در انتظار اولین عرضه 88

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته نیز تحت تاثیر عرضه سهام بانک تجارت قرار گرفت، امری که سبب شد معامله‌‌گران در انتظار عرضه سهام این بانک، احتیاط را در دستور کار خود قرار دادند.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در تحولات کلان سیاسی، شرایط تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری و مسایل مربوط به آن قرار گرفته است.

در همین شرایط معامله‌گران با برقراری جلسه معارفه بانک تجارت و حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی و رییس سازمان خصوصی‌‌سازی در این جلسه و خبرهایی که در مورد بانک تجارت و مخابرات منتشر شد، مواجه شدند. در بازار دیروز معامله‌‌گران همچنان با مساله عرضه بانک تجارت و قیمت این عرضه مواجه بودند. عرضه بانک تجارت در قیمت بالا می‌‌تواند بر انگیزه بازار تاثیر بگذارد که چرخش بازار به سوی نمادهای دیگر را می‌‌تواند سبب شود.

در بازار دیروز معامله‌‌گران همچنان در نماد مخابرات ایران با عدم تعادل این نماد مواجه شدند که همین امر به معامله ۳۹میلیون سهم منجر شد. این معاملات پر حجم در شرایطی انجام شد که وزیر اقتصاد در سخنانی از بازگشت ۲۲۰ میلیارد تومان اضافه برداشت خزانه به حساب شرکت مخابرات خبر داد. این سخنان در شرایطی منتشر شد که بازار از محل خبرهای نامناسب اخیر در مورد شرکت با عدم تعادل مواجه شده بود و صف فروش چند روز اخیر این شرکت را به همراه آورد.

در همین حال دیروز وزیر ارتباطات از عدم تغییر تعرفه مکالمات ثابت خبرداده بود. به گفته وی وضعیت تعرفه تلفن ثابت باید تغییر یابد چرا که هم اکنون این بخش در مرز زیان دهی قرار گرفته است. با توجه به شرایط نماد مخابرات، اقبال یا عدم اقبال بازار به این نماد تاثیر مهمی ‌‌را بر شرایط بازار خواهد داشت.

در بازار دیروز در گروه تجهیزات نماد صدرا با صف خرید همراه شد تا با توجه به نزدیکی مجمع فوق العاده شرکت، بازار با دید مثبت به این مجمع نگاه کند.

در گروه معدنی بازار با خبرهای مثبتی در مورد اعلام آمادگی دولت برای واگذاری امتیاز معادن به شرکت‌‌های بهره‌بردار مواجه است. به گفته مقامات ایمیدرو این سازمان از واگذاری امتیاز معادن گل‌گهر و چادرملو استقبال می‌کند، مشروط به آن که در شرایط منصفانه حقوق دولت هم در نظر گرفته شود.

در گروه حمل و نقل نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی‌‌ایران بازگشایی شد که پس از ۵۰ درصد افزایش سرمایه با توجه به رشد شاخص بالتیک توانست با رشد مناسب قیمتی مواجه شود. کشتیرانی با بیش از ۲۳درصد رشد نسبت به قیمت متعادل خود بازگشایی شود.

در مجموع بازار دیروز با ۹/۱۵میلیارد تومان معامله مواجه شد که با ۳۱واحد رشد شاخص مواجه شد. ۴۰درصد معاملات دیروز به مخابرات مربوط می‌شد.