موج- پذیرش شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌‌به صورت هلدینگ در بورس با توجه به نامشخص بودن پرتفوی دچار مساله شده است که شرکت بورس در حال بررسی آن است.

محمد رضا رستمی، ‌‌معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران، با اشاره به اتمام پذیرش بانک‌‌ها در بورس، از ورود سه شرکت بیمه‌‌ای و حفاری شمال به عنوان پروژه‌‌های بعدی شرکت بورس در پذیرش نام برد. وی اظهار داشـت: در میان شرکت‌‌های بیمه‌‌ای، بیمه آسیا در تکمیل فرآیند پذیرش در صدر قرار دارد. وی با اشاره به نهایی شدن پذیرش شرکت حفاری شمال تا یکی دو ماه آینده، از شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌‌NPCبه عنوان شرکت مهمی‌‌نام برد که شرکت بورس در حال انجام مراحل پذیرش آن است. به گفته وی؛ پذیرش NPC به صورت هلدینگ در بورس با توجه به نامشخص بودن پرتفوی دچار مساله شده است که شرکت بورس در حال بررسی آن است. رستمی‌‌با اشاره به حضور پتروشیمی‌‌های بندر امام، بوعلی و مارون در پرتفوی NPC، بر ترجیح شرکت بورس بر ورود همزمان شرکت‌‌های زیرمجموعه به صورت جداگانه با شرکت ملی صنایع پتروشمی‌‌در جهت شفاف‌‌سازی بیشتر تاکید کرد. وی ورود NPC به بورس را منوط به مذاکرات نهایی با سازمان‌‌های بورس و خصوصی‌‌سازی ذکر کرد. وی همچنین درج نام شرکت سیمان فارس نو به عنوان یک شرکت غیر اصل ۴۴ را منوط به برگزاری مجمع آن ذکر کرد.

فرآیند پذیرش

معاون شرکت بورس با اظهار تاسف از نقش کمرنگ مشاوران و کارگزاران در پذیرش شرکت‌‌ها در بورس، بر افزایش نقش شرکت‌‌های مشاوره‌‌ای و کارگزاران در تهیه امیدنامه‌‌ها و گزارش‌‌ها وارتباط آنها با بورس تاکید کرد.

وی یاد آور شد: درحال حاضر بسیاری از فعالیت‌‌های مربوط به جذب شرکت‌‌ها به بورس را خود شرکت بورس انجام می‌‌دهد.

شفافیت امیدنامه‌‌ها

وی با تاکید بر شفاف‌‌تر شدن فرمت امیدنامه‌‌ها، گفت: تلاش داریم تا در امیدنامه‌‌ها اطلاعات بیشتری برای تحلیل‌‌گران و فعالان بازار سرمایه ارایه دهیم. وی با اشاره به انتشار امیدنامه بانک‌‌ها، یاد آورشد: در امیدنامه بانک‌‌ها این مساله مورد توجه قرار گرفت بطوری که امیدنامه بانک صادرات از شفافیت بیشتری نسبت به امید نامه دو بانک دیگر برخوردار بود. رستمی‌‌اضافه کرد: در شرکت‌‌های بیمه‌‌ای نیز تلاش داریم تا این روند رو به جلو افزایش یابد. وی در ادامه به تشکیل یک گروه کارشناسی در شرکت بورس قبل از مطرح شدن پرونده در هیات پذیرش اشاره کرد. به گفته وی؛ در تمامی‌‌صنایع، گروه کارشناسی متخصص برای غنی‌‌سازی امیدنامه‌‌ها تشکیل خواهد شد.

بازاریابی پذیرش

رستمی ‌‌در خصوص بازاریابی ناشران و شرکت‌‌های قابل پذیرش، بر ورود شرکت‌‌های غیر اصل ۴۴ در بورس تاکید کرد.

وی با بیان اینکه باید قادر به جذب شرکت‌‌های خصوصی در بورس باشیم، ادامه داد: این برداشت که عنوان می‌‌شود که شرکت‌‌های خصوصی علاقه‌‌ای برای ورود به بورس ندارند درست نیست، بلکه مساله آشنا نبودن آنها با مکانیزم بورس است که باید با بازاریابی مناسب جذابیت‌‌های بورس برای آنها مشخص شود.

وی اضافه کرد: ضمن انجام مطالعات دراین زمینه، از کانون کارگزاران درخواست کرده‌ایم تا در این بخش فعالیت بیشتری داشته باشد.

نظارت بر حسن اجرای قوانین

به گفته رستمی، تشکیل کمیته بازار در بررسی نوسانات قیمت سهام نیز از مواردی بود که دراین جلسه بدان اشاره شد.

وی با اشاره به نهایی شدن آیین نامه این کمیته گفت: با تشکیل این کمیته ۳-۴ شرکتی که از نوسانات غیر عادی برخوردار بودند، مورد بررسی و نماد ۲ شرکت از آنها متوقف شد.

وی یادآورشد: به تازگی بدون وجود خبر جدید یا فعالیتی خاص در شرکت‌‌ها، شاهد نوسانات غیر منطقی در قیمت سهام برخی از شرکت‌‌ها هستیم، بنابراین با تشکیل این کمیته درتلاشیم تا از متضرر شدن سرمایه‌‌گذاران و بروز شایعات در بازار سرمایه جلوگیری کنیم. وی از راهبری شرکتی، نظام روابط سرمایه‌‌گذاری و کنترل‌‌های داخلی به عنوان مسایلی نام برد که حوزه ناشران در حال تهیه مقررات مربوط به آن می‌‌باشد که پس از تهیه و نهایی شدن آن از سوی سازمان بورس به ناشران ابلاغ خواهد شد.

میزهای صنعت

وی خبراز تشکیل میزهای صنعت در حوزه ناشران داد و گفت: برای هر کدام از صنایع سیمان، پتروشیمی، دارو، بانکداری و مالی، معدنی، فولادی یک میز صنعت در شرکت بورس تشکیل می‌‌شود. وی ادامه داد: این میز به صورت ماهانه برای یکی از صنایع موجود در بورس با حضور کارشناسان بورس، صنعت و فعالان حاضر تشکیل خواهد شد.

آئین نامه انضباطی کارگزاران

رستمی ‌‌به برنامه شرکت بورس در بازنگری نظارت شرکت بورس بر کارگزاران اشاره کرد. وی گفت: براین اساس بازرسی شرکت‌‌های کارگزاری در مناطق تهران و شهرستان‌‌ها به تالارهای منطقه‌‌ای واگذار می‌‌شود. به گفته وی؛ همچنین آیین نامه عضویت اعضاء درتهران بر اساس مطالعات تطبیقی صورت گرفته با بورس کره در حال نهایی شدن است. وی از آیین نامه انضباطی کارگزاران و تغییر روش دریافت اطلاعات از کارگزاران به عنوان دیگر برنامه‌‌های حوزه معاونت بر ناشران و اعضاء نام برد.