گروه بورس - وزیر امور اقتصاد و دارایی از تصویب واگذاری دو بلوک ۵درصدی بانک ملت در هیات‌ واگذاری خبر داد. شمس‌الدین حسینی دیروز در جلسه معامله بانک تجارت گفت: قریب سه ماه پیش بانک تجارت با شرایط روشن وارد بورس شده است و با قدم مبارک بانک ملت، یخ بازار سرمایه در کشور ما ذوب شد و اکنون اگر تکه یخی هم باقی مانده باشد، تجارت آن را آب خواهد کرد. وی افزود: تردیدی ندارم هرکس تجارت را بخرد سود می‌کند و من در قبال سرمایه‌گذاران خود را متعهد می‌دانم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از حاضران که پرسید آیا تجربه عرضه بانک ملت برای تجارت نیز تکرار خواهد شد یا خیر؟ گفت: براساس برآوردهایی که در وزارت اقتصاد برای قیمت بانک ملت انجام شده بود، حداقل قیمت هر سهم این بانک ۱۰۵تومان تعیین شده بود و ما در مقابل بیت‌المال مسوولیم و باید پاسدار سهام ۷۰میلیون ایرانی باشیم.وی در ادامه در پاسخ به سهامدار دیگری در مورد دلایل عرضه نشدن بلوک مدیریتی مخابرات گفت: ما در مقابل مخابرات مسوول هستیم و باید شفاف‌سازی انجام دهیم ولی در فضایی که نمی‌توانیم وضعیت سهام را پیش‌بینی کنیم، سهم عرضه نمی‌کنیم. وی تاکید کرد سال گذشته ما تعمدا از انجام عرضه‌های بزرگ در بورس جلوگیری کردیم، چرا که اگر عرضه‌‌ای انجام می‌شد، نمی‌توانستیم بازار را کنترل کنیم.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعیین تکلیف مصوبه مجلس در مورد طرح بیمه کارگزاران روستایی مخابرات گفت: ما معتقدیم این مصوبه با برخی موارد در تعارض است. از طرف دیگر می‌دانیم که این مصوبه قانون است و ما الزام به اجرای آن داریم. اما هنوز این مصوبه ابلاغ نشده و ما در حال تعامل با مجلس و سایر قانون‌گذاران هستیم. وی به مصوبه‌ای در هیات‌دولت مبنی بر حمایت از حقوق سهامداران اشاره کرد و گفت: در دولت تصویب کرده‌ایم که اگر مصوبه‌ای بعد از واگذاری شرکتی صادر شود، باید حقوق سهامداران در آن درنظر گرفته شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد جایگاه قانونی سهام عدالت و نوع مدیریت آن که بعضا برداشت دولتی از آن می‌شود؟ گفت: سهام عدالت جایگاه قانونی دارد و در قانون، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و تعاونی استانی شده است.

از طرف دیگر تکلیف ما این است که از مدیریت کارگزاری سهام عدالت خارج شویم و آن را به دو نهاد یاد شده بسپاریم. وی تصریح کرد: هیچ شخص دولتی حق ندارد در مسائل مدیریتی سهام عدالت دخالت کند. چرا که کانون‌های تخصصی غیردولتی برای مشاوره سهام پیش‌بینی شده است.

تصویب واگذاری بلوک ۲۵درصدی «شپنا»

در ادامه برنامه رییس سازمان خصوصی‌سازی از تصویب بلوک ۲۵درصدی پالایشگاه نفت اصفهان خبر داد و گفت: هیات‌واگذاری به غیر از بلوک ۵درصدی ملت قصد دارد بلوک ۲۵درصدی «پالایش اصفهان» را نیز عرضه کند. وی در ادامه صحبت‌های خود به ایجاد تسهیلات در آیین‌نامه فروش اقساطی سهام اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت سیستم بانکی برای ارائه تسهیلات، تصمیم گرفتیم این تسهیلات را در قالب تسهیلاتی اقساطی در قالب آیین‌نامه‌های واگذاری سهام ببینیم یا

تعریف کنیم. وی در مورد جزئیات بیشتر این تسهیلات افزود: در پاره‌ای موارد سقف اقساط را از ۵ سال به ۸سال و در برخی موارد تا ۱۰سال و بیشتر افزایش داده‌ایم. همچنین سود فروش اقساطی را به نصف یعنی ۶درصد کاهش داده‌ایم. وی یکی از برنامه‌های مهم امسال سازمان خصوصی‌سازی را تنوع روش واگذاری‌ها عنوان کرد و گفت: خوشبختانه هیات‌عالی واگذاری آیین‌نامه مذاکره‌ای سهام را تصویب کرده و به جز این روش، روش‌های دیگری مثل اجاره به شرط تملیک نیز در برنامه‌های ما تعریف شده است. کردزنگنه در مورد دلیل عرضه‌نشدن بلوک مخابرات هم گفت: من هیچ وقت از عرضه این بلوک تا پایان اردیبهشت صحبت نکردم و آقای غلامی این قول را به بازار دادند.

۳۴درصد بانک تجارت به صورت بلوکی عرضه خواهد شد

همچنین معاون سازمان خصوصی‌‌سازی با اعلام ترکیب واگذاری خرد وعمده سهام بانک تجارت گفت: پس از عرضه و کشف قیمت ۵ درصد از سهام بانک تجارت، یک درصد دیگر نیز عرضه خواهد شد.

مهدی عقدایی در گفت‌وگو با فارس، ترکیب واگذاری خرد و عمده سهام بانک تجارت را اعلام کرد و اظهار داشت: بعد از عرضه و کشف قیمت ۵ درصد از سهام این بانک درروز دوشنبه جاری، یک درصد دیگر از سهام نیز در صورت کشش بازارعرضه خواهد شد. وی در رابطه با واگذاری دو بلوک ۵ درصدی سهام بانک تجارت به کارکنان و مدیران گفت: در حالی بعد از کشف قیمت سهام این بانک ۵ درصد به کارکنان آن به عنوان سهام ترجیحی واگذار خواهد شد که واگذاری ۵ درصد دیگر به مدیران، به بررسی شرایط مدیران در هیات واگذاری و سازمان خصوصی نیاز دارد. عقدایی ادامه داد: به پیشنهاد سازمان خصوصی سازی، شرایطی برای تعیین و تعریف مدیران بانک تجارت در نظر گرفته شده که توسط هیات واگذاری نهایی خواهد شد تا مراحل واگذاری ۵ درصد از سهام بانک تجارت به مدیران طی شود.

معاون سازمان خصوصی‌‌سازی درخصوص واگذاری ۴۰ درصد از سهام بانک تجارت به سبد سهام عدالت نیز توضیح داد: قرار داد واگذاری ۴۰ درصد از سهام بانک تجارت به سبدعدالت منعقد شده اما قیمت این واگذاری بعد از کشف قیمت سهام در روز دوشنبه مشخص خواهد شد.

به گفته وی بعد از واگذاری ۵ و ۱۰ درصدی سهام بانک تجارت و اختصاص ۴۰ درصد به سبد عدالت، بانک تجارت خصوصی‌‌سازی خواهد شد. عقدایی در برابر این سوال که آیا سهام این بانک به صورت بلوکی نیزواگذار خواهد شد یا خیر پاسخ داد: براساس مقررات موجود ، ۱۵ روز بعد از کشف قیمت سهام می‌‌‌توان اقدام به عرضه بلوکی سهام شرکت‌‌ها کرد. وی ادامه داد: با توجه به عرضه ۶ درصد از سهام بانک تجارت در روزهای اول، واگذاری ۱۰ درصد به کارکنان و مدیران و ۴۰ درصد به سهام عدالت و باقی ماندن ۲۰ درصد از سهام در اختیار دولت، حدود ۳۴ درصد از سهام برای عرضه بلوکی در نظر گرفته شده است.