گروه بورس- مجید اسکندری: فرابورس ایران روزگذشته را با رشد بیشتر نمادهای حاضر سپری کرد، اگر چه ارزش مبادلات این بازار در مقایسه با روزدوشنبه اندکی کاهش را تجربه کرد.
به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، بازار روزچهارشنبه فرابورس، رونق ساختمانی‌ها را به دنبال داشت و نمادهای آس پ، مسکن شمال شرق و مسکن تهران رشد قابل توجهی را در بازار شاهد بودند. براساس این گزارش، روزگذشته بیش از ۷۸ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۳۳۹ میلیارد ریال در ۹۸۴۴ دفعه دادوستد شد.

این معاملات در شرایطی صورت گرفت که نماد «شراز» بابیش از 60 میلیون صف خرید همراه بود و قند چهارمحال نیز که بعد از عرضه اولیه، 2 میلیون سهم آن در بازار عرضه شده بود، در پایان معاملات شاهد عرضه نشدن صف خرید خود بود. روزگذشته بانک خاورمیانه با ارزش معاملات 37 میلیارد ریالی صدرنشین بازار بود. پس از این نماد، ذوب آهن با ارزش مبادلات 20 میلیارد ریالی و قند شیروان با ارزش مبادلات 17 میلیارد ریالی، به کار خود پایان دادند.
در همین حال، بانک خاورمیانه با معاملات ۳۷ میلیون سهمی، حق تقدم بانک گردشگری با معاملات ۱۲ میلیون سهمی و ذوب آهن با معاملات ۶ میلیون سهمی، بیشترین حجم معاملات بازار فرابورس را دارا شدند.
ارقام یاد شده حاکی از آن است که روزگذشته ذوب آهن، معاملات کم رونقی را در بازار تجربه کرده است. از سوی دیگر بیمه نوین با حجم مبادلات یک هزار سهمی و ارزش مبادلات یک میلیون ریالی، کم اقبال‌ترین نماد روزگذشته بازار بود. گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از روند معاملات روزگذشته فرابورس، حاکی از آن است که پالایش نفت شیراز و قند چهارمحال با 5 درصد افزایش قیمت، بیشترین رشد را در بازار دیروز فرابورس تجربه کردند. در همین حال بالاست، ثشرق، تدبیرگران فارس و خوزستان، آس پ، ثتران و ثشرق به ترتیب 97/4 درصد، 97/4درصد، 95/4 درصد، 73/4 درصد، 66/4 درصد و 65/4 درصد رشد را به ثبت رساندند.
در بازار دیروز فرابورس، ۸۴ نماد دادوستد شدند که در این میان، ۴۳ نماد با رشد قیمت و ۱۹ نماد با افت قیمت مواجه شدند و ۲۲ نماد نیز تغییری در قیمت خود مشاهده نکردند.
همچنین دربازار ابزارهای نوین مالی که در آن هر برگه اوراق مشارکت و صکوک به ارزش یک میلیون ریال خرید و فروش می‌شود، بیشترین حجم معاملات به ترتیب از آن سه نماد مشارکت گهر، 49هزار برگه، گواهی سپرده انصار، 45 هزار و 605 برگه و اجاره امید، 13هزاربرگه بود.
طبق اعلام ناظر فرابورس، نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده مدت دار وی‍ژه سرمایه‌گذاری عام بانک انصار، پس از پرداخت سود علی الحساب ماهانه و همچنین نماد معاملاتی بانک حکمت ایرانیان، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد،معامله شد. در این روز، هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن هم با افزایش یک تا ۵/۴ درصدی قیمت همراه بود و در مرز ۶۳۰ هزار ریال خرید و فروش شد.
درج ایتالران در بازار پایه
در همین حال، شرکت ایتالران به عنوان یکصد و بیست و یکمین نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس درج شد.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، طبق تبصره «ب» ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه شرکت فرابورس، شرکت ایتالران که در زمینه تولید محصولات بتنی، سیمانی و گچ فعالیت می‌کند، به عنوان یکصدوبیست و یکمین نماد معاملاتی در بازار پایه درج شد.
عرضه حق تقدم استفاده نشده بانک گردشگری
افزون بر این، 180میلیون سهم معادل 5/4 درصد از سهام حق تقدم استفاده نشده بانک گردشگری به نرخ پایه هر سهم 500 ریال روز یکشنبه 15بهمن در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، بانک گردشگری، ۱۸۰میلیون سهم معادل ۵/۴ درصد از حق تقدم استفاده نشده را به ارزش ۹۰ میلیارد ریال و قیمت پایه ۵۰۰ریال یکشنبه ۱۵بهمن یکجا و نقد طبق رویه معمول پایاپای در بازار دوم عرضه می کند. یادآور می‌شود بانک گردشگری دوم آذر۸۹ ، ۱۰۰ میلیارد ریال از سهام خود را با قیمت اسمی هر سهم۱۰۰۰ ریال در بازار سوم فرابورس پذیره نویسی کرد و بلافاصله پس از پذیرش و ثبت، معاملات آن در بازار دوم آغاز شد.
وضعیت سهام بانک آرین
در همین حال، شرکت فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس مصوبه چهل‌وپنجمین جلسه هیات پذیرش فرابورس ایران پذیرش سهام شرکت بانک الکترونیکی آرین از فهرست نرخ‌های بازار دوم فرابورس ایران لغو شد.
در این اطلاعیه‌ آمده است: براساس ماده 53 دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، معاملات سهام شرکت بانک الکترونیکی آرین در بازار پایه انجام خواهد شد.