گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته روند چرخش معاملات به سوی مثبت را که در روز چهارشنبه آغاز شده بود، ادامه داد به گونه‌‌ای که شاخص توانست ۳/۴۸واحد رشد کرد.

در بازار دیروز معامله‌‌گران همچنان شاهد تداوم سایه مسایل سیاسی به ویژه انتخابات ریاست جمهوری بر فراز بازار بودند. در این میان رقابت‌‌های انتخاباتی و همچنین فراز و فرودهای انتخاباتی کاندیداها موجب شده است مباحث مربوط به انتخابات ریاست جمهوری بخش عمده مباحث میان معامله‌‌گران را تشکیل دهد و بحث در مورد فضای انتخاباتی و حدس‌‌هایی که در مورد نتایج انتخابات زده می‌‌‌شود از سوی کارشناسان بازار با دقت دنبال می‌‌‌شود.

در این میان نبود مراکز مستقل و علمی‌‌‌در نظر سنجی نیز موجب می‌‌‌شود کارشناسان نتوانند تصویر واضحی از رقابت‌‌های انتخاباتی و نتایج احتمالی به دست آورند.

نبود مراکز علمی‌‌‌نظرسنجی موجب می‌‌‌شود بازار نتواند متناسب با جریان رقابت‌‌های انتخاباتی واکنش نشان بدهد از این رو بازار با رخداد نتیجه انتخابات با واکنش ناگهانی مواجه

خواهد شد که می‌‌‌تواند همانند سال ۸۴، مدت‌ها گریبان‌گیر بازار سرمایه باشد.

در بازار دیروز در گروه بانکی به عنوان گروه پیشرو معامله‌‌گران در آغاز بازار با تشکیل صف خرید برای نماد بانک سینا مواجه بودند که این صف خرید در ادامه بازار با عرضه‌‌های سنگین مواجه شد و از میان رفت.

در گروه بانکی معامله‌‌گران همچنان با خبرهایی در مورد احتمال عرضه بانک صادرات مواجه هستند که همچنان با سکوت منابع خبری رسمی‌‌‌سازمان بورس و شرکت بورس مواجه است. با توجه به برداشت‌های موجود در مورد وضعیت بانک صادرات به نظر می‌رسد هرگونه شتاب در عرضه بانک صادرات می‌‌‌تواند به عدم استقبال بازار منجر شود.

در این میان عدم انتشار صورت‌‌های مالی بانک صادرات و شباهت‌های موجود میان بانک صادرات و مخابرات ایران در داشتن شمار قابل ملاحظه‌‌ای از شرکت‌‌های زیر مجموعه (تمامی‌ ‌‌بانک‌‌های استانی بانک صادرات به صورت شرکت مستقل ثبت شده‌اند) مشکلات تهیه صورت‌‌های مالی بانک و همچنین مجموعه اختیارات و امکانات بانک‌‌های استانی را پیش روی بازار قرار خواهد داد.

در معاملات دیروز در گروه معدنی چادرملو پس از تقسیم سود نقدی در مجمع بازگشایی مناسبی را تجربه کرد که به رشد قیمت منجر شد. بازگشایی چادرملو حدود ۵/۱۰درصد بازدهی بیشتر نسبت به سود مجمع را برای معامله‌‌گران به همراه آورد.

در بازار دیروز در نمادهای وابسته به گروه معدنی معامله‌‌گران شاهد معاملات پر حجمی‌‌‌در نماد سرمایه‌‌گذاری معادن و فلزات بودند.

پس از چند روز معاملات ضعیف و حمایت شرکت‌‌های زیر مجموعه از شرکت مادر، معامله‌‌گران دیروز تشکیل صف خرید را تجربه کردند که تا پایان بازار باقی ماند.

در این میان رشد بهای فلز مس و تشکیل صف خرید برای ملی مس نیز با توجه به وزن قابل ملاحظه سهام ملی مس در پرتفوی سرمایه‌‌گذاری معادن وفلزات موجب شد تا در کنار وضعیت چادرملو تاثیر مثبتی را بر نماد سرمایه‌‌گذاری معادن و فلزات بگذارد. برآورد‌‌ها نشان دهنده ارزش ۳هزار و ۳۵۰ریالی پرتفوی «ومعادن» است.

در گروه تصفیه نفت، معامله‌‌گران در انتظار جلسه هیات‌‌مدیره پخش و پالایش در روز جاری (یکشنبه) هستند که در این جلسه نحوه تعیین سود شرکت پالایشگاه اصفهان به ویژه قیمت‌‌های مورد توافق در خرید فرآورده‌‌های این مجتمع تعیین خواهد شد.مصوبه این جلسه میزان سود پالایشگاه برای سال ۸۷را تعیین خواهد کرد.

در گروه پتروشیمی، ‌‌‌بازار دیروز شاهد توقف دو نماد پتروشیمی‌‌‌اراک و فارابی برای برگزاری مجمع عمومی‌‌‌عادی سالانه بود. پتروشیمی‌‌‌فارابی سال گذشته به دلیل برخورد با تبعات بحران جهانی به ورطه زیان دهی افتاد.

از سویی پتروشیمی ‌‌‌اراک نیز با تولید محصولات مشابه با پتروشیمی‌‌‌ فارابی بخشی از بازار داخلی این شرکت را دراختیار گرفت.

از سویی پتروشیمی ‌‌‌اراک پس از افت قیمت سنگین در بازگشت قیمتی بدون وجود عرضه کننده‌‌ای عمده و در شرایطی که صف خرید شرکت فرصت شمول ضوابط رفع گره معاملاتی را برای شرکت فراهم نیاورد، دیروز با ایست قیمتی همراه شد. در این نماد وضعیت خاص ترکیب سهامداران و حضور شکننده

مجموعه بانک ملی از سوی برخی معامله‌‌گران با دقت دنبال می‌‌‌شود.

رشد بهای نفت و عبور آن از مرز ۶۰دلار نیز می‌‌‌تواند برای شرکت‌‌های پتروشیمی ‌‌‌وضعیت مناسب‌تری را پدید آورد به گونه‌‌ای که دیروز پتروشیمی ‌‌‌خارک نیز با صف خرید همراه شد که بخشی از آن ناشی از رشد قیمت محصولات گازی شرکت بود.

در گروه شرکت‌‌های هلدینگی، روز گذشته صندوق بازنشستگی با خبر واگذاری سازمان صنایع ملی ایران به این صندوق (هلدینگ مادر سرمایه‌‌گذاری صندوق بازنشستگی‌) مواجه شد.

سازمان صنایع ملی به دلیل فعالیت در بازار سرمایه به ویژه از طریق شرکت سرمایه‌‌گذاری صنایع ملی از اهمیت برخوردار بوده و ممکن است صندوق بازنشستگی را با بازیگر جدیدی در کنار «وصندوق» در بازار سرمایه قرار دهد.

در مجموع بازار دیروز با توجه به رونق معاملات با ۹/۱۰میلیارد تومان داد و ستد سهام مواجه شد. شاخص نیز پس از مدت‌ها رشد مناسبی را در حد ۴۸واحد تجربه کرد.