اردیبهشت پربار کارگزاران
عکس: حمید جانی‌پور
گروه بورس - معاملات خرد و بلوک کارگزاری‌ها در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین‌ماه امسال معادل ۱۸۶درصد رشد نشان می‌دهد.

براساس اطلاعیه شرکت بورس و اوراق بهادار، ارزش معاملات خرد و بلوک کارگزاران در فروردین‌ماه معادل 304میلیارد تومان بود که در اردیبهشت‌ماه سال جاری به بیش از 870میلیارد تومان رسید. از این‌رو ارقام یاد شده نشان می‌دهند که درآمد شرکت‌های کارگزاری در ماه گذشته با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده است. این درحالی است که بخش عمده‌ای از ارزش معاملات کارگزاری‌ها به معاملات خرد و بلوک انجام شده از سوی آنها اختصاص داشت. بخشی از رشد یاد شده در اردیبهشت‌ماه ‌ به دلیل عرضه سهام بانک تجارت پدید آمد. به طوری که با عرضه این سهم در اواخر این ماه‌ از سوی کارگزاری بانک تجارت، بیش از 200میلیارد تومان از ارزش معاملات خرد و بلوک کارگزاری‌ها در تصاحب بانک تجارت بود. این معامله باعث شد تا کارگزاری بانک تجارت نیز که در فروردین‌ماه رتبه 46را دارا بود، به رتبه نخست این دسته‌بندی جهش یابد و از این‌رو کارگزاری بانک تجارت به لحاظ معاملات خرد و بلوک در ماه گذشته اول شد.
با چنین رویدادی می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر بانک صادرات طبق برنامه تا پایان خردادماه عرضه شود، کارگزاری بانک صادرات نیز به لحاظ معاملات خرد و بلوک در این ماه رتبه نخست را کسب کند.
آمارها حاکی از آن است که عرضه‌های بزرگ و موفق دولتی به نفع کارگزاران است و آنها می‌توانند درآمدخوبی را از محل کارمزد خرید و فروش به دست آورند.
به طور کلی در عرضه مخابرات که در تابستان پارسال صورت گرفت، کارگزاری‌ها درآمد مطلوبی عایدشان شد. اما در خصوص بانک ملت به دلیل اینکه استقبال چندانی از سهم نشد، درآمد قابل ملاحظه‌ای نیز برای کارگزاری‌ها در برنداشت.
اما در سال جاری در عرضه بانک تجارت اتفاق دیگری رخ داد، اگرچه شرایط عرضه بانک تجارت با سایر عرضه‌های قبلی تفاوت داشت، با این حال کارگزاری بانک تجارت درآمد مناسبی را به دست آورد. در این عرضه که معادل هفت درصد سهام بانک تجارت به فروش رفت، کارگزاری بانک تجارت صدرنشین جدول رتبه‌بندی کارگزاران در اردیبهشت‌ماه شد.
در مجموع رشد ارزش معاملات خرد و بلوک اردیبهشت‌ماه برای کارگزاران با افزایش درآمد همراه بود، به طوری که درآمد کارگزاری‌ها از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان در فروردین ماه، به سه هزارو ۵۰۰میلیارد تومان ناشی از کارمزد خرید و فروش سهام، رسید.
در بررسی معاملات فروردین ماه معادل 98درصد ارزش معاملات به معاملات خرد و بلوک کارگزاران اختصاص داشت. این درحالی است که در اردیبهشت‌ماه از این حیث 39درصد ارزش کل معاملات کارگزاری‌ها به معاملات خرد و بلوک اختصاص داشت. در فروردین‌ و اردیبهشت‌ماه به ترتیب دو درصد و 12درصد ارزش کل معاملات مربوط به معاملات عمده و سایر (شامل رد دیون، سهام ترجیحی و کارگری و جوایز صادراتی) بود. مطابق این اطلاعات کارگزاری‌های آگاه، مفید، کشاورزی، خبرگان سهام و رشد پایدار که در فروردین‌ماه جزو 5شرکت کارگزاری برتر محسوب می‌شدند، در اردیبهشت‌ماه جای خود را به کارگزاری‌های بانک تجارت، رشد پایدار، مفید، بانک کشاورزی و بانک پاسارگاد دادند.
کارگزاری بانک تجارت در ماه گذشته ۷/۹ درصد سهم از معاملات خرد و بلوک و ۷۵/۳درصد از حجم کل معاملات را در اختیار گرفت. رشد پایدار نیز که در فروردین‌ماه جایگاه پنجم را دارا بود به رتبه دوم جدول رتبه‌بندی کارگزاران ارتقا یافت.
کارگزاری مفید و بانک کشاورزی نیز در ماه قبل موفق به کسب 53/4درصد و 05/4درصد سهم معاملات خرد و بلوک شدند و در رتبه‌های سوم و چهارم جای گرفتند.