گروه بورس - علیرضا باغانی: سهام شرکت نورد و لوله اهواز به زودی در فرابورس معامله می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، سازمان بورس هفته گذشته نماد ۱۵شرکت را از تابلوی بورس حذف کرد که نورد و لوله اهواز هم در میان آن‌ها بود، اما گفته می‌شود این اقدام به دنبال پیشنهاد سهامدار عمده و به منظور ورود شرکت به فرابورس صورت گرفته است.

براساس اخبار رسیده، ایمیدرو که مالک ۴۵درصد از سهام نورد و لوله اهواز است، خواسته تا «فاهواز» از بورس خارج شود تا بتواند سهام این شرکت زیان‌ده را بدون تشریفات قانونی به فولاد مبارکه اصفهان واگذار کند.

گفته می‌شود، واگذاری نورد و لوله اهواز به مبارکه بابت مطالباتی است که مبارکه از ایمیدرو بابت چادرملو دارد و قیمت مناسبی هم برای این معامله مورد توافق قرار گرفته است.

بنابراین گزارش، استراتژی ایمیدرو در خروج شرکت از بورس، فروش آن بدون تشریفات قانونی و رقابت‌های احتمالی بوده است، چرا که در فرابورس سهام شرکت‌ها می‌تواند طی توافق قبلی بین خریدار و فروشنده معامله شود.

واگذاری شرکت نورد و لوله اهواز به فولاد مبارکه که برای سال جاری به ازای هر سهم ۹۲۷ریال زیان شناسایی کرده، شاید بتواند این شرکت را از زیان‌دهی نجات دهد، زیرا پیش از این نورد و لوله برای مبارکه ورق کامزدی تولید می‌کرد که از این بابت هم سود قابل توجهی شناسایی کرد و موفقیت «فاهواز» در این همکاری مشترک سبب شد تا مبارکه تمایل به خرید سهام این شرکت را پیدا کند و در صورت همکاری عمیق‌تر دو شرکت مزبور، به طور قطع حمایت‌های سهامدار عمده‌ای چون مبارکه در تسویه بدهی‌های سنگین شرکت بسیار اثرگذار بوده و شرکت ظرف چند سال به سوددهی خواهد رسید.

نورد و لوله سال گذشته از محل تولید ورق به صورت کارمزدی برای فولاد مبارکه توانست سود عملیاتی شناسایی کند، تا جایی که پس از سال‌ها زیان‌دهی توانست EPSا۵۰تومانی نیز اعلام کند، ولی وقوع بحران اقتصاد جهانی موجب شد تا «فاهواز» دوباره به زیان بنشیند.

نورد لوله اهواز در دو سال گذشته طرح آهن‌ و فولاد خرمشهر را برای خروج خود از زیان‌دهی دنبال می‌کند. اتفاقی که به دلیل کمبود نقدینگی و

عدم تخصیص اعتبار لازم و عدم ارائه تسهیلات بانکی تاکنون به جایی نرسیده، ولی شرکت با استفاده از پتانسیل‌های خود توانسته طرح مزبور را به بیش از ۱۴درصد پیشرفت فیزیکی برساند.

به نظر می‌رسد، با واگذاری نورد و لوله اهواز به فولاد مبارکه، شرکت بتواند با ادامه تولیدات کارمزدی برای مبارکه و استفاده از حمایت‌های این غول فولادسازی از زیان‌دهی نجات پیدا کند.

قیمت سهام نورد و لوله اهواز در بورس تهران با سرمایه ۱۲۰میلیارد ریال، ۵۵۸ریال است.ایمیدرو با دارا بودن ۴۵درصد، سهامدار عمده نورد و لوله اهواز محسوب می‌شود و ۳۵درصد از سهام «فاهواز» هم در بازار سرمایه شناور است.

درپی حذف ۱۵شرکت از بورس، تعداد شرکت‌های بورسی از ۳۴۷شرکت به ۳۳۲شرکت رسیده و احتمالا سهام تعداد زیادی از این شرکت‌ها در فرابورس قابل معامله خواهد بود، بازاری که به زودی و با شرایط متفاوت‌تری از بورس، فعالیت خود را آغاز می‌کند.