بازار ناپایدار!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه‌‌های سنگینی بود که برخی از صف‌‌های خرید بازار را تحت تاثیر قرار داد.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغازکردند که برگزاری مناظره‌‌های تلویزیونی و نتایج آنها مهمترین موضوع بحث معامله‌‌گران و کارشناسان بازار بود. برگزاری مناظره‌‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته سبب شد تا معامله‌‌گران در مورد نتایج انتخابات با ابهام جدی مواجه شوند. در هفته گذشته بخشی از کارشناسان بازار معتقد به تعیین نتیجه انتخابات در دور اول بودند که اینک به نظر نمی‌‌‌رسد این امر قابل تحقق باشد.

در صورت رسیدن انتخابات به دور دوم، بازار سهام با یک هفته برزخی مواجه خواهد بود که برای برخی از معامله‌‌گران فرصتی برای بررسی بازار و البته خریدهای ارزان‌‌تر خواهد بود. در این شرایط برخی از معامله‌‌گران با عرضه سهام به استقبال چنین برداشتی از زمان بندی بازار رفته اند.از سویی افزایش ابهام در نتیجه احتمالی انتخابات عملا تصمیم‌‌گیری بلند مدت را غیر ممکن کرده است که این امر می‌‌‌تواند به معنای تصمیم‌‌گیری کوتاه مدت و ناپایداری روندهای قیمتی باشد.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در ابتدای وقت معاملاتی با عرضه‌‌های سنگین در نمادهای عمده بازار نظیر فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری‌های صنعت و معدن و ملی و مپنا مواجه بودند که در این میان تنها فولاد مبارکه توانست در برابر عرضه‌‌های سنگین مقاومت کند.

در همین حال فولاد مبارکه که با شایعاتی در مورد برگزاری مجمع فوق‌العاده انتخاب اعضای هیات مدیره مواجه است، دیروز با خریدهای سنگینی روبرو شد که به نظر می‌‌‌رسد هدف از آن مجمع فوق العاده شرکت باشد. در بازار دیروز ۴۳میلیون سهم فولاد مبارکه معامله گردید و در نهایت صف خرید ۴میلیونی برای شرکت تشکیل شد. در همین حال فولاد مبارکه دیروز عبور از مرز روانی ۲هزار ریال را تجربه می‌‌‌کرد که همین امر نیز می‌‌‌تواند توجیه کننده عرضه‌‌های سنگین باشد.

در بازار دیروز همچنین موضوع عرضه اولیه بانک صادرات موضوع مورد توجه معامله‌‌گران بود. به‌رغم اعلام زمان معارفه بانک صادرات توسط مسوولان این بانک هنوز اطلاعات این بانک از سوی بورس منتشر نشده است. انتظار می‌‌‌رود بانک امروز (یکشنبه)با انتشار اطلاعات مواجه شود هر چند که حتی رخداد این مساله نیز نمی‌‌‌تواند به معنای عرضه این بانک در روز سه شنبه باشد، چرا که بازار سهام نیاز به وقت بیشتری برای تجزیه و تحلیل

اطلاعات دارد. در بازار دیروز در گروه بانکی معامله‌‌گران با توجه به تشکیل صف فروش برای بانک سینا شاهد عدم استقبال از عرضه حق تقدم‌های استفاده نشده بانک سینا بودند که این امر سبب شد معامله ۱۴میلیون حق تقدم استفاده نشده این بانک به روزهای آتی و پس از اصلاح قیمت موکول شود.

در گروه واسطه گری مالی، سرمایه‌‌گذاری صنعت و معدن و ملی دیروز عرضه‌‌های سنگینی را تجربه کردند که در نماد صنعت ومعدن دیروز برای دقایقی صف فروش تشکیل شد که حمایت صورت گرفته از این نماد به تعادل مجدد این نماد منجرشد.

در گروه دارویی دیروز رقم خوردن اولین معامله بعد از برگزاری مجمع عمومی‌‌‌داروسازی زهراوی سبب شد این نماد در بازگشایی نماد با رشد ۷/۲۲درصدی مواجه شود.

در گروه فلزی آخرین معاملات عصر جمعه به تغییر جدی در بازار فلزات رنگین منجر نشد که همین امر سبب شد تا صف خرید ملی مس و تاثیر مثبت آن بر نماد سرمایه‌‌گذاری معادن و فلزات پابرجا بماند.

در گروه خودرویی، دبیر انجمن قطعه سازان از مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت در افزایش سقف اعتباری ایران خودرو و ساپکو خبر داد.

بر اساس این مصوبه سقف اعتباری ایران خودرو هزار‌‌میلیارد تومان و سقف اعتباری ساپکو توسط بانک ملی ۷۰۰‌‌میلیارد تومان افزایش یافته که این دو مورد به تصویب بانک مرکزی رسیده و در مرحله اجرایی شدن قرار دارد. وی افزود: بر اساس تصمیم دیگری که اخیرا به تصویب بانک مرکزی رسیده است شرکت‌های دارای بدهی معوق کمتر از دو‌‌میلیارد تومان مشمول استمهال یک ساله بدهی خود می‌شوند و علاوه بر این شرکت‌هایی که فعال و در حال تولید باشند تا ۷۰‌‌درصد میزان فروش خود از تسهیلات بانکی برخوردار

خواهند شد.

دبیر قطعه سازان میزان طلب شرکت‌‌های قطعه سازی از دولت را حدود ۷۰۰میلیارد تومان ذکر کرده است. در بازار سهام به‌رغم نزدیکی مجمع عمده ترین خودرو سازان بازار از حرکت عمومی‌‌‌که در سال‌های گذشته به عنوان بهار خودروسازان یاد می‌‌‌شد، خبری نیست. در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌‌های سنگین بود که به معامله ۸/۱۹میلیارد تومان سهام منجر شد. شاخص نیز ۳/۴۱واحد

رشد کرد.