گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد جو انتظار معامله‌‌گران برای عرضه سهام بانک تجارت در روز دوشنبه بود. این جو انتظار موجب شد تا معامله‌‌گران با به تاخیر انداختن خریدهای خود در انتظار رمز‌گشایی از مساله قیمت عرضه سهام بانک تجارت باقی بمانند.

از دیدگاه معامله‌‌گران قیمت عرضه سهام بانک تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است که این امر می‌‌تواند موجب اقبال یا عدم اقبال معامله‌‌گران به این نماد شود. در صورت عرضه سهام در قیمت‌‌های جذاب برای بازار، معامله‌‌گران می‌‌توانند برای خرید سهام اقدام کنند در حالی که اگر برداشت بازار از قیمت عرضه سهام، «عرضه‌گران» باشد در این صورت بازار به روند گذشته خود بازگشته و معامله‌‌گران خرید سهام دیگر بازار را در دستور کار خود قرار می‌‌دهند. این شرایط سبب شده است تا بخش عمده نقدینگی تجهیز شده از سوی معامله‌‌گران در روز گذشته در حالت انتظار باقی بماند و این در شرایطی است که همچنان تجهیز نقدینگی از سوی برخی دیگر از معامله‌‌گران ادامه دارد.تقابل عرضه سهام برای تامین نقدینگی و تامل معامله‌‌گران برای خرید موجب پر رنگ تر شدن عرضه‌‌ها در بازار دیروز شد. امری که در نمادهایی نظیر مخابرات ایران، پالایشگاه اصفهان، صدرا و فولاد مبارکه بیشتر به چشم می‌‌خورد. در بازار دیروز معامله‌‌گران شاهد توقف نماد فولاد مبارکه به دلیل اعلام گزارش حسابرسی نشده سود شرکت در سال ۸۷بودند. مبارکه سود هر سهم خود را از ۸۲۱ریال به ۷۰۵ریال کاهش داد اما این امر تاثیری در اقبال بازار به این نماد نگذاشت و در نهایت با ۹۷/۱درصد رشد قیمت همراه شد.

در گروه معدنی خبرهای اولیه منتشره شده حکایت از توافق دو فولاد‌ساز بزرگ آسیا، پوسکو کره جنوبی و جی اف‌‌ای ژاپن با تولید‌‌کنندگان سنگ آهن بر اساس ۳۰ تا ۳۵درصد کاهش قیمت نسبت به سال قبل دارد.در این گروه مجری احداث کارخانه آهن و فولاد غدیر ایرانیان وابسته به چادر ملو از پیشرفت ۵۸درصدی این پروژه خبر داده است که به گفته وی قرار است تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد. در نماد مخابرات ایران بازار دیروز عدم تعادل را متعاقب چند بار تلاش معامله‌‌گران حامی‌ ‌برای جمع آوری صف فروش شاهد بود. در نماد مخابرات به‌رغم اعلام برخی مدیران شرکت مبنی بر عرضه قریب‌الوقوع سهام مدیریتی شرکت، مدیران سازمان خصوصی‌‌سازی زمان عرضه این بلوک را نامشخص عنوان کرده اند.مدیران خصوصی‌‌سازی اخیرا ۵بلوک را برای عرضه در ماه خرداد اعلام کرده اند که مخابرات در این لیست قرار ندارد.

براساس اعلام سازمان خصوصی‌‌سازی روز دوشنبه ۵درصد و روز سه شنبه یک درصد سهام بانک تجارت عرضه خواهد شد که عرضه این حجم از سهام می‌‌تواند بازار را با دشواری تامین نقدینگی و تبعات خروج یک باره بیش از ۶۰میلیارد تومان از بازار سهام مواجه کند. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، بعد از کشف قیمت سهام بانک تجارت، ۵ درصد به کارکنان آن به عنوان سهام ترجیحی واگذار خواهد شد. از سویی احتمالا ۵ درصد دیگر سهام به مدیران بانک و ۴۰درصد به سهام عدالت واگذار می‌‌شود. میزان سهام باقی مانده با احتساب ۲۰درصد سهام دولت، در قالب یک بلوک ۳۴درصدی عرضه خواهد شد. در تحولات گروه بانکی دکتر بهمنی رئیس کل بانک مرکزی دیروز در

گفت‌ وگویی خاطر نشان کرد، بانک‌‌ها حق تعیین نرخ سود سپرده بیش از ۵/۱۷ درصد را در سالجاری ندارند.این تعیین حد نهایی سود می‌‌تواند از هزینه‌‌های بانک‌‌ها بکاهد. از سوی دیگر بانک مرکزی با کاهش ذخیره قانونی بانک‌‌ها در ماه‌های اخیر موجب تقویت بنیه تسهیلات دهی بانک‌‌ها(به‌رغم ریسک‌های متبادر به چنین تصمیمی)شده است.