گروه بورس- اعظم شریفی: با توقف نماد ذوب‌آهن در معاملات دیروز فرابورس طلسم صف خرید پالایش نفت شیراز شکسته شد تا این نماد در قیمت 10291 ریال با جابه‌جایی بیش از 19 میلیون سهم معاملاتی به ارزش 197 میلیارد ریال را شاهد باشد.

به گزارش خبرنگار ما، عرضه‌های سنگین «شراز» که با استقبال معامله‌گران مواجه شد بیشترین ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد این در حالی است که در معاملات پرحجم دیروز بازار فرابورس ۵۳۸میلیون اوراق بهادار به ارزش ۲/۱ هزار میلیارد ریال در ۱۱۳۳۲نوبت معامله شد. این حجم معاملات تحت تاثیر معاملات عمده پتروشیمی امیر‌کبیر، حق‌تقدم پتروشیمی دهدشت و حق تقدم بانک گردشگری بود.
در بازار دیروز همچنین معاملات زرین معدن آسیا، قند شیروان و قند چهارمحال نیز مورد توجه سهامداران بودند.
در همین حال، در میان شرکت‌های فرابورسی بیشترین رشد قیمت را شرکت‌های مرجان کار، نفت ایرانول، پالایش نفت شیراز و لاوان داشتند و بیشترین کاهش قیمت هم نصیب شرکت‌های بیمه میهن و مهندسی صنعتی روان فناور شد.
این گزارش می‌افزاید: روز گذشته نماد معاملاتی دو بانک دی و سرمایه، با عنایت به ارائه اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 92 و وجود تعدیل با اهمیت در اطلاعات ارائه شده همچنین نماد معاملاتی شرکت ذوب آهن اصفهان، به دلیل وجود تعدیل بااهمیت در اطلاعات پیش‌بینی ارائه شده، متوقف شد.
در این روز، هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن همچنان در مرز ۶۴۰ هزار ریال دادوستد شد.
از سوی دیگر دربازار ابزارهای نوین مالی که هر برگه آن به ارزش یک میلیون ریال خرید و فروش می‌شود، بیشترین حجم معاملات را به ترتیب، سه نماد مشارکت گهر 99هزارو 900برگه، اجاره ماهان 66هزار و 330برگه و اجاره سامان 26هزارو 830برگه داشتند.
عرضه بلوک مدیریت پروژه‌های ساختمانی
در همین حال، 9/99 درصد از سهام شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران به نرخ پایه هر سهم 2484 ریال دوشنبه 14 اسفند از سوی سازمان خصوصی‌سازی در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود.
بنابر این گزارش، سازمان خصوصی سازی ۱۴میلیون و ۹۹۹هزار سهم شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران را که از این تعداد ۷۴۹ هزار و ۹۵۰سهم آن ترجیحی است، به نرخ پایه هر سهم ۲۴۸۴ ریال دوشنبه ۱۴اسفند روی میز فروش بازار سوم می‌گذارد.
ارزش پایه این بلوک 2/37 میلیارد ریال است که به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط و با شرایط 30درصد نقد و بقیه اقساط 5/2 ساله به مزایده می‌رود. شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران با سرمایه 15میلیارد ریال در زمینه مدیریت طراحی و احداث ساختمان و شهرک سازی مدیریت و اجرای انتقال فناوری‌های نوین ساختمانی و انرژی‌های نو فعالیت می‌کند و از سهامداران عمده آن سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.
در همین حال، دو بلوک ۵/۲ و ۵/۴ درصدی حق تقدم استفاده نشده بانک گردشگری به نرخ پایه هر سهم جدید ۵۰۰ریال با شرایط یکجا و نقد طبق رویه معمول پایاپای، به ترتیب در ۵ و ۶ اسفند‌ماه از سوی بانک گردشگری در بازار دوم به فروش می‌رود.
سهام بانک آینده در فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود
از سوی دیگر، مدیر عامل شرکت فرابورس ایران از پذیره‌نویسی ۲میلیارد سهم بانک آینده به قیمت هر سهم هزار ریال از روز شنبه پنجم اسفند به مدت ۷ روز خبر داد. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، امیر ‌هامونی با اعلام این خبر افزود: بانک آینده با سرمایه ۸هزار میلیارد ریال در نظر دارد ۲هزار میلیارد ریال یعنی معادل ۲۵درصد از سرمایه اولیه را از روز شنبه پنجم اسفند به مدت ۷روز از طریق پذیره‌نویسی عمومی در فرابورس تامین کند.
وی درخصوص نحوه تامین سرمایه بانک در شرف تاسیس آینده تصریح کرد: سرمایه اولیه بانک 8 هزار میلیارد ریال است که از این مبلغ 6هزار میلیارد ریال توسط موسسین و 25درصد باقی مانده به مبلغ 2هزار میلیارد ریال با پذیره‌نویسی تامین می‌شود. وی ضمن تاکید به ممنوع بودن خرید سهام با استفاده از کد خرید گروهی «ددد» برای کارگزاران اظهار داشت: تمام خریداران برای خرید سهام نیاز به کد معاملاتی دارند و در صورت نداشتن کد می‌توانند با مراجعه به یکی از کارگزاری‌های فرابورس به درخواست کد معاملاتی اقدام کنند.
هامونی درخصوص تعداد سهام پذیره‌نویسی توضیح داد: حداقل تعداد سهام مورد پذیره‌نویسی برای اشخاص حقیقی ۱۰هزار سهم و حداکثر یک میلیون سهم و همچنین برای اشخاص حقوقی حداقل۱۰۰هزار سهم و حداکثر ۲میلیون سهم تعیین شده است.