفت فصلی 48هزار و 900برگه و مشارکت نارنجستان 37هزار و 800 برگه داشتند.
طبق پیغام ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت توکاریل، پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، معامله شد.
هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن نیز مانند روز ماقبل با کاهش قیمت روبه‌رو‌ شد و در مرز 600 هزار ریال دادو‌ستد شد.
بازگشایی «شتران» در آخر هفته
روز گذشته مدیرعامل فرابورس درباره بازگشایی نماد پالایشگاه تهران گفت: بازگشایی این نماد منوط به ارائه بودجه سال آینده شرکت شده و به نظر طی هفته جاری این گزارش ارائه و نماد این شرکت مشمول اصل44 باز شود.
امیر هامونی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در رابطه با دلیل تاخیر در بازگشایی نماد شرکت پالایشگاه تهران که قرار بود اوایل هفته جاری باز شود، توضیح داد: با توجه به لزوم ارائه بودجه ۹۲ همه شرکت‌ها و همچنین احتمال تفاوت معناداری در بودجه سال آینده پالایشگاه تهران، مقرر شد این شرکت بودجه ۹۲ را ارائه کند تا مانع از توقف دوباره نماد آن شود.
وی ادامه داد: به این ترتیب مسوولان‌ این شرکت مشمول اصل 44 در تلاشند تا به زودی بودجه 92 را به سازمان بورس برای انتشار در سایت کدال ارائه کنند تا ما هم قادر به بازگشایی نماد پالایشگاه تهران در روزهای آخر همین هفته باشیم.