حرکت بازارهای جهانی!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته تحت تاثیر بازگشایی بازارهای جهانی قرار گرفت، بازگشایی که به همراه خود جهش قیمت نفت خام و فلزات رنگین را به همراه آورد.

از سوی دیگر بازار دیروز همچنان در زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری قرار داشت. در این میان سخنان کاندیداها و برتری یا افت هر یک از آنان نسبت به هم، در برداشت کلی معامله‌‌گران نسبت به آینده بازار موثر است.در فاصله کمتر از ۱۱روز به انتخابات با پر رنگ شدن جناح‌بندی‌های انتخاباتی و این مساله که در رقابت‌‌های امسال انتخابات ریاست‌جمهوری مسائل اقتصادی از جایگاه ویژه‌‌ای برخوردار است، انتظارات برای رخداد تغییرات در آینده‌‌ای نزدیک را افزایش داده که همین امر برای گروهی از معامله‌‌گران انگیزه خرید ایجاد کرده است.از دید این گروه نتایج انتخابات به تغییر گسترده ختم خواهد شد که شواهد موجود حکایت از احتمال تحقق بیشتر این دیدگاه دارد.

روز گذشته معامله‌‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در شروع بازار نمادهای معدنی رهبری بازار را در اختیار داشتند. نمادهای گل گهر، چادرملو و سرمایه‌‌گذاری‌های معادن و فلزات و امید در شرایطی با صف خرید سنگین خود نظر معامله‌‌گران را به سوی خود جلب کرده‌اند که هنوز شواهد قابل اتکایی برای ایجاد انتظارات مثبت آتی در این گروه در دسترس نیست، هر چند که با تقویت بازارهای جهانی می‌‌‌توان انتظار داشت وضعیت تولید‌‌کنندگان سنگ‌آهن نیز بهبود پیدا کند. در این میان البته هنوز نشانه‌‌ای از تغییر وضعیت فروش شرکت‌‌‌های فولادی به عنوان مصرف‌‌کنندگان سنگ آهن به چشم نمی‌‌‌خورد.

بازار در گروه معدنی همچنین در انتظار

دو عرضه برنامه ریزی شده سازمان خصوصی‌سازی در روزهای ۱۹ و ۲۰ماه جاری است که در آنها دو بلوک ۵/۱درصدی سهام گل گهر و چادرملو با شرایط نقد و اقساط ۲۰به ۸۰ و با قیمت پایه معادل قیمت روز این نمادها عرضه خواهد شد.

معامله‌‌گران در آغاز بازاردیروز همچنین با رشد بازارهای جهانی و به تبع آن تاثیر این مساله بر نمادهای وابسته مواجه بودند. با توجه به رشد بهای نفت و دستیابی آن به مرز ۶۸دلار در هر بشکه معامله‌‌گران تقویت نمادهای پتروشیمی‌‌‌قابل معامله را شاهد بودند که در این میان پتروشیمی‌‌‌خارک بیشترین تاثیر را با تشکیل صف خرید قابل ملاحظه تجربه کرد. در همین حال در معاملات خارج از بورس فلزات لندن بهای مس نیز به مرز ۵هزار دلار نزدیک شد که این امر ملی مس را به صف خرید کشاند. ضعف شدید ارزش دلار سبب شده است سرمایه‌‌گذاران به سوی دارایی‌های فیزیکی گرایش پیدا کنند که همین مساله به تداوم رشد بهای طلا نیز منجر شده است، رشدی که دیروز به مرز یک هزار دلار در هر انس نزدیک شد.با توجه به رشد بهای جهانی فلز، ملی مس دیروز با تشکیل صف خرید سنگینی مواجه شد که همین مساله به نماد سرمایه‌‌گذاری‌ معادن و فلزات کمک کرد تا صف خرید پایداری را شاهد باشد.

در گروه بانکی معامله‌‌گران دیروز ضعف عمومی‌ ‌‌نمادها را تجربه کردند که این امر البته به تشکیل صف‌‌های فروش منجر نشد و حضور خریداران در نمادهای بانکی سبب جمع آوری عرضه‌‌ها شد. در نماد مخابرات ایران آخرین گزارش منتشرشده شرکت همچنان این نماد را به سوی کاهش قیمت هدایت می‌‌‌کند.

در گروه فلزی نماد فولاد مبارکه پس از معامله ۲۹میلیون سهم با صف خرید قابل ملاحظه‌‌ای همراه شد که کارشناسان دلیل ویژه‌‌ای برای این امر به جز خبر تکراری احتمال تغییر تعرفه واردات نداشتند. انتظار می‌‌‌رود تغییر تعرفه در ارقامی‌‌‌که هم اکنون ذکر می‌‌‌شود نظیر ۱۰تا ۱۶درصد در ورق گرم، تاثیر فوق العاده‌‌ای را بر فروش مبارکه برجای نگذارد.

در گروه خودرویی شنیده‌‌ها از احتمال افزایش سرمایه ۱۵درصدی سایپا می‌‌‌دهد. روز یکشنبه نیز سازمان بورس به ۴شرکت تکنوتار، ایتالران، ایران ارقام و سرمایه‌‌گذاری‌ امید مجوز افزایش سرمایه داد که در این میان تنها سرمایه‌‌گذاری‌ امید شرکت بزرگی به شمار می‌‌‌رود و باقی افزایش سرمایه‌‌ها رقم‌‌های فوق العاده‌‌ای به شمار نمی‌‌‌روند.

در گروه سیمانی معامله‌‌گران شاهد تشکیل صف‌‌های خرید در برخی از نمادهای مورد اقبال بودند. در این میان سیمان کرمان با توجه به احتمال فروش مالکیت خود در سیمان مازندران و سیمان‌های فارس و خوزستان و درود با توجه به ارزش بسیار کاهش یافته شرکت‌‌‌ها با صف خرید همراه شدند.