گروه بورس- هدیه لطفی: فرابورس ایران در حالی اولین روز کاری هفته را در شرایط نسبتا متعادلی آغاز کرد که انتظار می‌رود عرضه‌های بلوکی از یک سو و همچنین عرضه اولیه سهام پالایشگاه لاوان از سوی دیگر هفته پرجنب و جوشی را برای این بازار به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار ما، در مجموع روز گذشته بیش از ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار برگه اوراق بهادار در میان سهامداران فرابورسی جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات به ۲۷۵ میلیارد ریال رسید که ذوب‌آهن اصفهان با مبادله ۵/۱۵ میلیون سهم به ارزش ۵۲ میلیارد ریال، بیشترین حجم مبادلات این بازار را به خود اختصاص داد.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق مشارکت مجد با خرید و فروش 2/31 میلیارد ریال از اوراق، معاملات پرتوجهی داشت و گواهی سپرده انصار، اجاره امید و اجاره سامان نیز هر کدام به ترتیب دادوستد 2/19، 7/13 و 5/13 میلیارد ریالی را شاهد بودند.
افزون بر این، در بازار دیروز ۳۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار سهم از سهام شرکت بانک قوامین به صورت بلوکی معامله شد. ارزش معاملات مزبور معادل ۴۷۸ میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال بود. از سوی دیگر قندی‌ها و ساختمانی‌های حاضر در فرابورس هم روز مثبتی را پشت سر گذاشتند، به طوری که قند چهارمحال و قند شیروان هر کدام حدود ۵ درصد نوسان مثبت را به ثبت رساندند. سرمایه‌گذاری مسکن تهران و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق نیز از دیگر نمادهای مثبت دیروز بودند.
این در حالی است که برخلاف روزهای گذشته، امتیاز تسهیلات بانک مسکن با افت قیمت مواجه شده و نوسان منفی در محدوده سه تا 5 درصد را تجربه کردند.
از پالایشگاه‌ها چه خبر؟
همچنین روز گذشته مدیرعامل فرابورس از پیگیری نهایی شدن اطلاعات پالایشگاه تهران و بازگشایی نماد آن و عرضه اولیه 5 درصد سهام پالایشگاه لاوان طی روزهای آینده خبر داد.
امیر هامونی در رابطه با آخرین وضعیت عرضه اولیه سهام شرکت مشمول اصل ۴۴ پالایشگاه لاوان اظهار کرد: این شرکت در حالی اطلاعات لازم را ارائه کرده که باید بودجه آن به تایید سازمان بورس برسد، تا زمینه عرضه اولیه سهام در بازار دوم فرابورس فراهم شود.
وی ادامه داد: بنابراین با توجه به آخرین مهلت واگذاری سهام آن در فرابورس تا 12 بهمن، انتظار می‌رود 5 درصد از سهام پالایشگاه لاوان طی هفته جاری یا اوایل هفته بعد برای عموم عرضه اولیه شود.
به گفته این مقام مسوول، دلیل پذیرش در بازار دوم فرابورس این شرکت مشمول اصل ۴۴ با سرمایه ۱۱۴ میلیارد تومانی ناشی از تعهد سهامداران عمده به عرضه اولیه ۵ درصد سهام است که برای پالایشگاه تهران هم رخ داد.
هامونی در رابطه با دیگر شرکت پالایشگاهی مشمول اصل 44 و فرابورسی یعنی پالایشگاه تهران هم توضیح داد.
پیگیری‌ها برای بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت همچنان ادامه دارد، تا با نهایی شدن اطلاعات، شرایط بازگشت آن به فرابورس مهیا شود، ولی زمان دقیق و قطعی نمی‌توان برای بازگشایی نماد پالایشگاه تهران اعلام کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مراحل آماده‌سازی عرضه 27 درصد سهام پتروشیمی باختر نیز در دستور کار قرار دارد.
عرضه بلوکی گسترش و توسعه صنعت
افزون بر این، بلوک 100درصدی شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت به نرخ پایه هر سهم 11هزارو 554 ریال، سه‌شنبه 24 بهمن از سوی سازمان خصوصی‌سازی در بازار سوم عرضه می‌‌‌شود. بنابر این گزارش، سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، 85میلیون سهم معادل 100درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت را به ارزش 982میلیارد و 90میلیون ریال، سه شنبه 24 بهمن در بازار سوم عرضه می‌‌‌کند.
براساس این گزارش، قیمت پایه هر سهم ۱۱هزارو ۵۵۴ ریال و شرایط عرضه یکجا و نقد یا نقد و اقساط و به صورت ۲۰درصد نقد مابقی اقساط ۵ ساله در نظر گرفته شده است.
این شرکت با سرمایه 850 میلیارد ریال، در حوزه انجام هرگونه عملیات و خدمات مالی و اعتباری و تسهیلاتی، بازرگانی برای واحد‌های صنعتی و خدماتی تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران فعالیت می‌کند.
پرداخت سود سهامداران حقوقی
در همین حال، معاون اجرایی شرکت فرابورس از پرداخت سود سهامداران حقوقی خبر داد و گفت: طبق مصوبه مجمع عمومی عادی سالانه در 24 خرداد، سود همه سهامداران حقوقی فرابورس پرداخت شد. محسن حمیدیان با اعلام این خبر افزود: طبق مصوبه مجمع عمومی عادی سالانه در 24 خرداد مبنی بر پرداخت سود نقدی به مبلغ 400 ریال به ازای هر سهم بابت عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفند 1390، سود همه سهامداران حقوقی واریز شد.
وی با اشاره به اینکه سود سهامداران حقیقی هم پیش از این واریز شده بود خاطرنشان کرد: آن دسته از سهامداران حقیقی هم که تاکنون شماره حساب خود را به این شرکت اعلام نکرده‌اند می‌توانند شماره حساب یکی از بانک‌های ملی، ملت و پاسارگاد خود را به امور سهام شرکت فرابورس اعلام کنند تا سود سهامشان واریز شود.