گروه بورس- هدیه لطفی: اقبال به گروه پالایشگاهی در بازار فرابورس همچنان ادامه داشت؛ به طوری که اولین روز کاری هفته نیز بر محور تشکیل صف خرید و معاملات نمادهای پالایشگاهی گذشت. به گزارش خبرنگار ما، هرچند پذیره‌نویسی سهام بانک آینده که از روز گذشته آغاز شد، توجه بازار را به سمت بانکی‌ها معطوف کرد، اما پالایشگاهی‌ها از جمله پالایش نفت لاوان و شیراز با صف خرید سنگین روبه‌رو شدند. نفت ایرانول نیز با صف خرید ۱۵ میلیون سهمی مورد توجه سهامداران قرار گرفت و به این ترتیب نوسان مثبت ۵ درصدی را به ثبت رساند.

افزون بر این، روز گذشته پذیره‌نویسی سهام بانک آینده از طریق شبکه فرابورس آغاز شد.

بانک آینده با سرمایه ۸هزار میلیارد ریال قصد دارد، ۲هزار میلیارد ریال معادل ۲۵درصد از سرمایه اولیه را از طریق پذیره‌نویسی عمومی در فرابورس تامین کند که در اولین روز ۶/۲۹۳میلیون سهم به ارزش ۶/۲۹۳ میلیارد ریال پذیره‌نویسی شد و ادامه پذیره‌نویسی از امروز دنبال می‌شود.

براساس این گزارش، خرید سهام با استفاده از کد خرید گروهی «ددد» برای کارگزاران ممنوع است وخریداران در صورت نداشتن کد بورسی می‌توانند با مراجعه به یکی از کارگزاری‌های فرابورس به درخواست کد معاملاتی اقدام کنند.

این پذیره‌نویسی از طریق شبکه کارگزاری فرابورس انجام می‌شود و خریداران تنها مبلغ اسمی هزار ریال را در پذیره‌نویسی پرداخت می‌کنند.

همچنین در این روز ۱۰۰ میلیون حق‌تقدم بانک گردشگری به ارزش ۵۰ میلیارد ریال به صورت توافقی معامله شد. بانک خاورمیانه نیز با دادوستد بیش از ۷ میلیون سهم به ارزش ۲/۷ میلیارد ریال در فهرست نمادهای پرمعامله دیروز قرار گرفت.

افزون بر این، در روز گذشته ۲۳ میلیون سهم پالایش نفت شیراز به ارزش ۲/۶۲ میلیارد ریال و به صورت بلوکی جابه‌جا شد. در همین حال در بازار ابزارهای نوین مالی نیز بیشترین حجم معاملات را نماد اجاره جوپار با جابه‌جایی

۲/۱۵۲ میلیارد ریالی اوراق به خود اختصاص داد.

افزون بر این،‌ گواهی سپرده انصار و اجاره سامان نیز هر کدام به ترتیب با ثبت مبادلات ۱۸ و ۷/۱۶ میلیارد ریالی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

در مجموع روز گذشته ۹۵ نماد در بازارهای فرابورس خرید و فروش شد که ارزش کل مبادلات با جابه‌جایی بیش از ۹۲ میلیون اوراق بهادار به ۵/۴۰۸ میلیارد ریال رسید.

این در حالی است که در بازار دیروز ۱۷ نماد با نوسان مثبت و ۴۲ نماد با نوسان منفی همراه بودند، ۳۶ نماد دیگر نیز بدون تغییر نرخ به کار خود پایان دادند.