گزارش فدراسیون جهانی از بورس تهران

دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام در هفته جاری در شرایطی به فعالیت خود ادامه می‌دهد که نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و تبعات آن به ویژه مسائلی که در مناظره‌‌های انتخاباتی بیان می‌‌‌شود، می‌‌‌تواند بر روند معاملات تاثیر‌گذار باشد. در همین حال در حوزه بین‌‌الملل در سفر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به منطقه، مواضع جدید واشنگتن در مورد کشورمان تشریح شده‌است. جنب پل حافظ

هفته انتخابات

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در هفته جاری در شرایطی به فعالیت خود ادامه می‌دهد که نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و تبعات آن به ویژه مسائلی که در مناظره‌‌های انتخاباتی بیان می‌‌‌شود، می‌‌‌تواند بر روند معاملات تاثیر‌گذار باشد.

در بازار سهام معامله‌‌گران در پایان هفته جاری با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مواجه می‌‌‌شوند که نتیجه این انتخابات به ویژه هر یک از احتمال‌‌های مبنی بر یک مرحله‌‌ای یا دومرحله‌‌ای بودن انتخابات، می‌‌‌تواند تاثیراتی را بر بازار سرمایه بر جای بگذارد. در همین حال در حوزه بین‌‌الملل سفر باراک اوباما، رییس جمهوری جدید آمریکا به مصر به بیان بی سابقه‌ترین مواضع واشنگتن در مورد کشورمان منجر شده است.

سفر اوباما و همچنین اعلام دعوت رسمی ‌‌‌از کشورمان برای حضور در جلسه گروه «جی‌هشت» در مورد بازسازی افغانستان موجب شده است تا دولت آینده بتواند در مورد سیاست بین‌‌الملل با فضای بی سابقه مواجه شود. اینگونه موضع‌گیری‌ها از سوی اوباما که منطبق با خواست قبلی تهران است (حتی به صورت غیر‌رسمی ‌‌‌صورت گیرد) می‌‌‌تواند به کاهش چشمگیر مشکلات بین المللی کشور منجر شود که این امر موضوعی نخواهد بود که معامله‌‌گران در مورد آن بی‌تفاوت باقی بمانند.

از این رو به نظر می‌‌‌رسد بعد از انتخابات ریاست جمهوری، بازار عملا برای ماه‌‌ها با ریسک سیاسی دیگری مواجه نخواهد بود.

در کنار مسائل سیاسی در حوزه اقتصادی عملا آرامشی کاملی بر حوزه‌‌های اقتصادی حاکم است هرچند که احتمالا این آرامش قبل از تغییرات بعد از انتخابات است؛ چرا که حتی در صورت انتخاب رییس جمهوری کنونی، برخی از حوزه‌‌های اقتصادی شاهد تغییرات گسترده‌‌ای خواهند بود.

در همین حال اما رشد پیوسته بهای نفت تا حدودی از فشار به متغیرهای کلان اقتصاد کشور کاسته است؛ چرا که همزمان، بهای محصولات پتروشیمی‌‌‌و گاز نیز بالا رفته است که در مجموع به نفع خزانه کشور است. این شرایط باعث می‌‌‌شود که دولت آینده به اندازه ماه‌‌های نخست سال جاری با فشار مواجه نباشد. در همین حال کارشناسان بازار با توجه به افت ارزش دلار، در مورد قدرت خرید درآمدهای اخیر دولت با نگرانی نسبی برخورد می‌‌‌کنند.

در همین حال در بازارهای جهانی روند پایداری از بازگشت اقتصادی و کاهش بحران قابل مشاهده است. انتشار آمار بیکاری در آمریکا برخی از کارشناسان را به کاهش بحران امیدوار کرده است که همین امر در رشد بهای نفت و همچین بهای فلزات رنگین منجر شده است. در بازار فلزات بهای مس به عنوان فلزات رنگین رشد مناسبی را تجربه کرده است و در مرز ۵هزار دلار در هر تن حالت با ثبات نسبی را به نمایش گذاشته است.

در همین حال بهای آلومینیوم، روی و سرب نیز رشد مناسبی را به نمایش گذاشته است، اما مهمترین رشد پس از نفت را شاخص بالتیک صورت داده است جایی که این شاخص توانسته به مرز ۴هزار واحد برسد. این رشد قابل‌توجه‌ترین رشدی است که می‌‌‌تواند برای کشتیرانی جمهوری اسلامی‌‌‌ایران موقعیت مناسبی را فراهم می‌‌‌کند.

در بازار محصولات فولادی بهای بیلت در بورس فلزات لندن هنوز نتوانسته است از مرز ۳۵۰ دلار در هر تن عبور کند که این امر می‌‌‌تواند پیام نامناسبی را برای این صنعت داشته باشد؛ هر چند که می‌‌‌توان به انتظار روزهای آینده نیز ماند.در بخش بهای محصولات پتروشیمی‌ ‌‌معامله‌‌گران در انتظار رشد بهای مواد پتروشیمی ‌‌‌هستند.

در درون بازار سرمایه آخرین تحولات حول موضوع عرضه سهام بانک صادرات دور می‌‌‌زند جایی که مشخص نیست آیا امروز (شنبه)زمان برگزاری جلسه معارفه شرکت برگزار خواهد شد یا خیر؟ آنچه مشخص است اینکه مسائل بانک صادرات به قدری پیچیده و مشابه مخابرات است که هر گونه عرضه عجولانه این شرکت می‌‌‌تواند زیان خریداران را به همراه بیاورد.

در همین حال آخرین موضع‌گیری‌های صورت گرفته از سوی مسوولان بورس اگر چه بر عرضه سهام بانک صادرات تاکید دارد اما زمان مشخصی را برای این عرضه ذکر نکرده اند که این مساله می‌‌‌تواند به معنای عدم عرضه سهام در هفته جاری باشد مضافا براینکه تا کنون امید نامه شرکت نیز ارائه نشده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل و رو به رشد بود که در آن تشکیل صف‌‌های خرید در گروه معدنی و فلزی سبب شد تا بازار حالت مثبت داشته باشد. در بازار چهارشنبه معامله‌‌گران در برخی از نمادها نظیر فولاد مبارکه و سرمایه‌‌گذاری ملی نیز در برابر عرضه‌‌های سنگین توانستند مقاومت کنند و همین مساله باعث شد تا بازار فاقد جنبه‌‌های ضعف نیز باشد.

در گروه فلزی مجتمع فولاد گیلان متعلق به خانواده دانیال زاده(مالکین فولاد کاویان)با خرید بلوک ۵/۱درصدی کاویان از سرمایه‌‌گذاری ملی آخرین سهامدار بالای یک درصد این شرکت را نیز از گردونه خارج کرد.

در گروه معدنی معامله‌‌گران همچنان با تشکیل صف‌‌های خرید عمده‌‌ای مواجه بودند که عدم عرضه سهام را با خود به همراه داشت. عدم عرضه سهام نمادهای معدنی سبب شده است معامله‌‌گران در انتظار ضوابط رفع گره باشد که این امر می‌‌‌تواند به رشد قیمتی شتاب دار این نمادها منجر شود.

در گروه تجهیزات با اعلام صورت جلسه مجمع فوق العاده صدرا، انتظار برای بازگشایی این نماد افزایش یافته است. در این گروه به‌رغم انتشار گزارش تراکتورسازی، این نماد در هفته گذشته بازگشایی نشد. در گروه بانکی معامله‌‌گران روز چهارشنبه در ابتدای بازار با ضعف معاملات مواجه شدند که این امر با ادامه بازار کاهش یافت.

در گروه شرکت‌‌های هلدینگی نمادهای سرمایه‌‌گذاری غدیر و پتروشیمی‌‌‌با عرضه‌‌های سهامداران عمده مواجه شدند تا با معامله در نزدیک حجم مبنا، رشد قیمتی را تجربه کنند. در این میان سرمایه‌‌گذاری پتروشیمی‌ ‌‌قرار است با عرضه سهام ملی پتروشیمی‌‌‌توسط سازمان خصوصی سازی در هفتم تیرماه مواجه شود.

در گروه ساختمانی سرمایه‌‌گذاری شاهد روز چهارشنبه شاهد معامله یک بلوک ۶میلیون سهمی‌‌‌ بود. در این گروه برخی از نمادها به دلیل افت شدید قیمتی، روند بازگشتی را در پیش گرفته‌اند که در این میان سرمایه‌‌گذاری ساختمان و نوسازی ساختمان تهران با صف خرید همراه شده‌اند.

در مجموع بازار چهارشنبه بازار رو به رشدی بود که در آن شاخص به میزان ۴/۴۹واحد رشد کرد و حجم معاملات نیز ۱۳میلیارد تومان بود.