روزی برای آینده!

گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد وستد سهام امروز در شرایطی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه بازار را در سرفصل جدیدی از حرکت خود قرار داده است.

انتخابات ریاست جمهوری به دلیل تعیین خط‌مشی اقتصاد کشور و متغییرهای کلان برنامه‌ریزی کشور، از اهمیت بالایی برخوردار است که از این جهت تغییر دولت در تمام کشورها سرفصل مهمی ‌‌‌در حرکت آتی بازار‌‌ها به شمار می‌‌‌رود. لذا نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری برای معامله‌‌گران بااهمیت تلقی می‌‌‌شود. در این میان فرضیات کنونی در مورد نتایج انتخابات می‌‌‌تواند حرکت آتی بازار را مشخص کند. دو فرضیه رسیدن انتخابات به دور دوم یا تعیین تکلیف انتخابات در دور اول نخستین فرضیات قابل طرح است. اگر چه با توجه به میزان شرکت‌‌کنندگان شانس رسیدن انتخابات به دور دوم کم است اما این فرض به معنای بلاتکلیفی بازار در هفته آینده و تشدید شرایط جامعه خواهد بود که این امر فشار قابل‌ملاحظه‌‌ای را به بازار وارد خواهد ساخت. در هر شرایطی البته باید در نظر داشت که با توجه به تمرکز انتخابات بر مسائل اقتصادی، تغییرات گسترده در کادر مدیریتی حوزه اقتصاد، غیر قابل اجتناب خواهد بود.

مساله انتخابات که در صدر خبرهای تمامی‌‌‌شبکه‌‌های خبری داخلی و شبکه‌‌های خارجی و حتی شبکه‌‌هایی نظیر بلومبرگ قرار دارد، سبب شده است تا تمام خبرهای حوزه سیاسی و اقتصادی تحت تاثیر قرار گیرد. در این میان انتخابات سبب شده است تحولات اخیر سیاسی کشور حداقل در شرایط کنونی دور از چشم‌ها قرار گیرد.

در کنار مسائل داخلی در حوزه بین‌‌الملل معامله‌‌گران با انتشار آمار مصرف‌‌کنندگان و بیکاری در ایالات متحده با نشانه‌‌هایی از بهبود اقتصادی مواجه شدند که این امر با رشد بهای مواد خام و افت بهای طلا همراه شد. در بازار فلزات بهای طلا که تحت تاثیر کاهش ارزش دلار اندکی افزایش یافته بود با بهبود شاخص‌‌های اقتصادی رو به افت گذاشت. در همین حال در بازار فلزات رنگین بهای مس در بالای مرز ۵هزار دلار حالت پایداری یافته است و به ۵ هزار و ۲۶۶دلار در هر تن نیز رسیده است. میزان واردات مس به چین نیز در ماه گذشته به ۴۲۲هزار تن رسید که رکوردی در سال جدید محسوب می‌‌‌شود. بهای سرب نیز به مرز یک هزار و ۸۰۰دلار در هر تن رسیده است. بهای روی اما هنوز در زیر مرز یک هزار و ۶۵۰ دلار باقی مانده است. در بازار بیلت بورس فلزات لندن بهای بیلت یک دلار از مرز ۳۵۰دلار در هر تن عبور کرده است که پس از مدت‌ها تحرکی به شمار می‌‌‌رود. بهای نفت نیز از مرز ۷۰دلار در هر بشکه عبور کرده هر چند که بهای گاز متناسب با نفت رشد نکرده است. این امر سبب خواهد شد تا پتروشیمی‌‌‌های گازی بتوانند با بهای مواد اولیه کمتری نسبت به پتروشیمی‌های نفتایی (که بهای نفتا رشد چشمگیری یافته است) به ارائه محصول بپردازند. این امر سبب خواهد شد حرکت بهای محصولات پتروشیمی ‌‌‌با تاخیر همراه شود.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بر خلاف انتظار اولیه کارشناسان مبنی بر تحت تاثیر قرار گرفتن معاملات از نزدیکی زمان انتخابات ریاست جمهوری در سایه خرابی سیستم معاملات قرار گرفت. سیستم معاملات با مشکل سرور اصلی با تاخیری نزدیک به دو ساعت در برخی از ایستگاه‌‌های معاملاتی کار خود را آغاز کرد که همین امر به عدم حرکت مناسب بازار در زمان اولیه معاملات منجر شد.در این بین مشکلاتی در نماد تازه وارد بانک صادرات نیز مزید بر علت شده تا بازار نتواند حرکت واقعی خود را به نمایش بگذارد.

در بازار روز چهارشنبه در گروه بانکی معامله‌‌گران شاهد معامله باقی سهام بانک صادرات بودند که از روز سه شنبه باقی مانده بود. روز سه شنبه معامله‌‌گران شاهد ۹۸۲میلیون سهم بودند و باقی این سهام روز گذشته معامله شد. در این میان انتشار آمار خریداران روز اول عرضه بانک صادرات نشان از حضور برخی از سهامداران حقیقی دارد که حضور این گروه به تزریق نقدینگی جدید در بازار سهام و عدم تاثیر‌پذیری بازار از مساله کمبود نقدینگی منجر شده است. با توجه به آمار برآوردی از خریدهای روز اول به نظر می‌‌‌رسد سهام بانک صادرات کاملا به لحاظ حرکتی تابع خواست سهامداران جدید خود قرار گرفته است به ویژه آنکه سازمان خصوصی‌‌سازی وکالتی برای عرضه سهام جدید از این بانک ندارد.

در گروه بانکی همچنان بانک ملت درگیر عرضه‌های برخی از سهامداران درصدی خود است.

در گروه تصفیه نفت برگزاری مجمع فوق‌العاده پالایشگاه اصفهان به خروج مدیریت این شرکت از حیطه دولت منجر شده است. این مجمع تعدیل منفی پالایشگاه را نیز تایید کرده است که انتظار می‌‌‌رود به بازگشایی این نماد در میانه هفته جاری منجر شود.این مجمع بر ارزش بلوک دولتی نیز تاثیر خواهد گذاشت به ویژه آنکه دارایی دولتی در این شرکت به دو عضو بیشتر در هیات مدیره شرکت منجر نشد.

در گروه کانی غیر فلزی سرمایه گذاری بانک ملی مجددا سهام خود در شرکت کاشی اصفهان را عرضه خواهد کرد. انتظار می‌‌‌رود این عرضه در راستای تغییرات مدیریتی در این شرکت صورت گیرد. سرمایه‌گذاری بانک ملی پیش از این در سال جاری مدیریت صدرا را نیز واگذار کرده است.

در گروه فلزی فولاد خوزستان در گزارش حسابرسی شده خود مجددا با کاهش سود همراه شد.براساس آمار منتشره سود فولاد خوزستان از یک هزار و ۲۴۹ریال به ۹۶۳ریال برای سال ۸۷ کاهش یافت که انتظار می‌‌‌رود بخش عمده‌‌ای از این سود تقسیم شود.

در گروه برقی مصاحبه مدیرعامل مدیریت پروژه‌‌های نفتی ایران مپنا و اعلام حجم ۵/۳میلیارد یورویی قراردادهای این شرکت در حوزه نفت سبب تشکیل صف خرید در این نماد شد. مدیرعامل مپنا طرح یوتیلیتی (تاسیسات جانبی) فازهای ۱۵ و ۱۶ گاز پارس جنوبی، یوتیلیتی شرکت پتروشیمی‌‌‌فجر، توسعه یوتیلیتی پتروشیمی‌‌‌مبین، «بسته سی» طرح توسعه پالایشگاه اصفهان، تهیه یکصد دستگاه توربو کمپرسور برای شرکت گاز و پروژه شیرین‌‌سازی گاز تولیدی فاز‌‌های ۴ تا ۶ میدان‌‌های گازی پارس جنوبی را از جمله پروژه‌‌های در دست اجرای شرکت مپنا در بخش نفت و گاز عنوان کرد. هر چند که به گفته مدیرعامل مپنا برخی از طرح‌‌های شرکت با مشکل تامین اعتبار مواجه است.

در گروه حمل و نقل شاخص بالتیک پس از دستیابی به رکورد ۴هزارو ۲۹۰واحد راه بازگشت را در پیش گرفته و به سه هزارو ۴۸۳واحد رسیده است. این افت می‌تواند بر میزان درآمد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاثیر بگذارد به ویژه آنکه بهای نفت کوره و گازوییل به عنوان سوخت و هزینه عمده سفرهای شرکت با رشد مواجه شده است.

در مجموع روز چهارشنبه ۱۱میلیارد تومان سهام به‌رغم قطعی برخی از ایستگاه‌‌های معاملاتی معامله شد. شاخص نیز به مدد درگیری نماد ملی مس در ضوابط رفع گره معاملاتی با ۶۴واحد رشد مواجه شد تا بازدهی ۸۸/۲درصدی بازار در هفته گذشته، بازدهی بازار را در سال جاری به ۲/۱۷درصد برساند.