بورس نیوز - نوسان قیمت سهام شرکت‌‌ها در بورس طی سال‌‌های اخیر نشان از یک بازار پر فراز و نشیب دارد. شاخص کل بورس بعد از یک افت شدید هنوز به مرز ده هزار واحد قدم نگذاشته است، هر چند عرضه سهام برخی شرکت‌‌‌های مهم تولیدی‌‌، مالی و خدماتی توانسته است سبب ایجاد یک شوک افزایشی به جهت اشتیاق فعالان به خرید و فروش این گونه سهام شود، ولی همانطور که گفته شد این تنها یک شوک مقطعی و زودگذر بوده است.

امین دلیری، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی و مدرس دانشگاه‌‌‌؛ ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت‌‌: سازمان خصوصی‌‌سازی که هر از چند گاهی در پی ایجاد رونق در بازار بورس اقدام به واگذاری سهام چند شرکت دولتی می‌‌‌کند، تنها در حکم یک مسّکن عمل کرده و هرگز نتوانسته است تغییرات اساسی در بورس ایجاد کند.

وی افزود‌‌: یکی از مهمترین دلایل ناکامی‌‌‌سازمان خصوصی‌‌سازی در توسعه بازار سرمایه نبود سیاست مدون و روشن برای واگذاری شرکت‌‌‌های دولتی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی است و دلیل دیگر نیز اثرات غیر مستقیم بحران مالی جهانی بر اقتصاد ایران است.

دلیری با اشاره به نبود سیاست مدون و روشن برای واگذاری شرکت‌‌های دولتی خاطر نشان کرد: در حال حاضر هنوز یک برنامه بلند مدت که دورنمای سیاست‌‌‌های واگذاری را برای خریداران و متقاضیان بازار سرمایه ترسیم کند تا بتوانند تصمیم درست برای سرمایه‌گذاری‌‌‌های بلند مدت یا کوتاه مدت خود اتخاذ کنند، وجود ندارد و عرضه سهام شوک آلود، خود مبین این بازار عاری از یک روال منطقی و معمول است.