فارس - مدیرعامل شرکت فرابورس گفت: با اصلاح دستورالعمل پذیرش و تعیین راهکار معاملات، امکان معامله گواهی سپرده عام بانک‌‌ها در بازار چهارم فرا بورس فراهم می‌‌‌شود.

مصطفی امید قائمی‌ ‌‌در رابطه با امکان معامله گواهی سپرده عام بانک‌‌ها که برای اولین بار در تاریخ بازار مالی ایران در فرابورس انجام خواهد شد، اظهار داشت: برای عملیاتی شدن این برنامه مذاکرات و توافقاتی با مسوولان سازمان بورس و مدیران تامین سرمایه نوین انجام شده و برای اجرای آن باید در دستورالعمل پذیرش و جایگاه عرضه گواهی سپرده عام اصلاحاتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: برهمین اساس باید دستور العمل پذیرش اوراق در بازار فرابورس توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اصلاح شود تا زمینه عرضه و معامله گواهی سپرده عام بانک‌‌ها فراهم شود.

امید قائمی ‌‌‌با بیان اینکه در سیستم معاملات بازار فرابورس امکان معامله انواع گواهی سپرده عام وجود دارد، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید درخصوص راهکار معاملات با شرکت تامین سرمایه نوین به توافق برسیم و این شرکت باید امیدنامه مربوطه را به فرا بورس ارائه کند.

وی گفت: با این شرایط و در صورت اصلاح دستورالعمل پذیرش‌‌، زمینه معامله اولین گواهی سپرده عام بانک‌‌ها دربازار چهارم فرابورس ایجاد خواهد شد.

در همین رابطه مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین گفت: برای اولین بار در تاریخ بازار مالی ایران و تا پایان خرداد ماه، گواهی سپرده عام یک بانک در فرابورس معامله خواهد شد.

حسین عبده تبریزی اظهارداشت: بانک‌های مختلف کشور میزان قابل‌توجهی گواهی سپرده عام یک ساله و با نرخ سود ۱۹‌‌درصدی در سال گذشته منتشر کرده‌اند، اما دارندگان این اوراق، درصورت فروش آن پیش از سررسید یک ساله، به جای ۱۹‌‌درصد می‌توانند ۱۶‌‌درصد دریافت کنند.

وی با بیان این که در این فرآیند حقوق مردم به نوعی ضایع می‌شود، ادامه داد: بر همین اساس، برای اولین بار در کشور، گواهی سپرده عام بانک‌ها در بازار فرابورس معامله می‌شود تا علاوه بر حفظ حقوق مردم، منابع مالی بانک‌ها نیز صرف بازخرید گواهی سپرده عام نشود و مواد بسته نظارتی بانک مرکزی رعایت شود.

عبده تبریزی تصریح کرد: چون نرخ سود سپرده‌های بانک‌ها کاهش یافته‌‌، ممکن است قیمت معامله در بازار ثانویه بالاتر از قیمت اسمی‌‌‌ به‌علاوه سود روزشمار گواهی سپرده عام بانک‌ها برای مردم باشد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین درخصوص فرآیند خرید و فروش گواهی سپرده عام بانک‌ها در فرابورس توضیح داد: نحوه معامله این گواهی‌ها به این شکل است که قیمت اسمی‌‌‌گواهی در فرابورس معامله می‌شود و سود اوراق جداگانه از طریق کارگزاری به فروشنده اوراق پرداخت می‌شود.

عبده تبریزی ادامه داد: از طریق بازارگردانی تلاش خواهد شد که دامنه قیمت خرید و فروش بسیار محدود باشد. با شروع این معاملات ثانویه، چنین امکانی در فرابورس برای گواهی سپرده عام همه بانک‌ها به‌وجود می‌آید تا از مزیت‌های این محصول جدید استفاده کنند.