گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته نیز روند رو به رشد خود را ادامه داد به گونه‌‌ای که شاخص با ۲۶واحد رشد مواجه شد.

در بازار دیروز کارشناسان با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و آغاز مناظره‌‌های تلویزیونی کاندیداها در انتظار تاثیر پذیری بازار بودند که این امر محقق نشد و بازار برخلاف تمامی‌‌‌دوره‌‌های گذشته انتخابات ریاست جمهوری با رشد شاخص در نزدیکی زمان انتخابات مواجه شده است. این رفتار بازار سبب شده است تا دلیل مثبت بودن بازار به یکی از بحث‌های میان فعالان بازار تبدیل گردد، به ویژه آنکه حرکت بازار در حال حاضر معطوف به گروهی از سهام است که تغییر قابل لمسی را صورت نداده و خبر مشخصی که موجب رشد گروه بانکی شود، منتشر نشده است. در بازار سهام نگاه‌ها همچنان به سوی انتخابات نیر گرایش دارد در این میان برنامه‌ریزی بر اساس حدس‌هایی که در مورد این انتخابات زده می‌‌‌شود از جمله یک مرحله‌‌ای یا دو مرحله‌‌ای شدن آن و همچنین نتایج احتمالی آن موضوع برنامه ریزی معامله‌‌گران به ویژه معامله‌‌گران کوتاه مدت است.

در بازار دیروز، معامله‌‌گران همچنان با خبرهایی در مورد احتمال عرضه سهام بانک صادرات در هفته آینده و چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری مواجه بودند. در این میان و در شرایطی که مدیران بانک بر عرضه سریع این سهم تاکید دارند روز گذشته دکتر حسینی، عضو هیات مدیره سازمان بورس در مصاحبه‌‌ای عرضه این بانک را منوط به ارائه اطلاعات مورد نظر هیات پذیرش دانست.

وی افزود: بانک صادرات باید صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال ۸۸خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کندو با توجه به ثبت شرکت نزد سازمان بورس و براساس دستورالعمل افشای اطلاعات هرچه زمان عرضه سهام این بانک به تعویق افتد، اطلاعات منطبق با دوره‌های مالی، از شرکت اخذ شده و به بازار سهام منعکس می‌‌‌شود.

در حقیقت هنگام عرضه سهام، باید اطلاعات موجود شرکت با دستورالعمل افشای اطلاعات مطابقت داشته باشد. در این شرایط به نظر نمی‌‌‌رسد بتوان به یک عرضه سریع در مورد بانک صادرات فکر کرد؛ چرا که در گذشته نیز عرضه‌‌های شتاب دار در گذشته موجب توقف نمادهای عرضه شده نظیر مخابرات ایران و پالایشگاه اصفهان برای مدت طولانی شده است. در همین حال بازار دیروز شاهد تقویت گروه بانکی پس از چند روز ضعف بودند.

در بازار دیروز مخابرات ایران نیز با حمایت خریداران مجددا به بالای مرز روانی یک هزار و ۵۰۰ریال بازگشت. این امر درشرایطی رخ داد که مدیرعامل این شرکت دیروز در مصاحبه‌‌ای تغییر تعرفه تلفن ثابت را به عهده دولت دانست. گفتنی است از سال ۸۴ تاکنون هر سال پیشنهاد افزایش تعرفه خدمات تلفن ثابت از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دولت ارائه می‌شود و هر سال نیز دولت با این پیشنهاد مخالفت کرده است. در گروه دارویی خبرهای منتشره حکایت از تولید آمپول نوروتری ویت توسط داروسازی اسوه برای نخستین بار در کشور دارد.

در گروه تجهیزات صف فروش آذرآب جمع آوری شد. در همین حال برخی از شنیده‌‌ها حکایت از بازگشایی نماد صدرا بعد از برگزاری مجمع عمومی‌‌‌سالانه دارد. در گروه تجهیزات دیروز نماد هپکو بازگشایی شد که با استقبال نسبی معامله‌‌گران همراه شد. در این گروه نماد تراکتورسازی بعد از تعدیل منفی قابل توجه این شرکت احتمالا امروز (چهارشنبه) بازگشایی می‌‌‌شود. این شرکت که ابتدای سال با سود ۶۰۰‌‌ ریالی به استقبال بازار آمده بود، در طول سال آن را به ۴۰۰‌‌ ریال رساند و با توقف اخیر این سود به ۳۰۰‌‌ ریال کاهش یافته است‌‌.

این شرکت با مشکلات جدی مواجه است که خشکسالی‌‌‌، توقف وام بانکی‌‌‌ و عدم تحقق تولید و فروش از مهم‌ترین این دلایل است. در گروه سیمانی، سیمان کردستان دیروز شاهد بازگشایی نماد بود که تعدیل مثبت این شرکت باعث رشد قیمت آن شد. این شرکت سود خود را در سال ۸۷ از مبلغ ۱۰۷۶ ریال به ۱۱۸۵ ریال افزایش داده است‌‌.

احتمال می‌‌‌رود افزایش آمار صادرات این شرکت به عراق یکی ازدلایل رشد فروش و سود این شرکت باشد. در مجموع بازار دیروز با رقم خوردن ۷/۱۰میلیارد تومان داد و ستد سهام شاهد رشد ۲۶واحدی شاخص بود که به نظر می‌رسد این رشد بیش از برخورداری از دلایل بنیادی ناشی از حمایت از بازار باشد.